Bij een 24-uurs openstelling van busbrug De Binding tussen Westerkoog en Westerwatering gaan dagelijks zo’n 2.300 extra auto’s over de busbrug, dat is 35% meer dan daarvoor.
Omdat minder dan 10% sluipverkeer is aldus het onderzoek dat naar de effecten is gedaan wil Zaanstad de busbrug 24 uur per dag openstellen.
Volgens de gemeente zijn de “gevolgen van de verhoogde verkeersbelasting voor de verkeersveiligheid zijn bij een 24-uurs openstelling alleen met grote investeringen te verzachten.”
Het college stelt daarom voor om 2 miljoen euro uit te trekken om de verkeersveiligheid te vergroten.
Toen ik eens met de wijkagent sprak over het onvoorstelbare gerace van auto's en motoren op de Provinciale weg in de "stille uurtjes en hem vroeg of daar niet eens een min of meer regelmatige controle gedaan kon worden zei hij: "Tja, in die uurtjes werken wij meestal niet".
Natuurlijk werken zij dan niet. We vonden dat dat te dure uren waren om agenten bij de weg te hebben. Er moesten minder ambtenaren komen en vooral moest het goedkoper.
Ik heb pas nog een klacht geschreven naar de gemeente, wordt ik doorverwezen naar de politie ....... onze overheid snijdt in ons politieapparaat, onze overheid verstrekt milde straffen middels ons rechtssysteem, en onze overheid wil overal autobanen dwars door woonwijken, kijk naar Purmerend, op de doorgaande wegen flitspalen en geluidswallen, kijk naar Duitsland, daar heeft elk dorp !!! zijn flitspalen !!!! Kijk naar zaanstad, ik krijg het gevoel dat de wegen hier zo zijn, zodat onze eigen overheidsbestuurders zelf lekker door kunnen jakkeren !!! Moest daarom het gemeentehuis in zaandijk verdwijnen ? lees...moeilijk bereikbaar.......
Snelheidscontrole's op de Houtveldweg lees ik hierboven ergens.
Met een totaal gebrek aan fantasie om eens een andere controleplek te bedenken vindt de snelheidscontrole op deze weg,waar inderdaad regelmatig als een bezetene wordt gereden,op vrijwel dezelfde nogal opzichtige plek plaats.Dom als je er dan nog instinkt overigens.Controle vindt bovendien plaats op weinig lucratieve momenten van de dag en niet in de richting waarheen zich het meeste autoverkeer begeeft.De richting van die verkeersstroom is afhankelijk van de ochtend resp.avondspits. Kennelijk zijn er dan andere prioriteiten bij de handhavers.
Misschien verstandig e.e.a. duidelijk op papier te zetten en dat met pijlen e.d. aan te geven hoe de politie het beste kan gaan staan. Iedereen die de laatste jaren de Houtveldweg reed weet waar ze staan en nemen gas terug om even later weer er vol op te trappen.Soms lijkt het gewoon tijdverdrijf voor de agenten om daar even bij te komen van hun werk.
Even de idiotie schetsen. Ik woonde in Zaandijk, evenals mijn ouders. Ik verhuisde naar Westerwatering. Ouders worden ziek en ik 'moet (moest) Mantelzorgen', maar ook nog werken.. De oudjes habben zorg nodig, wasgoed, boodschappen, dat soort dingen. Dan neem je niet effe mee op de fiets als je dat tussen je werk en het avondeten met het eigen gezin door moet doen. Wasgoed voor 2 in je fietstassen..., nee.
Met de auto over die brug, ben ik er binnen 5 minuten. Bij de gesloten verklaring moest ik omrijden. Dwz. 25 minuten CO2 uitstoot, 20 Stoplichten ! (iedere 500 meter 1 !!!) ... Zijn we wel goed bij ons hoofd, in deze gemeente?
En dan zijn er altijd weer zielepieten die het beter weten. Die zeggen dan "Je kunt toch ook ...". Todat ze het zelf meemaken. Je kent ze vast ook wel.
