30 km in de bebouwde kom. Gaan we dat meemaken in 2024?

Op de foto de kerstboom op het dorpspleintje van Oostknollendam. Dit jaar met extra aandacht voor de verkeersveiligheid. Dat is “al jaren een dingetje in het dorp” aldus Bart van der Laan die de foto stuurde, “er wordt te hard gereden”.

Dit jaar kwamen er verkeersdrempels in Knollendam, maar daarover was ook veel te doen. Ze zouden volgens sommigen te hoog zijn waardoor auto’s schade zouden hebben opgelopen.

Niet alleen in Knollendam is 30 km een ‘dingetje’. Een stukje verderop (Wormerringdijk) is ook 30 km ingevoerd maar moeten automobilisten ook via verkeersdrempels tot het juiste gedrag gebracht worden. In Oostzaan zijn er zwabberlijnen aangebracht om automobilisten af te remmen.

Zaanstad

Zaanstad hield bijvoorbeeld 30 km tegen op de Westzijde, op de nieuwe rondweg in Westerkoog, op Zuideinde (Wormerveer) en de Weverstraat in Krommenie. Als er 30 km wordt ingevoerd, wordt dat overigens niet actief gehandhaafd, zoals bij de Zaanweg (Wormerveer) en de Eikelaan in Krommenie. In de raad van Zaanstad is al diverse keren gepleit voor 30 km binnen de bebouwde kom. De autolobbyclub RAI pleit al jaren voor 30 km in binnensteden – recent nog vanwege het sterk toegenomen aantal verkeersdoden onder fietsers.

Zaanstad wacht op landelijk beleid en op richtlijnen van het OM.

Vervoerregio

In Amsterdam kan het overigens prima zonder op Den Haag te wachten. Daar is 30 het nieuwe 50 – behalve op grote doorgaande routes.

Die Amsterdamse plannen worden kennelijk gesteund door Gerard Slegers, lid van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, die in een brief van de Vervoerregio stelt dat “handhaving en veilige infrastructuur nodig” is om het aantal dodelijke ongevallen terug te brengen.

In die brief zit ook een soort van nieuwtje, de Vervoerregio wil die maatregel (30 km in de binnenstad) “in de gehele regio” invoeren. Dus ook in Zaanstad. Zoals gewoonlijk zit er een addertje onder het gras: er is meer handhaving nodig. Slegers: “Helaas zien we dat de capaciteit bij handhaving gering is en dat blijft een obstakel.” Om de verkeersveiligheid te verbeteren is 20 miljoen euro beschikbaar in de Vervoerregio.

Door Piet Bakker. Foto is van Marieke de Vries.