Defecte treinen, seinstoringen, aanrijding, overwegstoring, herstelwerkzaamheden, de brug stond open… Je kent het wel.
In heel 2016 zijn er in totaal 3.024 treinstoringen gemeld. Dat is een lichte stijging van 2,8 % ten opzichte van 2015. Toen ging het om 2941 meldingen.
Hoera!
Bij ons aan de Zaan mag echter de blauw/gele vlag uit! Wij gingen er met een sneltreinvaart op voorwaarts! Want, hadden we in 2015 nog te klagen over 133 storingen op/aan/boven/in onze 5 stations, in 2016 waren dat er nog slechts 98! Een daling van maar liefst 26%! Dat is een fikse sprint achtervooruit. Zaandam Kogerveld ging er als enige op achteruit.
Dankzij informatie van rijdendetreinen.nl, konden wij een grafiekje fabriceren met onze treinstoringen vanaf 2012.
Landelijke koploper is net als vorig jaar Utrecht Centraal. Ons land beschikt over zo’n 408 stations en wij vinden Zaandam als eerste Zaankanter pas terug op plaats 138.
Ps. sla de meldingen van 2013 liever maar even over.
En omdat wij hier toch wel vrolijk van worden…
Waarom staat Koog Bloemwijk - Koog Zaandijk als een station vermeld?
Je hebt leugens en de overtreffende vorm ervan, statistiek. Daar is dit weer een duidelijk voorbeeld van. Kennelijk zijn uitgevallen treinen geen storing als vermeld wordt dat de trein is uitgevallen. Kennelijk zijn werkzaamheden die worden uitgevoerd waardoor er minder treinen rijden geen storing omdat het van te voren is aangekondigd. Zo kan ik het ook! Ik heb in inmiddels besloten een auto aan te schaffen, want ik erger mij dood.
Sterker nog, ik heb mijn baan opgezegd om in Alkmaar te gaan werken. Werd en wordt niet goed van die storingen en er weer uit gegooid worden in Wormerveer.
Kan me zo'n daling nauwelijks voorstellen. Zou ik dan al reizende (of wachtende) het afgelopen jaar toevallig zoveel treinstoringen zelf meegemaakt hebben, of is het werkelijke aantal helemaal niet afgenomen, maar worden ze gewoon niet meer door ons gemeld (en door treinstoringen geteld) omdat we er inmiddels zo aan gewend zijn geraakt?
Of wordt een aanwijsbare oorzaak, waar vervolgens meerdere trajecten de hele dag ontregeld zijn ook maar als 1 storing geteld?
En gaan de cijfers hier over de trajecten ten noorden van Zaandam en is er dus sprake van een soort "Bermudadriehoek" tussen Zaandam en Koog Bloemwijk - Koog Zaandijk en Zaandam Koogerveld, of hebben we hier ook te maken met een tunnel( Z'dam - Sloterdijk)syndroom?