Als er één brug is die z’n naam geen eer aandoet, is het busbrug De Binding wel.
De brug tussen Westerkoog en Westerwatering kwam in 1989 gereed en zorgde eigenlijk vanaf het begin voor gedoe.
André Meester van de Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog stuurde een ’tijdlijn’ aan De Orkaan.
“met alle – volgens ons – belangrijke momenten in de ontwikkeling van de problematiek rondom De Binding. Wij merken vaak dat de geschiedenis van dit nu al 30 jaar slepende dossier voor heel veel inwoners van Zaanstad, maar ook voor de politiek en de inwoners van de wijken Westerwatering en Westerkoog zelf – begrijpelijkerwijs – niet meer zo helder voor ogen staat.”
Men heeft ze zaak compact op 3 A4tjes samengevat. De Stichting is voor permanente openstelling van de busbrug, maar alleen als de weg binnendoor wordt gebruikt voor de verkeersafwikkeling. De rondweg is daarvoor volgens hen ongeschikt.
Je kan de tijdlijn hieronder downloaden.
De hoofdpunten:
- 1984-1985: Westerkoogweg (de geplande weg binnendoor) was bestraat! De stadsbus reed erover!
- 1988-1989 – Bouw busbrug
- 1989: toezegging, busbrug gaat niet gebruikt worden voor autoverkeer
- 1995: procedure tegen bouw Prinsenstichting en afsluiten weg tussendoor vanwege angst voor openstelling busbrug.
- 1999: gemeente wil busbrug buiten spits openstellen
- 2003: rechter stelt dat busbrug niet open mag
- 2010: busbrug ‘beperkt’ open
- 2014: plannen om busbrug permanent open te stellen
Foto boven van Ronald Peeters (gemeentearchief Zaanstad, busbrug 1993)
Alle verhalen die geschreven worden hebben een kern van waarheid.
Alleen bij de brand van het winkelcentrum
Westerkoog moest de bus brug wel open voor de bewoners. Algemene belang.
Dat geld nu eigenlijk ook zo algemenen belang.
Maar waar ik niets over hoor is dat de Gemeente Zaanstad door de binnendoor verbinding heeft verkocht aan de Overheid voor een hele hoop geld voor ± 19 miljoen gulden.
Zodat de Overheid de Prinsenstichting daar kon bouwen. Dus wie heeft al die allende uiteindelijk veroorzaakt juist de Gemeente zelf.
En een tunnel onder de 'binnendoorweg'? :-) Er is al zoveel geld uitgegeven...
1. Het is geen hobby van 'enkele bewoners': achter de de stichting staat ongeveer een kwart van de inwoners van Westerkoog (ca 1600 mensen) die zich terecht zorgen maken over de woonkwaliteit (veiligheid, milieu, gezondheid) van de wijk.
2. De Westerkogers hebben het probleem niet gecreëerd, maar de gemeente. Zie tijdlijn in 1996. (via deze site te downloaden) Die nu behoefte heeft aan een Noord-Zuidverbinding (plan Guisweg, uitbreiding Westerwatering etc.). De weg binnendoor is als oplossing beter dan de rondweg, wat niet betekent dat we het de beste oplossing vinden.
3. De weg binnendoor een racebaan? Als dat al zo is, dan geldt dat nog meer voor de rondweg. Dat is nu soms al het geval. Overigens zou de Prinsenstichting wel weg willen daar en dat zal ook moeten, want er is anders geen ruimte voor die weg.
4. Het is terecht dat mensen het jarenlange gedoe zat zijn. Dat geldt voor ons allen! Maar dat is toch geen reden om dan maar de slechtste oplossing van alle te kiezen? Het is wel wat makkelijk om dat af te doen "egoïstisch gezeik". We hebben het over heel reële problemen, waar de gemeente nog steeds geen echte oplossing voor heeft aangedragen.
Hoe lang houden wij dit geneuzel over die brug nog? Het lijkt mij dat het een hobby is van enkele bewoners om de boel zo lang mogelijk te rekken. Beseffen zij dan niet dat de brug een doel heeft? Nl een verbinding. Eerst jaren de brug gesloten houden voor auto's nu uren in de spits de brug dicht houden. Wat een gez... Maar zagen de bewoners toen ze daar een huis kochten niet hé wat is dat daar nu over het water het lijkt wel een brug of is het decoratie? Open die brug hij is daar niet voor niets gezet
Alles laten bestaan zoals het nu is. Waarom nieuwe problemen op de hals halen want dat gebeurd zo zeker als 2plus2 vier is. Wat is het probleem met een buiten-de-spits-openstelling? Omrijden? Dat kan toch wel even wachten of gewoon vroeger van huis gaan. @Martin Smit: hoevaak gebeurt het dat je dochter je hulp nodig heeft precies tussen 16-18 uur? Ëén keer? Moet daarom die brug permanent open? Slap argument. Zelfs de gemeente geeft toe dat bij permanente openstelling de rondweg en brug 50 % meer verkeer moet verwerken dan nu het geval is. Van 8.000 autobewegingen naar 12.000! Nee, dàt is goed voor het milieu !!!
De weg is al zoveel aan gedaan de laatste jaren. Wat moet er dan nog gebeuren?
De weg binnendoor vind ik ook vanwege de scholen en de prinsenstichting geen goed idee.
De Brug der Zuchten.
:-)
Kleine, maar belangrijke correctie op de tekst hierboven: De Stichting is niet tegen openstelling. Er zou moeten staan: De Stichting is vóór openstelling, mits de afwikkeling van het verkeer NIET over de rondweg gaat. De weg binnendoor is de beste optie.
Onhoudbare en (sorry voor mijn woorden) nogal asociale positie. Een racebaan dwars door de wijk en langs de scholen. Er zijn zoveel meer alternatieven waar deze stichting zich hard voor zou kunnen maken.
Hoeveel kans wil je dat geven? Lijkt er dus op dat stichting wel tegen is.
Goede middag,
Het word tijd dat de busbrug open gaat , nu gaan de mensen om de tijd van 16.00 uur extra hard rijden om de busbrug te halen,trouwens als ik naar me dochter moet rijden die me tussen 16.00 en 18.00 uur nodig heb en in de westerwatering woont heb ik ruim 35 minuten nodig want 2 x spoor tegen en 11 stoplichten , of dat goed is voor het milieu.
DUS OPEN DIE BRUG
Met de fiets bent u dan veel sneller bij uw dochter.
Kul reactie! Wat als iemand lichamelijke problemen heeft?