Zaanstad wil een vergunning verlenen om de voormalige Aldi aan de Zeemansstraat 79A, 81 en 79 te verbouwen en te vergroten tot een complex met 21 appartementen.
Het gebouw wordt fors hoger dan de bestaande bouw, er komen vier bouwlagen met een maximale nokhoogte van 14,5 meter. Nu zijn er drie bouwlagen die samen 9,9 meter hoog zijn.
Het worden 19 appartementen die tussen de 55 en 80 m² groot zijn en 2 grotere appartementen van tussen de 90 en 100 m².
Parkeren
De parkeerbehoefte wordt ‘opgelost’ door de bewoners van de meeste appartementen geen parkeervergunning te geven. Aan de achterkant van het gebouw komen drie parkeerplaatsen.
De totale parkeerbehoefte is 13 parkeerplaatsen, ‘ongeveer 8 parkeerplaatsen voor bewoners en ongeveer 5 parkeerplaatsen voor bezoekers’. Bezoekers moeten ‘in de openbare ruimte’ parkeren. Bewoners – afgezien van de 3 gelukkigen die een parkeerplaats hebben – moeten ook op straat parkeren. Een parkeervergunning krijgen ze niet omdat het complex ‘binnen een gebied met betaald
parkeren is gelegen’.
Dit kunstje paste Zaanstad eerder toe bij een appartementencomplex dat aan de Vinkenstraat wordt gebouwd. Ook daar werden de auto’s ‘weggedacht’. In de praktijk zal de parkeeroverlast in de buurt (en de omringende wijken) uiteraard toenemen.
Tegen het besluit kan binnen zes weken zienswijze ingediend worden bij B&W van Zaanstad.
Door Piet Bakker op basis van aanvraag omgevingsvergunning en nieuwbouwplannen. Foto onder is van Google Streetview.
Wat is de bestemming van het gebouw?
Bij overige bestemmingen mag de voorgeschreven bouwhoogte niet overschreden worden.
Ook de botenmakersstraat 17 zou hoger worden en de gemeente gaf uiteraard een vergunning af. Men wil de projectontwikkelaar niet in de weg zitten.
Dus uiteindelijk heeft de externe hoor en advies commissie de boel afgeblazen.
Toch wel jammer dat de gemeente onbetrouwbaar is
Woningen zonder ruimte voor een koekblik zijn dus alleen voor hen die werk op loop/fiets of met OV hebben. Inderdaad zij die in de tijden dat de Politiek geen OV laat rijden zijn dus niet welkom in Zaanstad Centrum.
En de dooddoener dat je daar zelf voor kiest is precies hetzelfde smoesje van hen die iets tegen de klagers over Schiphol hebben. Je bent er toch zelf gaan wonen.
Even vergetend dat de omstandigheden in alle gevallen duidelijk zijn veranderd. Werken kun je amper meer op loopafstand en in 30 jaar zijn er heel wat vliegtuigen bij gekomen.
En om het even leuker te maken ook al zou je op de fiets naar het Westelijk Havengebied trappen dan nog is het stuk tussen Telegraaf en Hempont een plek die niet uitnodigd tot fietsen in de uren dat bus en tram/trein niet rijden. Maar dat past niet in de Linkse anti autohoek
Snap nooit zo goed waarom de auto zo vaak koekblik genoemd wordt.
Alleen door autohaters misschien ?
Ik noem al zolang ik een Rijbewijs heb gehaald alles minder dan een 4 cilinder en minder dan 2000cc een koekblik daarboven zijn het automobielen. En ik rijdt zelf ook koekblik
Het gaat hier ook niet alleen om de nieuwe bewoners. Er wonen ook mensen in de straat die de laatste jaren te maken kregen met met een toename van meer dan 100 nieuwe huishoudens in een straal van 100 meter. Auto's worden her en der (fout)geparkeerd. Gemeente handhaaft niet.
Ach deze gemeente is horende doof en ziende blind, voor de wensen van de burger.
Ach, je hoeft in ieder geval niet meer in je auto te slapen dus die kan weg.... Wat een slappe redenering weer....