Mijn ouders hebben dit niet overleefd, mijn huwelijk ook niet trouwens ...
Het is natuurlijk van de zotte dat de gemeente Zaanstad een complete woonwijk bouwt zonder rekening te houden met de ontsluiting van deze wijk.
En ze leren er ook nog eens niets van want ze blijven maar bouwen terwijl het probleem wat al sinds de jaren 90 speelt nog steeds niet opgelost is
Er daar zijn de bewoners van Westerkoog de dupe van door eventuele openstelling van de busbrug.
De bewoners van Westerwatering kiezen er zelf voor om in een moeilijk bereikbare wijk te gaan wonen.
Als de projectontwikkelaars hun huizen niet kwijt raken door de onbereikbaarheid, moet je zien hoe snel er een oplossing gevonden wordt.
Beste Czaa, je hebt niet goed opgelet . Er zou een weg buitenom Westerkoog komen met aansluiting op de omgelegde Guisweg. Daarom houdt de Houtveldweg ook zo schielijk op. Dat is door bewoners vanuit Westerwatering en Westerkoog verhinderd. Daarna werd het de optie over de Westerkoogweg. Dat hebben enkele bewoners van Westerkoog gefrustreerd en toen de gemeente weer eens krap bij kas was hebben ze de grond verpangeld aan de Prinsenstichting. Nu is alleen Glazenmaker en Wildeman de optie. Gewoon allemaal krokodillentranen daar. En bovendien vermoedelijk van dezelfde klieren die ook eerst al zo tegen waren.
Wat mij betreft gewoon de busbrug slopen en er net zo een bruggetje neerleggen dan voor het Westerwindpad. Let op op het moment van publiceren van die opdracht schiet plots iedereen in de stuip en wil plots een meerderheid wel een open Busbrug.
Misschien wil iemand inititief nemen een groep op te richten van alle mensen langs de drie autobanen. Prov.weg -- Houtveldweg -- Ringweg westerkoog. Hier valt nog veel verzet uit te halen, als we met genoeg tegenstanders zijn. De herrie is soms inderdaad niet te harden. Motorrijders die voor hun eigen plezier hun uitlaat demonteren en op die manier duizenden mensen, volwassenen en kinderen terroriseren en uit hun nachtrust houden. Kakkers die met hun dure auto's over de 100 km/h !!!! moeten scheuren en petjesmannetjes met gigantisch harde muziek. Dat alles "dankzij" het doorgaande verkeer. Wat iemand al eerder gezegd heeft. Gewoon een bom onder die brug, evt. ook onder de brug in de prov.weg.
Woonwijken weer zoals bedoeld !!!! WOONwijken
Ik woon zelf ook aan de Provinciale weg en zou het toejuichen als er snelheidsbeperkende maatregelen genomen zou worden. De snelheden (en bijbehorende herrie) die hier door sommige behaald wordt tart de fantasie.
Ik heb de wijkagent daar wel eens over aangesproken en diens antwoord was dat dit meestal in de avond of nacht plaatsvindt en dan werken zij niet???
Ik merk dat er aan de provinciale weg ook heel wat last is. Ik begrijp ook uit alle verhalen dat de mensen voor doorgaand verkeer niet om willen rijden. We zullen als bewoners ons dan moeten organiseren tegen dat doorgaande verkeer door onze woonwijken, zowel prov.weg kant als weterwatering/westerkoog kant. Het zijn uiteindelijk WOONwijken en geen rastplatzen aan autobanen. Mensen die vinden dat ze hier door moeten kunnen rijden hebben zelf geen last. Duidelijk te proeven uit sommige stukjes. Zorg anders eerst voor remmende maatregelen zoals rotondes, verkeerslichten , drempels en geluidswallen. Doorgaand verkeer kan makkelijk over de A8 en over de Naurnaschevaartweg. Als je dat te veel moeite vindt, dan was het autorijden niet nodig of pak een tweewieler ( als je toch zo graag wil rijden, dan heb je extra lang plezier van het omrijden ). Hoop ik op nog wat reacties
Na aanbieding van de cijfers van Westzaan plm 10 jaar geleden, aan dhr. Linnenkamp werd me duidelijk dat er NU een oplossing zou moeten zijn en de Busbrug geheel geopend zou zijn. 24/7 dus. Ahum. Een man een man een woord een woord? Overigens geef ik Linnenkamp niet de schuld. Maar ja hij was op dat moment nu eenmaal de wethouder. No hard feelings dus.
