In 1998 werd het Zaans Museum geopend, het eerste jaar bezochten zo’n 15.000 bezoekers het museum, een aantal dat in 2017 gegroeid is tot bijna het tienvoudige: 142.000.
Vooral de laatste twee jaar schoot het aantal bezoekers omhoog, onder meer dankzij de aanschaf van een echte Zaanse Monet en het succes van de Zaanse Schans Card verdubbelde het aantal bezoekers.
Maar ook in eerdere jaren maakte het museum duidelijke groeisprints door. De uitbreiding met de Verkade Experience in 2009 bijvoorbeeld, de overname van het Czaar Peterhuisje en de opening van extra attracties op de Zaanse Schans als het Jisper vissershuisje, het wevershuis en de kuiperij.
Adjunct-directeur Marije Kool zegt over het succes van de Card:
“Die kaart is nu een groot succes, alle ondernemers, musea en molens doen mee en profiteren er ook van. Museum Zaanse Tijd (uurwerkmuseum) ging vroeger bijvoorbeeld buiten het seizoen door de week dicht, dankzij de Zaanse Schans Card zijn ze nu het hele seizoen dagelijks open.”
In 2015 werden er van De Zaanse Schans Card 14.000 verkocht een jaar later al ruim 31.000. In 2017 ging het om 34.500 Cards.
Hieronder het verloop van het aantal bezoekers.
Gefeliciteerd met deze prachtige groeispurt maar misschien kan het nog beter? Van de 2,2 miljoen bezoekers aan de Zaanse Schans neemt 6,5% een kijkje in het museum. En de rest loopt aan al dat moois zomaar voorbij.
Van die 2,2 miljoen komt een groot gedeelte met een touringcar en hebben vaak helemaal geen tijd om het museum te bezoeken. Die mensen hebben 1,5 a 2 uur de tijd om al het moois van de Zaansche Schans te bekijken en moeten dan weer de bus in naar Volendam en Marken.