Zaanstad wil een vergunning verlenen om de voormalige Aldi aan de Zeemansstraat 79A, 81 en 79 te verbouwen en te vergroten tot een complex met 21 appartementen.

Het gebouw wordt fors hoger dan de bestaande bouw, er komen vier bouwlagen met een maximale nokhoogte van 14,5 meter. Nu zijn er drie bouwlagen die samen 9,9 meter hoog zijn.

Het worden 19 appartementen die tussen de 55 en 80 m² groot zijn en 2 grotere appartementen van tussen de 90 en 100 m².

Parkeren

De parkeerbehoefte wordt ‘opgelost’ door de bewoners van de meeste appartementen geen parkeervergunning te geven. Aan de achterkant van het gebouw komen drie parkeerplaatsen.

De totale parkeerbehoefte is 13 parkeerplaatsen, ‘ongeveer 8 parkeerplaatsen voor bewoners en ongeveer 5 parkeerplaatsen voor bezoekers’. Bezoekers moeten ‘in de openbare ruimte’ parkeren. Bewoners – afgezien van de 3 gelukkigen die een parkeerplaats hebben – moeten ook op straat parkeren. Een parkeervergunning krijgen ze niet omdat het complex ‘binnen een gebied met betaald
parkeren is gelegen’.

Dit kunstje paste Zaanstad eerder toe bij een appartementencomplex dat aan de Vinkenstraat wordt gebouwd. Ook daar werden de auto’s ‘weggedacht’. In de praktijk zal de parkeeroverlast in de buurt (en de omringende wijken) uiteraard toenemen.

Tegen het besluit kan binnen zes weken zienswijze ingediend worden bij B&W van Zaanstad.

Door Piet Bakker op basis van aanvraag omgevingsvergunning en nieuwbouwplannen. Foto onder is van Google Streetview.