De Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van o.a. Dagblad Zaanstreek, weekblad De Zaankanter en het Zondagochtendblad, gaat 35 arbeidsplaatsen schrappen bij de Holland Media Combinatie HMC.

In een eerdere ontslagronde in 2014 verdwenen al 80 banen. TMG verwacht dat in er in de loop van 2015 “nog verdere reducties van het aantal FTE” zullen plaatsvinden: “In 2015 neemt het personeelsbestand van Holland Media Combinatie gefaseerd verder af.”

Het Zondagochtendblad zal – net als de andere acht zondagbladen van TMG – als gevolg van de saneringsplannen verdwijnen.

Het Noordhollands Dagblad krijgt wel een nieuwe algemeen hoofdredacteur. De vorige hoofdredacteur, Mike Ackermans, moest in december 2013 van de ene op de andere dag zijn biezen pakken. Het Noordhollands Dagblad, waar Dagblad Zaanstreek een editie van is, krijgt een eigen regionale hoofdredacteur die ook de baas wordt bij de huis-aan-huisbladen.

Commerciëler
Maar er gaat wel wat veranderen bij de krant, de “redactionele en commerciële formules worden op korte termijn herijkt.” De krant wordt commerciëler. De regionale hoofdredacteur moet “samen met de commercieel manager, de consument en adverteerder zo goed mogelijk bedienen via alle titels binnen hun cluster.”

Het ‘cluster’ is in het geval van Dagblad Zaanstreek Waterland-Zaanstreek. Er wordt nu al samengewerkt met Dagblad Waterland in Purmerend. Het vele nieuws over Landsmeer, Den Ilp en Purmerend in Dagblad Zaanstreek wordt daardoor onder meer verklaard. Het pand van Dagblad Zaanstreek aan de Westzijde staat al geruime tijd te koop, de gekrompen redactie huist thans alleen op de begane grond.

Telegraaf-nieuws
De ontslagen zullen in eerste instantie vooral de huis-aan-huisbladen en het ‘boven-regionale’ nieuws treffen. In Alkmaar wordt het eerste katern met landelijk en internationaal nieuws gemaakt. Een belangrijk deel komt nu nog van Wegener (via De Persdienst) maar dat bedriijf staat op het punt overgenomen te worden door De Persgroep (Volkskrant, AD, Parool, Trouw). Dat TMG nieuws gaat betrekken van hun concurrent (AD) lijkt uitgesloten.

Bij de regionale dagbladen wordt nu al geëxperimenteerd met het gebruik van Telegraaf-nieuws als alternatief. Die keuze ligt gevoelig, veel lezers hebben een afkeer van De Telegraaf. Er wordt rekening gehouden met een extra abonnee-verlies van minstens 5% als De Telegraaf het landelijke nieuws voor de regionale dagbladen gaat verzorgen.

Dichtbij
Voor Dichtbij.nl, de hyperlokale afdeling van de Holland Media Combinatie, is geen plaats meer binnen het regio-cluster. Nu werkt de lokale website nauw samen met de huis-aan-huisbladen De Zaankanter, de Krommenieër en het Zondagochtendblad. De laatste titel verdwijnt, de eerste twee gaan naar Dagblad Zaanstreek.

Frans Blok, de hoofdredacteur/directeur van de huis-aan-huisbladen en Dichtbij, zit overigens al sinds september 2014 ‘ziek’ thuis. Dichtbij kan terug naar De Telegraaf, of kan – samen met GeenStijl en Dumpert – worden verkocht.