Op de website van Zaanstad wordt nog steeds medio 2025 als einddatum genoemd voor de spits-afsluiting van de busbrug tussen Westerkoog en Westerwatering. Maar volgens verkeerswethouder Gerard Slegers (CDA) wordt dat niet eerder dan 2027.
De nieuwe vertraging kwam in beeld nadat VVD-raadslid Casper Davelaar in de plannen voor nieuwe 30km-wegen had gezien dat de openstelling van rondweg in Westerkoog (Glazenmaker, Wildeman) pas voor 2028 was gepland. En zonder die rondweg geen 24-uurs-openstelling. Dat had Davelaar wel scherp gezien aldus Slegers, maar die 2028 had er niet mogen staan, dat had 2027 moeten zijn. Slegers ging dat ‘helder’ toelichten aan de raadsleden:
“Vanwege stikstof heeft het een stevig vertraging opgelopen, sinds 2021, dat is het gegeven wat we hebben en dat is waar we ook als collega’s van balen. We doen er echt alles aan om de natuurvergunning mogelijk te maken en nog meer vertraging van de openstelling te voorkomen.”
Maar wanneer?
“we verwachten dan ook op korte termijn te komen met de uitkomsten in ieder geval en ook de tussenstand op de lopende sporen die moeten leiden tot de oplossing van deze natuurvergunning. Om van daaruit ook een reële planning met u te communiceren. Daarop vooruitlopend om de verwachtingen helder te hebben is door het uitblijven van het zicht op die natuurvergunning de realisatie van de rondweg niet eerder dan 2027 mogelijk. Zoals eerder aangegeven is zicht op een vergunning noodzakelijk om die omgevingsvergunningprocedure te starten. Deze procedure vraagt waarschijnlijk meer dan een jaar tijd.”
Bezwaarschriften
2027 dus, omdat er dan wel ‘zicht’ op een natuurvergunning zou zijn. Hoe dat precies zit werd niet uitgelegd maar feit is dat de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord die namens Gedeputeerde Staten van Noord-Holland over de natuurvergunningen gaat, op 28 maart 2024 bekend maakte dat zij de vergunning voor “het volledig openstellen van busbrug De Binding te Zaandam” willen weigeren. De brug ligt vlakbij het Natura2000-gebied Westzanerpolder en openstelling zou een negatieve invloed qua stikstof op dat gebied hebben.
Tegen die weigering is inmiddels 550 keer bezwaar aangetekend. Ook hebben meer dan 2000 mensen de petitie voor openstelling van de busbrug getekend aldus Irene Ellermeijer die namens de ondertekenaars van de petitie en de indieners van de bezwaarschriften De Orkaan mailde.
Davelaar schrok van het nieuwe uitstel en wilde weten of het ook invloed had op de bouwplannen en het onderzoek naar de nieuw ontsluitingsweg. Dat was geen probleem aldus Slegers. Het later openstellen van de busbrug heeft “geen gevolgen voor de voorgenomen woningbouwontwikkeling in Nieuw-West”. Ook het onderzoek naar ‘derde ontsluiting Westerwatering’ komt daardoor niet in gevaar.
Bronnen: Busbrug-website Zaanstad, Zaanstad Beraad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan.
Laat ze voor de komende paar jaar eerst maar borden plaatsen op de Binding, de Houtveldweg en de rondweg met "verboden stil te staan" en dan dit ook handhaven want 2x keer per dag staat er een behoorlijke file auto`s met draaiende motor te wachten tot het 09.00 of 18.00 is.
je kan ook verhuizen als je het te lang vindt duren. Busbrug dicht!
Onderdoorgang naar Vincent van Goghweg. Of met z'n allen door Westzaan. Heb je ook geen stoplichten.
Volgens mij mag je ook niet door Westzaan. Alleen belangenverkeer tijdens de spits.
Streep onder dit verhaal en op zoek naar een passende oplossing. 35 jaar geleden leek een oplossing door Westerkoog nog goed te doen. Met het huidige aanbod aan verkeer kun je deze route niet meer serieus nemen.
Je verhaal geeft meteen aan waarom al dat verkeer niet door Westerkoog moet met een rondweg midden door de wijk
volgens mij behoort een woonwijk/ gebied van dit voor maat waar nog volop gebouwd wordt meerdere ontsluiting wegen te hebben.
De duizenden 'omrijdkilometers' per dag worden niet meegeteld? Via de westerwatering naar (bijv) Rooswijk of Westzaan zou je ongestoord door kunnen rijden. Nu moet je via de Albert Heijnweg/provinciale weg en kom je maar liefst 15(!!!) verkeerslichten tegen. Met een beetje pech 10 tot 15keer afremmen-stilstaan-optrekken! Wat een stikstoffabel weer! Op hemelsbreed 200m afstand raast al het verkeer al afremmend en optrekkend voorbij dat moet omrijden door de afsluiting van de binding.
