In de Zaanstreek wemelt het van de 30 km-zones (behalve dan in een stukje Westzijde dat zich als een Gallisch dorpje verzet tegen het nieuwe regime).
30 is veilig. 30 is beter. Maar wordt 30 ook gehandhaafd?
Over die handhaving schreef verkeerswethouder Gerard Slegers van Zaanstad een brief aan de raad. Dat deed hij op 19 juni. Wij lazen de brief, legden hem weg, herlazen hem, legden hem voor aan kenners en de wethouder zelf en lazen de brief nogmaals.
We tikken er nu dit stukje over. Wie denkt dat we ernaast zitten of het niet goed begrepen hebben, kan zich via de reacties melden. Verkeersdeskundigen van de diverse partijen in Zaanstad, Oostzaan en Wormerland: dit is jullie kans!
Snelheidshandhaving
Het begint met het Openbaar Ministerie dat de gemeentes op de hoogte brengt van hun beleid inzake “snelheidshandhaving in 30- en 60 kilometergebieden.” De Vereniging Nederlandse Gemeenten wil dat, de Vervoerregio Amsterdam wil het en het ministerie van Infrastructuur & Milieu ook. Die willen namelijk minder verkeersdoden.
Wat schrijft Slegers: “Het college stuurt deze brief ter kennisname naar de raad om de raad te informeren over de stand van zaken van extra verkeershandhaving.”
Het staat er echt: “extra verkeershandhaving”. Belooft Slegers dat? Met veel slagen om de arm dus wel.
Randvoorwaarden
Handhaving op 30- en 60 kilometergebieden kan volgens het OM alleen maar als aan ‘drie randvoorwaarden’ wordt voldaan:
- Er dient een geloofwaardige limiet te zijn. Inrichting moet dus voldoen aan de Duurzaam Veilig weginrichting richtlijnen.
- Overtredingspercentage is circa 20%. Als dit hoger ligt is er geen sprake van een geloofwaardige limiet en zal het tijdelijke effect van handhaving niet voldoende zijn. Er zijn dan aanvullende maatregelen nodig van de wegbeheerder.
- Er dient sprake te zijn van objectieve verkeersonveiligheid en risico’s dat er verkeersonveilige situaties ontstaan.
De weg moet zo ingericht zijn dat harder rijden dan 30 eigenlijk niet kan (voorwaarde 1) en er moet sprake zijn van ‘objectieve verkeersonveiligheid’ en ‘verkeersonveilige situaties’ – ongelukken en bijna-ongelukken dus die door politie zijn waargenomen (voorwaarde 3).
Geloofwaardige limiet
Maar voorwaarde 2 is een beetje raar: als meer dan 20 procent te hard rijdt, is er geen sprake van een ‘geloofwaardige limiet’ en kan er niet worden gehandhaafd, dan moeten de weg zo worden ingericht dat minder dan 20 procent te hard rijdt.
Maar hoe weet je dat zonder handhaving? Dat weet je dus niet. Maar als je het niet weet kan je handhaven en als je niet handhaaft kom je het niet te weten…
Sonja Puhl van de Zaanse Fietsersbond noemt de voorwaarde bijzonder: “immers dat er veel overtredingen zijn kan toch geen reden zijn niet op te treden?” Dat geldt volgens haar bij autosnelwegen ook niet, waarom dan wel in 30 km-zones? Handhaving kan volgens haar relatief eenvoudig met camera’s en kentekenherkenning.
Intentie
Wethouder Slegers schrijft dat “veel wegen niet in aanmerking kwamen en komen voor verkeershandhaving.”
Dat lijkt erop dat hij niet wil handhaven. Dan maar eens gewoon recht op de man af gevraagd: gaat Zaanstad handhaven?
Woordvoerder Lenny Beijerbergen:
“Ja, wij hebben de intentie om te gaan handhaven en gaan hier op aansturen. We zijn o.a. over in gesprek met het Openbaar Ministerie en politie.”
(Over een paar maanden gaan we nog maar eens vragen hoever het is met de intentie, het aansturen en het gesprek.)
Wat is nu de stand van zaken?
in Eckelrade zijn we ook bezig de 30 zone.
Ik heb veel info over en van de overheid verzameld. Het wordt tijd dat de burgers van Nederland die zich hier druk over maken, zich verenigen. We moeten het SAMEN doen. Een van de belangrijke zaken is dat we de overheid dwingen om weer duidelijk te maken in spotjes wat de positieve en de negatieve gevolgen zijn van het naleven van de borden. Burgers moeten zich ook weer bewust zijn van de mogelijkheid overtredingen te melden bij de politie. De mensen doen niks omdat ze bang zijn dat de buren er wat van zeggen en ....omdat ze denken dat het allemaal toch niets uitmaakt. Contact? Dan stuur ik ons werk in een mail.
groeten Judith
Het is heel bijzonder dat als je op de snelweg 5 km te hard rijd je een fikse boete krijgt, en als je in een 30 km zone 20 kilometer te hard rijd er niet gehandhaafd mag/kan worden
Hoeveel verkeersslachtoffers zijn er de afgelopen jaren gevallen op de Westzijde en in 30km zones? Als wegen zo worden ingericht dat je echt niet harder dan 30km per uur kan rijden wens ik Connexion succes laat staan de hulpverleners voertuigen. Je zal maar met spoed naar het ziekenhuis moeten of de brandweer moet met spoed naar een afhijsing. Handhaaf nu gewoon eens in de 50 km zone zoals op de westzijde.
T is weer halfslachtig en veel slagen om de arm. Duidelijkheid en aanpakken en doorpakken,anders is het wéér een schijnoplossing.
In het buitenland zijn mogelijkheden tot het reduceren van de verkeerssnelheid meer uitgebreid: daar zie je borden met 40 km of 20.
Als je die mogelijkheden ook hier had, dan zou een Westzijde waar 40 km gereden mag worden - buiten het 30km gebied - ook al een stuk veiliger zijn...
En voor een lintdorp als Assendelft ook: met enige regelmaat zie ik automobilisten soms belachelijk hard door deze smalle straat scheuren.