Onderstaand de meest recente publicatie van de Gemeente Zaanstad. Eerst nog maar eens een onderzoek naar het milieu effect bij een eventuele openstelling. Kon dit niet gelijktijdig met de tijdelijke openstelling? Hoe gaat men dit aanpakken. Wederom een tijdelijke openstelling?
" Het onderzoek naar de verkeerseffecten bij een 24-uurs openstelling van busbrug De Binding is afgerond. Op basis van de resultaten stelt het college aan de gemeenteraad voor om vervolgonderzoek te doen, namelijk onderzoek naar welk effect een permanente openstelling op het milieu heeft.
Toename verkeersaanbod
De belangrijkste conclusie uit het verkeersonderzoek is dat een permanente openstelling tot gevolg heeft dat per dag 2.300 extra automobilisten een nieuwe, kortere rijroute kiezen via de busbrug. Dat is een toename van 35% ten opzichte van het huidige verkeersaanbod. Het aandeel sluipverkeer op de rondweg Westerkoog blijft beperkt tot minder dan 10% van het verkeersaanbod. Om de extra verkeersbelasting voor de verkeersveiligheid te verzachten is een investering van 2 miljoen euro voor fysieke maatregelen nodig. Het college heeft de gemeenteraad voorgesteld om dit bedrag bij de komende begroting te reserveren."
Gepubliceerd vanaf 05-07-2017 15:59
Helemaal met jou eens !
In de tijd dat de busbrug er kwam woonden er misschien 3000 mensen in Westerwatering. In 2013 waren dat er al ruim 9000 en nu zullen dat er nog eens veel meer zijn, gezien de massale nieuwbouw in de buurt van het station.
En deze enorme - en nog steeds groeiende - wijk is tijdens de ochtend- en avondspits slechts door één weg ontsloten. Is dat raar? Ja, dat is raar.
beste boon en anderen, ik huil niet. Het is alleen zo, dat ik dit schreef, om nog wat reacties te krijgen. Mogelijk zijn er meer mensen met negatieve ervaringen aangaande het belachelijke verkeersgedrag. En zoals ik schreef, is er wel degelijk verband tussen de openstelling van de brug en hardrijders. Er zijn genoeg steden waar het allemaal veel beter geregeld is. En mekkeren over ontsluitings weg ? Westerwatering kan prima via het zuiden zijn weg vinden en westerkoog prima via het noorden ...... wat is het probleem
Het probleem is die vermaledijde busbrug. Hardrijders? Ja, zeker! Maar vooral Westerwateringbewoners. Je ziet ze al aan komen, komen over De Wildeman, stoppen nauwelijks voor een zebrapad, snijden af en toe ook nog fietsers de pas af om maar zo snel mogelijk bij die brug te komen.
Vaak heb ik staan kijken of het werkelijk waar is dat ze de brug willen nemen, en ja hoor, richtingaanwijzer uit, soms ook niet eens, en scheuren maar weer.
Wat ik wel bijzonder vindt is dat somigge westerkogers zo tegen openstelling van de busbrug zijn, vanwege het toenemende verkeer,geluid en veiligheid. Echter door de busbrug dicht te houden belast je andere wijken met verkeer die daar helemaal niet hoort te komen. Hoe denk je dat zij deze overlast ervaren? Vind het echt te bizar vol worden dat er een discussie gevoerd moet worden en ook nog een met de term sluipverkeer. Want is een persoon die in westerkoog woont en naar de bijv de balorig in westewatering wilt nou sluipverkeer voor voor westerkoog, of ervaren mensen langs de provincialeweg in oud koog en Zaandam dit als sluipverkeer?
