30 km in de bebouwde kom. Gaan we dat meemaken in 2024?
Op de foto de kerstboom op het dorpspleintje van Oostknollendam. Dit jaar met extra aandacht voor de verkeersveiligheid. Dat is “al jaren een dingetje in het dorp” aldus Bart van der Laan die de foto stuurde, “er wordt te hard gereden”.
Dit jaar kwamen er verkeersdrempels in Knollendam, maar daarover was ook veel te doen. Ze zouden volgens sommigen te hoog zijn waardoor auto’s schade zouden hebben opgelopen.
Niet alleen in Knollendam is 30 km een ‘dingetje’. Een stukje verderop (Wormerringdijk) is ook 30 km ingevoerd maar moeten automobilisten ook via verkeersdrempels tot het juiste gedrag gebracht worden. In Oostzaan zijn er zwabberlijnen aangebracht om automobilisten af te remmen.
Zaanstad
Zaanstad hield bijvoorbeeld 30 km tegen op de Westzijde, op de nieuwe rondweg in Westerkoog, op Zuideinde (Wormerveer) en de Weverstraat in Krommenie. Als er 30 km wordt ingevoerd, wordt dat overigens niet actief gehandhaafd, zoals bij de Zaanweg (Wormerveer) en de Eikelaan in Krommenie. In de raad van Zaanstad is al diverse keren gepleit voor 30 km binnen de bebouwde kom. De autolobbyclub RAI pleit al jaren voor 30 km in binnensteden – recent nog vanwege het sterk toegenomen aantal verkeersdoden onder fietsers.
Zaanstad wacht op landelijk beleid en op richtlijnen van het OM.
Vervoerregio
In Amsterdam kan het overigens prima zonder op Den Haag te wachten. Daar is 30 het nieuwe 50 – behalve op grote doorgaande routes.
Die Amsterdamse plannen worden kennelijk gesteund door Gerard Slegers, lid van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, die in een brief van de Vervoerregio stelt dat “handhaving en veilige infrastructuur nodig” is om het aantal dodelijke ongevallen terug te brengen.
In die brief zit ook een soort van nieuwtje, de Vervoerregio wil die maatregel (30 km in de binnenstad) “in de gehele regio” invoeren. Dus ook in Zaanstad. Zoals gewoonlijk zit er een addertje onder het gras: er is meer handhaving nodig. Slegers: “Helaas zien we dat de capaciteit bij handhaving gering is en dat blijft een obstakel.” Om de verkeersveiligheid te verbeteren is 20 miljoen euro beschikbaar in de Vervoerregio.
Door Piet Bakker. Foto is van Marieke de Vries.
Een autolobbyclub die al jaren pleit voor 30km/h binnen de bebouwde kom. En andere anti-automobilist dingen, rai is geen autolobbyclub of in iedergeval een hele slechte.
30 km-wegen invoeren vanwege de verkeersveiligheid. Verleden week stond er een bericht in de krant dat juist op 30 km-wegen de meeste gewonden en doden vallen vooral onder fietsers. De experts weten weer niet hoe dat komt, zoals experts de laatste jaren veel niet weten. 30 km waar je toch niet harder kan en 50 op doorgaande wegen. Beter op 50 km handhaven, desnoods met flitsers.
Het gaat bij max. 30-km om het dusdanig inrichten van die wegen dat handhaven bij max. 30-km niet nodig, las ik op: https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/de-voor-en-nadelen-van-30-km-uur-de-bebouwde-kom
Uiteindelijk hangt de opbrengst van die verlaagde snelheidslimiet af van het gedrag van de automobilist. Op 30 km-wegen wordt niet gehandhaafd door de politie. Wat dan belangrijk is, is dat de wegen 'geloofwaardig' worden gemaakt als wegen waar je langzaam moet rijden, zeggen de onderzoekers.
Dus met een bord plaatsen 'verboden harder dan 30' is niet voldoende.
Voor de verkeersveiligheid is dit oké maar voor de ondernemers in de straat een ramp economische rem en het werkt niet!
Voorbeeld Eikenlaan Krommenie gewoon weer voorrangsweg van maken. Nu gevaarlijke situaties van mensen die boven op de rem gaan staan.
Waarom werkt het in de landen om ons heen wel. Milieuzones, 30kmpu parkeren buiten de stad. etc. En lopen we hier , ja ook in Zaanstad. te zeiken. Mij persoonlijk intreseerd het Kul argument van hier boven cq hier onder geen sier. Ondernemer, betekend ondernemen. en creatief zijn en niet gaan jammeren en op je krent zitten. Kom maar door 30km in heel Zaanstad , ja ook graag op die paar stukjes prov weg tussen en door woonkernen HupHup Zaanstad zet je beste beentje voor. Handhaven geen probleem zet flitsers in.
Lekker ingehaald worden door een fatbike of wielrenner levert gelukkig geen gevaarlijke situqties op👍
Dat is een ander probleem.