In maart 2018 ging Zaanstad extra energie steken in 15 (later 16) woningprojecten. Binnen drie jaar moest daar gebouwd worden.
De Orkaan loopt ze langs. Zijn er vorderingen, is er een nieuw bestemmingsplan, wordt er bouwrijp gemaakt of wordt er al gebouwd?
Vandaag: De Hemmes (status: Zaanstad zet in op ’tijdelijke’ bouw)
De Hemmes, een schiereiland in de Zaan, gelegen aan de Oostzijde ten zuiden van Haaldersbroek, is het het stiefkindje van de 16 snelle projecten. Het was nummertje 16, later toegevoegd aan de grote 15, en dat er echt gebouwd gaat worden binnen twee jaar is twijfelachtig.
Sinds 2012 wordt al over de ontwikkeling nagedacht, vooral door De Hemmesgroep die er een zelfvoorzienend wijkje met windmolens wilde bouwen in de tijd toen dat nog helemaal niet hip was. Toen was iedereen al enthousiast, en nu is bijna iedereen nog enthousiaster (uitgezonderd de PVV: “wij willen geen molens”). Alleen wordt er maar niks gebouwd.
Zes problemen
Hoe komt dat? Ten eerste is de hele Hemmes nog niet van Zaanstad, de stukken waar de hijsmannen van Schol zitten en de scheepswerf van Kramer (dit jaar 100 jaar!) ontbreken. Kramer wil niet weg, en voor Schol is nog geen alternatieve plek gevonden (het stuk van Zaanstad is alleen via het terrein van Schol te bereiken). Ten tweede is het bouwen van huizen in de buurt van windmolens lastig. Ten derde is de grond is vervuild en ten vierde ligt het gebied in de geur- en geluidszone van grote bedrijven. Ten vijfde is er nog geen nieuw bestemmingsplan (o ja, en ten zesde is er geen geld – maar dat was er in 2014 bij de aanloop naar de verkiezingen ook al niet).
In 2014 wordt Zaanstad genomineerd voor de ‘Nu Al Eenvoudige Beter’-prijs voor de ontwikkeling in dat gebied. begin 2015 zegt Zaanstad ‘een herstart’ gemaakt te hebben met het stedenbouwkundig plan. Maar ondertussen gebeurt er niks. ROSA heeft eind 2018 vragen gesteld omdat de gemeente haar beloftes niet nakwam en het geduld van de partij op begon te raken. Begin februari maakte wethouder Krieger bekend dat hij in maart of april met een plan zou komen.
Dat plan is een omweggetje: als er niet echt gebouwd kan worden, kan er misschien “voorlopig tijdelijk” gebouwd worden. En dan Tiny Houses (Klaine Hoissies), dat heeft Zaanstad in het coalitieakkoord beloofd. Zo worden twee vliegen in één klap geslagen.
Maar één molen
Het plan is aanzienlijk gekrompen: geen woonwijk maar dus tijdelijke bouw, en eigenlijks zelfs dat niet, de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met onderzoek naar de financiële haalbaarheid van zulke bouw. Hoeveel huisjes er komen is dus niet bekend. Als alleen het Zaanstad-deel wordt ontwikkeld passen daar 30 huizen en drie ‘niet-draaiende’ windmolens (?) op. Maximaal zouden er op het terrein 80 woningen gebouwd kunnen worden.
En hoeveel molens komen er eigenlijk? Er passen er wel tien, zoveel stonden er vroeger. De plannen van de Hemmesgroep gaan eerst uit van zes molens, de eerste moet de Zaadzaaier worden. in 2016 wordt de bouw van die molen aangekondigd, in 2017 zou die klaar moeten zijn. Daarna wordt dat bijgesteld tot drie. Maar in de plannen van Zaanstad is het er maar één (als pilot).
Als er ooit definitieve bouw komt, zou volgens wethouder Krieger misschien die 2e en 3e molen mogelijk zijn. Eigenlijk zou de raad donderdag 18 april over de Hemmes besluiten, maar dat is (u raadt het al) uitgesteld tot eind mei.
Hieronder de eerste plannen van de Hemmesgroep.
De kaart met het eigendom.
Het plan met 6 molens en zo’n 70 huizen.
De plannen met drie molens, alleen de Zaadzaaier is nu gepland.
Bekijk hier de stand van zaken bij alle projecten in maart / april 2019. Lees hier alles wat wij schreven over De Hemmes.
Waarom moet de scheepswerf van Kramer daar weg? Het is een mooi stuk industrie op een prachtige op maat gesneden locatie. Wonen en industrie zou hier toch moeten kunnen samengaan.
De 6 beschreven problemen zij inderdaad van een dusdanige aard en vorm dat deze nieuwbouw nog ver weg lijkt. Echter,samen met andere bewoners van het kalf ,die er met veel plezier op de dijk wonen zien we een mogelijk 7e(?) probleem.
De toename van de verkeers intensiteit over het kalf....Met de komst van de Hemmes als woongebied , en trendsetter op het gebied van milieu en eco en zo , zal het aantal snel voorbij razend auto's over het kalf nog verder toenemen.Zie je van die dikke suv's tussen de fietsers door slalommen.
Met een groepje bewoner hebben we dit al voorzichtig aangekaart bij de wijkmanager. Vooral het ontbreken van een ontsluitingsweg naar de scholtenstraat is hierin een moeilijk te bespreken kwestie.
Uit verkeerstellingen eind maart kwam naar voren dat er helemaal niet te hard word gereden(!!) ,Maar (waarschijnlijk alvast op Hemmes vooruitlopende) de verkeerintensiteit op het kalf is eigenlijk nu te laag. Volgens de onderzoekers ,en hun opdrachtgevers kunnen er nog wel 2000 auto's per dag bij op deze toch vrij landelijke (fiets)route.
We zijn echt met stomheid geslagen , en beraden ons op verdere stappen.
Maar Zaanstad als groene fietsvriendelijke gemeente ? De Hemmes als visitekaartje , en het kalf met de overlast, van een soort sluipsnelweg?
Dat lijkt met toch echt een handelswijze uit dezelfde tijd als de normen en waarden van de zaanse bestuurlijke macht.