Maar waarschijnlijk zal het aan je reet roesten dat andere wijken in Zaanstad het verkeer moeten opvangen die anders over de busbrug had kunnen gaan.
Zelf heb ik veel last van de provincialeweg, echter vindt ik het geen stijl om erover te gaan zijken en er alles aan te doen zodat het bij mij rustig wordt en een andere wijk opzadel met het lawaai. Dat is geen oplossing. Elke wijk hoort met elkaar verbonden te zijn om de verkeersdruk eerlijk te verdelen. Maar blijkbaar vinden mensen in westerkoog het een soort van privilege dat het bij hun niet hoeft.
Helemaal mee eens
Zo'n getal van meer auto's lijkt veel.
Maar ik zou willen vragen hoeveel afgelegde kilometers, met de bijbehorende uitstoot, er bespaard wordt door openstelling van de brug.
Een familielid woont juist aan de andere zijde van de brug en rijdt zich een ongeluk om op de juiste tijd aan de andere zijde van de afgesloten brug te komen. De openstelling is dus een nadeel voor de één, maar een (milieu)voordeel voor de ander.
Helemaal eens met Jaap!
Tja, als er echt auto's / motoren daar met deze hoge snelheden rijden zou ik zeggen : controleren ! Zet er continue vaste flitspalen neer. Dit veel te snel rijden heeft op zich niet speciaal te maken met de busbrug. Dit levensgevaarlijke gedrag zie je overal, zie Westzijde, Raadhuisstraat Koog aan de Zaan enz. Is een probleem op zich wanneer je regels stelt en vervolgens niet gaat handhaven.
Straks moeten we nog in navolging van wat men nu op de N-wegen wil overgaan tot trajectcontrole op de Houtveldweg! Nu de brommers daar ook op de rijbaan moeten rijden ipv. het fietspad geen overbodige luxe dunkt me, want het is natuurlijk van de gekke dat brommers met maximaal 50 moeten (en kunnen) rijden terwijl de automobilisten doodleuk (ver) boven de 50 rondscheuren.
Juist , alleen voor fietsers en bus. Dat was de afspraak. Peter en tinus zouden wat vaker de fiets moeten pakken. Ik zie hier niets terug van het BELEID om mensen uit de auto te krijgen. Er wordt inderdaad verschrikkelijk hard geracet op de H.Veldweg, elke avond wordt hier over de 100 km/uur gereden. Motorrijders scoren regelmatig over de 150 km/uur. Toen de brug tijdelijk volledig open was gebeurde dat ook tussen 7.00 en 9.00 uur en 16.00 -18.00 uur. Dus er is wel degelijk een goede reden om de brug niet open te stellen. Hebben we tenminste 4 uur rust per werkdag. Wie dat niet aanstaat, die zou eerst wat aan hardrijders en motorrijders zonder uitlaat moeten doen. EERST !!! Daarna zou je MISSCHIEN over die onzalige plannetjes moeten gaan denken,
MISSCHIEN .......
Het allerhoogste rechtscollege in ons land had volledige openstelling ook verboden. Dus alle heren, ook ambtenaren, die nu de brug volledig open willen schofferen ons rechtssysteem !!!!
wie loopt hier nog te neuzelen !!!
Noot. 100 / 150 km per uur? Hoe is dat gemeten dan ? Ben het ermee eens dat sommigen flink doortrappen maar zo snel ? Dan moet er toch echt constant gecontroleerd worden. Maar, zoals ik verderop al opmerkte, is dat niet echt een busbrug probleem, dat zie je op vele plekken, echter zeer vaak door de bewoners zelf.
Over te snel rijden kun je een apart topic opzetten.