Het is werkelijk schandalig, het gehele Noordzeekanaal gebied word volgebouwd met logistieke centra waar dagelijks honderden vrachtwagens op en neer rijden en nog dichter op hetzelfde Natura 2000 gebied ligt en ook de meest voorkomende windrichting de uitstoot recht over het Natura 2000 gebied verspreid heeft wel deze vergunningen? Nee die hebben ze niet nodig volgens de natuurvergunning verlener Omgeving Dienst Noord Holland Noord ( ODNHN )
Na 35 jaar zeer diverse argumenten aangehoord te hebben waarom de busbrug NIET 24/7 open kan is het nu weer de verkeersveiligheid. Niemand die daar de afgelopen 35 jaar aan gedacht heeft , werkelijk ongehoord slecht gemeentelijk beleid met Dhr Sleegers in de hoofdrol.
Voor die reden mbt veiligheid was de weg rechtdoor Westerkoog bedoeld, maar daar was toentertijd een hoge ambtenaar tegen terwijl de fundering er voor de weg al lag
De busbrug is een verdienmodel voor de gemeente met alle auto's die in de spits erover heen rijden. De redenen voor het gesloten houden in de spits is lachwekkend
en erg slecht onderbouwd. Word als bewoner van ww doodmoe van die busbrug en dat politiek geleuter. Toon als gemeente leiderschap en stel die brug open. Er zijn betere redenen om hem open te stellen als dicht te houden. Ook zijn er meer voorstemmers als tegenstemmers.
allemaal leugens..
sloop die brug.ieder zijn eigen dorp met voordelen/nadelen bij werkzaamheden aan 1 van beiden dorpen.
pontje voor voetgangers en fietsers met handmatige voorttrekken om overzijde bereiken.
tunnel bouwen procincialeweg in richting rotonde Amsterdam/purmerend.
daarbij ook doorgaand verkeer den uilbrug.!!
voordeel westerwatering. soort eigen ringweg.!
andere dorp ook eigen op/afrit bij zaandijk.
niets meer dan dat.
ene dorp dan betere doorstroom.andere dorp veiligheid voor hun kroost wat op westerwatering school zit en fietst over fietspaden.
maar andere kant niet meer bereiken kan.Sloop die Klucht er tussen uit.Probleem opgelost.
Leef voort!
Toch wel vreemd dat de busbrug 01-01-2024 open zou gaan en er niets gedaan werd aan rondweg, woonerven enz.
Hebben ze weer 3 jaar langer de tijd om na te denken!
Maar 2027 is echt niet het jaar dat er knopen worden doorgehakt, in dit decennium blijft de brug in de spits gesloten.
We weten dan ambtelijke molens traag zijn maar zolang Slegers de molenaar blijft zal dit niet verbeteren want we worden door deze man gewoon aan het lijntje gehouden.
Misschien dat hij de gewonnen tijd gaat benutten om over een 3e ontsluiting na te denken maar als die er komt is de geplande tunnel onder het spoor bij de A8 ook niet nodig.
Een tunnel onder het spoor aan de kant van Westerwatering heeft veel meer zin.
Van mij hoeft de brug nog niet permanent open omdat de wijk de te verwachten toename van verkeer niet aan kan, ook niet als de rondweg wordt verbeterd.
Inmiddels is de petitie 2292 keer ondertekend.
zijn er 874 ondertekende bezwaarschriften
En kunt u beiden nog ondertekenen, ga naar onze website
https://gratis-4896515.jouwweb.site/, daar kunt u "het zowel het bezwaarschrift als de petitie ondertekenen en het allerliefst BEIDEN.
Ook kun u lid worden van onze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/busbrugdebinding247open
Alleen met elkaar kunnen we de gemeente Zaanstad onder druk zetten dat genoeg, genoeg is en het praten en opnieuw verzinsels bedenken NIET LANGER geaccepteerd worden.
stikstof ha ha ze zijn zeker vergeten dat ze bij de hoogovens ,coentunnelweg en westelijkhavengebied wonen en dan nog al de vliegtuigen dus waar gaat dit over
Vergeet de boeren niet hè in westzijderveld die schijnen het ergste te zijn kwa uitstoot 😳
en wat dacht je van al dat omrijden ook zo goed🤔
Elf jaar tussen het besluit en de uitvoering ervan ?
Ik snap Casper Davelaar, stroop druppelt sneller.
Misschien eens aan het werk gaan ?
Hoe maak je de rondweg veiliger, en daar gaan we eens rustig 11 jaar over nadenken....zonder
resultaat. Op naar de volgende 11 jaar zou ik zeggen.