De Zaanferry blijft een schip van bijleg. Vorig jaar maakten ruim 5.000 passagiers gebruik van de bootverbinding tussen Amsterdam en de Zaanstreek, dat is meer dan vorig jaar (ruim 3.000) maar zonder de subsidie kan de boot niet varen.

Afgelopen jaar betekende dat € 45,11 subsidie per verkocht kaartje. Per jaar betaalt Zaanstad € 181.000 (inclusief btw) aan rederij Lee om de exploitatie mogelijk te maken. Bij aanvang van de consessieperiode (2018) werd er ook eenmalig € 242.000 uitgekeerd.

In 2022 zal de boot beperkt varen, alleen in het voorjaar en de zomer (april t/m september). Volgens de rederij is het anders niet dekkend. Zaanstad is daar voor dit jaar mee akkoord. De concessie liep af en Lee wilde niet verder op de oude voorwaarden. Zaanstad betwijfelt of een andere rederij de verbinding voor dit subsidiebedrag wil exploiteren: “geen enkele marktpartij was geïnteresseerd om op basis van het huidige programma van eisen op deze concessieopdracht in te schrijven” schreven wethouders Gerard Slegers (CDA) en Annette Baerveldt (D66) eerder.

Corona?

De wethouders suggereerden dat corona debet was aan de problemen, maar dat is maar ten dele het geval. Lee maakte duidelijk dat ook vóór corona er jaarlijks geld bij moest. Corona kan tijdens de zomers van 2020 en 2021 geen enorme invloed hebben gehad. Toen was vrijwel alles open.

In 2018 was de subsidie per kaartje € 41 en dat daalde tot € 33 in 2019. Het eerste coronajaar werden er minder toeristen vervoerd, de subsidie per kaartje was toen bijna € 67. In 2021 was het dus € 45. Die subsidie bestaat uit de jaarlijkse bijdrage van € 150.000 (€ 181.000 inclusief btw) en een eenmalige van € 200.000 (€ 242.000 inclusief btw) die in 2018 is verstrekt en voor de berekening verdeeld is over de afgelopen 4 jaar.

Tickets voor de Zaanferry zijn € 5,- (enkele reis) en € 7,50 voor een retour Amsterdam – Zaandam. Voor het hele traject tot Wormerveer kosten kaartjes € 10,- en € 15,-. De boot vaart 5 keer per dag van donderdag t/m zondag.

Lees hier ons Zaanferry-dossier

Onder de aantallen passagiers sinds 2009. In de periode tot 2016 voer de Zaanhopper, in 2012 en 2014-2016 ook de Zaanboot (ook die kreeg subsidie). De Zaanferry vaart sinds 2018.

cijfers 2016 zijn een schatting