Hoe vaak de komst van de nieuwe elektrische EBS-bussen is uitgesteld, kunnen we niet meer met 100 procent zekerheid reconstrueren. Ze hadden op 10 december 2023 eigenlijk moeten rijden, dat werd later ‘in december’ en weer later ‘januari’. Toen werd het uitgesteld tot 1 april, of misschien wel tot ‘in april’ of ‘eind april’.
April betekent deze maand dus. 193 nieuwe blauwe elektrische VDL-bussen. Wij zagen er slechts twee rondrijden, maar alleen als testbus, de 71-BXG-6 en de 73-BXG-6. Chauffeurs moeten daarmee oefenen.
Volgens de Vervoerregio zijn half maart tien nieuwe bussen op de vestiging in Zaandam geleverd: “deze bussen worden getest, en zodra zij genoeg kilometers hebben gereden en het testrapport is goedgekeurd door de Vervoerregio, kunnen deze bussen naar de volgende fase. Dat is het testen tijdens inzet in de dienstregeling.”
Dus ze moeten kilometers rijden (hoeveel?) en worden goedgekeurd (wanneer?) en dan kunnen in de dienstregeling verder worden getest. Maar dan rijden ze in ieder geval.
Help De Orkaan met ‘Busspotting’. Wij willen ze alle 193! Maak een foto waarop het kenteken te zien is. Wie de meeste (grote) blauwe bussen spot ontvangt van De Orkaan een origineel cadeau!
Uitval
Volgens EBS en de Vervoerregio gaat het beter met de bus, er zijn minder klachten, meer chauffeurs en minder uitval. De grafiek hieronder laat de rituitval per week zien. In de laatste weken van 2024 en begin 2024 lukt het EBS tussen 90 en 95 procent van de ritten probleemloos te laten verlopen. Het wordt steeds beter (tot week 6) maar in week 7 en 8 (februari) vallen door vakanties toch weer ritten uit. In de laatste week van februari en vooral in de eerste volle week van maart rijden (bijna) alle bussen.
‘Verwijtbare’ uitval komt door onvoldoende personeel of problemen met het materieel, niet-verwijtbare uitval komt bijvoorbeeld door ongelukken en/of files (in de praktijk telkens minder dan 1 procent). Deze uitval is in de ‘nieuwe aangepaste’ dienstregeling, die omvat aanzienlijk minder ritten dan de officieel in december aangekondigde dienstregeling. Pas na de zomer kan die gereden worden.
Door Piet Bakker. Bronnen: brief Regioraad Vervoerregio Amsterdam (20 maart) en eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven: Kimberley Kat, Ola Kwiatkowska (73-BXG-6), onder: Michel Schermer (71-BXG-6), grafiek: De Orkaan op basis van gegevens van EBS/Vervoerregio.
Ik zie ze ook weleens in Waterland. Vandaag 10-4-2024 nog een gezien
Mogen grijze bussen wel worden aangemeld?
Zolang ze van de "Nieuwe Generatie" zijn, lijkt me van wel!
Hedenochtend de eerste 2 blauwe bussen van EBS gezien op 101 en 102 in de buurt van Purmerend-Noord.
Ik zelf ook, ik heb er ook nog eens in gezeten. Heel mooi interieur trouwens.
Op de pagina https://busposities.nl/materieel/EBS/CiteaLE122 kun je zien hoeveel bussen er inmiddels zijn en waar ze rijden.
Dit betreffen de blauwe bussen.
Als je wil zien hoeveel R-NET bussen er zijn verander je de 122 in 135 in de url.
Aan de redactie,
busposities.nl, staan ook kentekens in via de API van ovi.rdw.nl en plaatjes die gebruikers zelf kunnen toevoegen.
Even zoeken op EBS, staan al wat nummers ingeladen.
Op busposities.nl heb ik gezien dat ze nu voornamelijk ritten maken in Waterland. Er is er zelfs nu en als ringlijn in dienst.
Of het verwijtbare uitval is of niet vanmorgen was het op en top treurig. Ik stond om 08.20 uur bij de halte op de Vermiljoenweg en 08.50 was er nog geen 394 geweest. de ene die volgens zeggen wel zou rijden was er ook niet. Volgens schema zouden er vier bussen moeten rijden en er kwam er geen één.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat elektrische bussen nu al in de stalling Zaandam te zoeken hebben. De oplaad-/stroomvoorzieningen zijn daar namelijk nog niet eens met de netbeheerder geregeld. Met wat noodgrepen zouden daar een paar E-bussen op het bestaande stroomnet kunnen laden, maar de nieuwe bussen kunnen daar dus nog niet in grote aantallen opgeladen en ingezet worden.
In Purmerend lijkt er wat meer schot in de zaak te komen. Maar in totaal zijn er (van de 193) nog niet eens 20 nieuwe bussen binnen. De stalling en de oplaadpalen zijn daar zo goed als af en gebruiksklaar, maar de palen hebben nog zoveel storingen dat het met de paar elektrische bussen de er nu zijn, al puzzelen en schuiven is om ze allemaal aan een werkende oplader te kunnen zetten. De paar E-bussen die voorhanden zijn, worden daar al wel mondjesmaat in de dienstregeling ingezet, maar het blijft ook daar nog een hoge uitzondering om ze te zien rijden, laat staan erin vervoerd te mogen worden.
Met deze voortgang schat ik in dat EBS Purmerend op zijn vroegst pas na de zomer zal verhuizen naar de nieuwe stalling. Dan pas zal, op z'n vroegst, misschien, eventueel, met een slag om de arm, een substantieel deel van de dienstregeling elektrisch gereden kunnen worden. Maar ik zet eerlijk gezegd eerder in op december 2024 voor Purmerend. En Zaandam nog wel wat later... voorjaar 2025 of zo.
Marktwerking... goed man!
Goed nieuws EBS maar de Zaanzeurders blijf je houden.
orkaan je kan het ook even aan de topper(wethouder) vragen
Even een belletje naar de leverancier?
Beste Orkaan,
1 April is al voorbij.
We zullen toch ècht moeten afwachten hoe lang we aan het lijntje gehouden worden. Kan niet worden opgevraagd welke kentekens al uitgegeven zijn?
Sterker nog, dat zijn ze al. Helaas zijn enkel alle 193 bussen nog niet geleverd. VDL Nedcar heeft al een tijdje problemen met leveren. Zo hebben meerdere busleveranciers. Ook bedrijven zoals Van Hool zijn failliet gegaan. Aub niet deze opmerkingen maken zonder kennis.