Als de overheid zou zorgen voor een betaalbaar openbaar vervoer dan heb je als bewoner een alternatief. Nu wordt je als gebruiker van het openbaar vervoer leeggeklopt, laat staan dat je tijdens een najaarsstorm er vanuit kan gaan dat de helft van de vaste ritten worden afgezegd. Daar is je werkgever ook niet blij mee.
Trouwens, geen parkeerplekken? Maar dat past wonderwel in de visie van de '15 minutes cities' . Mooi toch !
Als je een auto hebt, heb je toch geen appartement nodig, dan heb je al een dak boven je hoofd.
(oplossing a la gemeente Zaanstad, het appartement "denken we gewoon weg".
Ik denk eens met de mensen die zeggen dat de auto wegdenken wel erg rooskleurig is - daarnaast volgens mij naast 'duur' in deze wijk vooral ook onmogelijk om op straat te parkeren omdat er een maximale parkeerduur geldt. Maar de andere kant is, dat we een dringend tekort aan woningen hebben, en dan vooral aan betaalbare woningen. Het lijkt mij vooral een oordeel / afweging die kopers moeten maken. Wil je een goedkopere woning, kun je zonder auto en ben je blij met een plek dicht bij het station en de bus? Dan kun je hier prima toeven. Ik zie wel eens vaker berichten van mensen in nieuwbouw die klagen over het niet kwijt kunnen van de auto - soms is daar door de ontwikkelaar (bewust?) schimmig over gedaan, door te zeggen dat er voldoende parkeerplekken zijn maar vervolgens alleen voor de dure koop plekken achter te houden en de rest in de problemen te laten. Maar nu is het op voorhand toch bekend - als het de prijs drukt, waarom zou je ook niet zonder parkeergelegenheid mogen bouwen? Niet alles moet toch per se voor de automobilist worden gebouwd? Alsof ik in de Wijdewormer een stolpboerderij ga kopen en vervolgens klagen dat ik zo toch met geen mogelijkheid met het OV naar mijn werk kan en dat de verkoper mij dwingt een auto te kopen.
Sorry wat een hoop onzin. De prijzen zullen niet opeens 200.000 euro zijn. Deze kleine “opslagboxen” voor mensen gaan voor de hoofdprijs EN je kan er niet parkeren. Hierdoor komt er alleen maar meer parkeerdruk. Men koopt uit wanhoop en niet omdat men het van te voren weet. En daarnaast zoals hier boven ook wordt gezegd het OV is slecht, vies, onbetrouwbaar en onbetaalbaar.
Je zal maar een auto nodig hebben.
Wat een parkeer wanbeleid.
Nooit van een parkeer garage er onder gehoord of wordt het dan nog onbetaalbaarder?
Natuurlijk wordt het dan onbetaalbaarder. Een ondergrondse parkeergarage (zeker in de natte, slappe ondergrond van de Zaanstreek) kost gauw een paar miljoen. Kun je wel een kwart optellen bij de prijs van de appartementen ben ik bang. Vraag is moet je midden in het centrum, bij alle OV voorzieningen, nog verwachten dat je ook je auto voor de deur kwijt kan?
Hoi Bruce, heb jij wel eens zogenaamde "vol continudiensten" gedraaid. Ik kon met geen mogelijkheid op mijn werk komen tenzij 38 km fietsen.
@Richard de Boer Je moet er niet wonen, dat is ook een keuze. Bovendien begrijp ik niet helemaal wat "vol continudiensten" daarmee te maken heeft net zo min als afstand?
Vaak wordt er alleen maar gekeken waar men persoonlijk tegenaan loopt en niet meer wat er nodig is. Anderzijds eeuwige wachtlijsten voor woningen en dan wordt er gebouwd, dan is het weer het stuk heilige blik. Gelukkig ligt het een keer niet aan de asielzoekers, dat dan weer wel :-)
Je hebt trouwens prima mobiele alternatieven tegenwoordig, zoals bijvoorbeeld elektrische brommobielen, heb je ook geen parkeervergunning voor nodig.
Alle OV voorzieningen?
Prima toch, dicht bij OV en hoef je geen auto dan ben je goedkoper uit.,