Nee, je vergeet de basis. Op het moment van bouwen aan de Westkant van Zaanstad was een ontsluiting in het verlengde van de Houtveldweg naar de Omgelegde Guisweg gepland. Vogeltjesliefhebbers uit beide wijken hebben dat om zeep gebracht. Poging 2 is door Westerkogers vernietigd , over de Busbrug en Westerkoogweg. Nu is poging 3 bezig en ja dat verzet uit de Koog had er voor gezorgd dat op het trace van de weg nu de Prinsenstichting zit. Niet huilen Noot en de zure druiven zelf opeten.
Wat een geneuzel allemaal, die brug is destijds gebouwd omdat de weg vanaf de A8 zo over de westerkoogweg en de "busbrug" naar westerwatering zou gaan.
Maar omdat er één wethoudertje langs het water woonde en dan niet lekker in zijn tuin kon zitten gooien we het hele bestemmingsplan maar op z'n kop met deze onnozele veel te lang duurende discussie tot gevolg.
Die brug moet gewoon open om beide wijken van een betere ontsluiting te voorzien.
Inderdaad, geneuzel !
Open stellen, Camera's weg, Flitspalen er voor in de plaats, klaar.
Wie last heeft, loopt met boter op z'n hoofd, want ze rijden zelf ook auto en verstoren daarmee ook de rust van anderen... 30 jaar gezeik omdat ambtenaren geen besluit durven nemen. Dat kost hun partij kiezers ... Dit niet zeker? Wat een stelletje ....
Eens!!!! Bullshit dat je er om 8:00 en 10:00 smorgens en 16:00 en 18:00 smiddags niet doormag is gewoon geldklopperij! Het staat niet duidelijk aangegeven en de boete is meer dan 100 euro en buitenstaanders weten dat niet. Gooi of die brug altijd open of haal hem weg!
Nee! Niet weghalen. Komt alles weer door Westzaan. Betere list bedenken. Lukt dat?
Peter Ben het helemaal met jou eens
Weet jij heel toevallig wie toen die Wethouder was daar zoek ik al geruimte tijd naar
Namen, rugnummers, bewijzen graag. Of anders gewoon niet reageren. Voor complot-denkers zijn vast wel andere websites. Eerlijk gezegd zouden we dit soort idiote reacties meteen eraf af moeten gooien. Dat gaan we in de toekomst ook doen. Het is dat in dit geval ook de reacties op deze verdwijnen.
Om het op 1 wethouder te gooien is te simpel. Het bouwen was mijns inziens ook een compromis tussen (toen al) voor- en tegenstanders.
In ruil voor het niet indienen van bezwaarschriften tegen bepaalde delen van de wijk door natuurbeschermers werd een brug toegestaan, mits alleen voor fietsers en bus.
En zo is het. Nu moet het eens klaar zijn.
Resultaten van onderzoeken naar sluipverkeer lijken erg veel op elkaar. Busbrug 10% en ook Oostzaan kwam op 10%. De niet direct belanghebbende buitenstaander weet dat het percentueel hoger moet liggen tijdens de spits. Vreemd!
Benieuwd of er trouwens ook weer eens snelheidscontroles gehouden gaan worden op de nieuwe racebaan genaamd Houtveldweg. Veel verkeer vanaf en naar de Busbrug en de aan- en afvoer van het ROC lappen de 50 km. aan hun achterste.
Zonde van het geld gewoon die brug opblazen. Komen die Koger racers ook niet in Westerwatering.
En.............andersom
Dat zal best maar al die keren dat ik hardrijders op de Wildeman vernam kwamen ze uit de zijstraatjes of ze schoten erin.
Juist ja, vooral komen dan de Westerwatering racers niet in Westerkoog
Stel hem allen 24 uur open voor de bewoners van Westerwatering en westerkoog.
Dit is gemakkelijk te controleren doormiddel van het registreren van de auto's van de bewoners, en deze in de camera toezicht te integreren.