De Zaanse Schans werd in 2015 bijna 1,9 miljoen keer bezocht, dat is 20% meer dan in 2014. De meeste bezoekers kwamen in de periode april t/m september.

De drukste dagen waren tijdens de meivakantie, het weekend van het Bloemencorso in de Bollenstreek, Pasen en Pinksteren en zaterdag 22 augustus tijdens de traditionele Folkloredag en de Zaanse Vlootschouw (Sail 2015).

Het aandeel bezoekers uit Noord/West-Europa is toegenomen van 25% naar 29% ten opzichte van 2013. Het aandeel bezoekers uit Rusland/Oekraïne nam juist flink af, evenals het aandeel bezoekers uit Azië.

Azië
De meeste bezoekers (450.000) kwamen – ondanks de daling – uit China, Taiwan en HongKong.

Het aandeel jongeren (<35 jaar) is gestegen van 35% naar 41%. Bezoekers zijn langer gebleven op de Zaanse Schans. De bezoekduur steeg met zo’n 14% naar gemiddeld 132 minuten.

Bezoekers, met name die uit het buitenland, bezoeken de Zaanse Schans om een echte molen te zien en om het typisch Hollandse landschap te ervaren. De molens zijn ook veruit de populairste bezienswaardigheid.

Masterplan 2030
De toenemende bezoekersaantallen hebben Stichting de Zaanse Schans ertoe bewogen om een Masterplan 2030 op te stellen voor de Zaanse Schans. In juni 2016 zal het Masterplan gereed zijn. Op de korte termijn werkt de stichting aan het uitbreiden van de parkeercapaciteit en het beter sturen van bezoekers over het gebied.

(bron: persbericht Zaanse Schans)