In het gebouw Saendenborch, het voormalige UVW-kantoor op de hoek van het Rustenburg en de Stationsstraat in Zaandam, worden 200 appartementen gebouwd.
Het kantoorpand zelf wordt getransformeerd tot appartementengebouw, op de binnenplaats moet een nieuwe woontoren van 70 meter hoog (21 verdiepingen) komen.
De woontoren wordt daarmee ongeveer even hoog als de naastgelegen Saentoren.
Het kantoorpad van 7.000 m2 staat al leeg sinds 2017. Het was in 2016 korte tijd in beeld als mogelijke opvanglocatie voor asielzoekers. In 2017 zag het COA af van die plannen.
Het ontwerp is van het Zaanse architectenbureau Nunc.
Op 4 en 7 juli zijn er inloopbijeenkomsten voor de buurt van 19.00 tot 21.00 uur in het gebouw zelf.
UPDATE: Zaanstad meldt dat het allemaal huurappartementen worden met minimaal 30 procent sociale huurwoningen. Ook komen er 56 zogeheten short-stay appartementen “voor tijdelijke verhuur (maximaal 6 maanden) aan bijvoorbeeld studenten, expats of personen die dringend woonruimte ter overbrugging nodig hebben, zoals bij een scheiding. Het plan is om een groot deel van deze woningen te realiseren in een woontoren achter de bestaande bebouwing. Op de begane grond is ongeveer 900 m² ruimte voor voorzieningen.” In grootte variëren de appartementen van 44 m2 tot 127 m2.
In de nieuwsbrief staat overigens dat het ‘waarschijnlijk allemaal huurwoningen’ worden, parkeren wordt geen probleem (maar wel duur):
De verwachting is dat de nieuwe situatie niet zal leiden tot extra autoverkeer in de directe omgeving. Parkeren gebeurt op eigen terrein (ondergronds) of in de naastgelegen parkeergarage bij de Saentoren. Bezoekers kunnen parkeren in de Q-park Hermitage; deze garage ligt dichtbij en heeft met meer dan 900 plaatsen ruim voldoende parkeerplaatsen beschikbaar.
Op de begane grond is ongeveer 900 m2 ruimte voor voorzieningen. “Hier kan bijvoorbeeld een sportschool komen of een gezondheidscentrum en/of horeca.”
Volgens de nieuwsbrief van Saendenborch is de locatie ook in beeld als mogelijke opvanglocatie van vluchtelingen uit Oekraïne.
Advertentie
Om maar weer even aan te geven waarom parkeerplaatsen belangrijk zijn. En waarom “argumenten” als bus en station gewoon niet opgaan. Feit is dat er meer auto’s de weg op gaan, feit is dat er meer auto’s in Nederland zijn https://nos.nl/artikel/2434785-anwb-verwacht-blijvende-drukte-op-de-weg-vaker-bumper-aan-bumper
70 meter? 21 verdiepingen dat is toch 4 lagen meer dan de “Rabobank” toren. En zoals het artikel aangeeft blijkbaar zonder eigen parkeerplaatsen. Net als de Kroon en het project Borghese wat ik net hier lees https://zaanstad.nieuws.nl/actueel/99095/bewoners-marga-klompestraat-vrezen-de-toekomst/
Met andere woorden de parkeerdruk in het centrum wordt zo extreem hoog dat bewoners geen plek meer kunnen vinden. Wanbeleid tot en met van de gemeente!
Autobezit is toch niet meer van deze tijd?
Vlakbij station, busstation en centrum!
En dat betekend wat? Omdat er faciliteiten zijn dat je dan geen auto meer nodig hebt? En daarnaast gaat het voorbij aan de gemaakte punten. Maar goed iets beargumenteren is tegenwoordig blijkbaar te moeilijk
Hoezo niet van deze tijd?
Allereerst even een verwijzing naar een eerder artikel op de Orkaan. Probleem 1 bij Gemeente Zaanstad: de behoefte is parkeerruimte, mensen hebben/willen de auto. Ongeacht of je voor of tegen bent het is gewoon feitelijk zo: https://www.deorkaan.nl/zaanstad-minder-parkeerplaatsen-meer-autos/
Punt 2: Auto’s zijn een mogelijk belangrijk onderdeel van de energietransitie waar we voorstaan. Google maar eens op “auto onderdeel energietransitie”. Elektrische auto’s hebben accu’s die het surplus van groene energie kunnen opvangen en weer terugleveren wanneer dit nodig is. Hier is een voorbeeld https://doetdoet.nl/nieuws/2017-10-24-vooruitzien-met-blik-elektrische-auto-als-onderdeel-van-energietransitie
Punt 3: gemeente Zaanstad schrapt zoveel parkeerplaatsen dat ook al zou het autobezit afnemen er nog steeds een schrijnend tekort aan parkeerplaatsen zal zijn. Dit betekend dat autogebruikers meer en meer moeten rondrijden op zoek naar een parkeerplaats wat je emissie exponentieel laat toenemen tenzij iedereen elektrisch rijdt alleen zijn we nog niet zover.
Punt 4: door Corona gebruiken steeds meer mensen de auto helaas weer. Wellicht een tijdelijke trend maar toch een die waarneembaar is https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/de-nederlandse-economie/2021/personenvervoer-en-mobiliteit-tijdens-de-coronacrisis/5-vervoermiddelen
Verklaar U nader.
Nou, tis een smoelwerk, op zijn Zaans gesproken.
Goe idee
Ik wil graag weten of deze appartementen mét inpandige parkeerruimte worden opgeleverd? Daar er écht geen extra perkeerplek meer is in de Zeemansstraat of starionstraat.
Ik woon in de Zeemansstraat en vind het soms verdomd lastig een parkeerplaats in de straat of zelfs buurt te vinden.
En Google nu snel naar natuurinclusief bouwen of natuurinclusieve woontoren. Want Rustenburg is an sich een kaal, ongezond tochtgat en de schets ziet eruit als een betonnen rots.
En ik vind 70 meter echt te hoog. Tenzij het ruimte oplevert voor groen, bomen of een parkje.
Worden dit koopwoningen? Of ook huurwoningen?
Geen koop. Alleen huur.