Weet je nog? Zaanstad lanceerde begin 2018 het ambitieuze plan om 16 grote woningbouwprojecten te versnellen. Totaal ging het om zo’n 5.400 woningen. Elk project zou vervolgens binnen drie jaar van start gaan.
Daarna werd nog drie keer een rijkssubsidie voor een ‘bouwimpuls’ binnengehaald. Het ging om 1.900 woningen in Zaanstad-Noord (12 projecten), 4.700 in Zaandam centrum (20 projecten) en 1.700 in Kogerveld (5 projecten). En daarbij kwamen plannen voor 10.000 woningen in de Achtersluispolder.
In deze serie #ZaanstadBouwt onderzoekt De Orkaan de status van de woningbouwprojecten. Moet het bestemmingsplan nog worden goedgekeurd, is de omgevingsvergunning verleend, is de bouw al gestart, zijn de woningen al opgeleverd of is het project slechts gebleven bij een ‘Zaanse droom’. De Orkaan zoekt het voor je uit.
Vandaag: De Catharina – de bouw is net begonnen.
Wat? Waar? Wanneer
Een van die grote woningbouwprojecten is woontoren Catharina. De toren komt vlakbij het station, aan de Korte Rozengracht op de strook tussen het kantoorgebouw De Icoon en de Houtveldtunnel. Hij komt pal langs de Provincialeweg. De fietsenstalling op die plek zal sneuvelen.
Volgens Zaanstad:
“Deze woontoren komt te staan direct naast het NS Station Zaandam. Hier is ruimte voor iets meer dan 100 huurappartementen. Doelgroep: huishoudens met een modaal inkomen.”
Ontwikkelaar KPO Planontwikkeling:
“De nieuwe woontoren is een krachtige Zaanse dame waarbij het silhouet van een melkmeisje is verwerkt. Een gebouw met karakter, Zaans gekleed met geglazuurde bakstenen in Zaanse groentinten. Een Zaanse traditie is zuinigheid, met warmte en koude uit de bodem, gevoed door zonnepanelen wordt deze traditie op energievlak voorgezet. De Catharinatoren verwijst naar een Russische Czaarin, ze kijkt uit over de Russische buurt met het Czaar Peter huisje en de gebouwen Hermitage en Romanov.”
Het ontwerp is van Liesbeth van der Pol van Dok architecten. Van der Pol is ook de ontwerper van complexen op onder andere het nabijgelegen Ankersmidplein en praktijkschool De Brug in Assendelft.
Ontwikkelaar KPO Planontwikkeling BV won samen met de Bot Bouwgroep in 2015 een tender uitgeschreven door NS Stations. Dit is een uitnodiging aan aannemers of leveranciers om een offerte uit te brengen voor een specifiek project of product. Het wordt meestal gebruikt bij openbare aanbestedingen. Songül Mutluer, destijds wethouder wonen, ondertekende in 2019 de Anterieure Overeenkomst met de ontwikkelaars. Aanvankelijk werd zowel ‘begin 2020’ als ‘september 2020’ genoemd voor ‘startbouw’. Dit is uiteindelijk 3 jaar later geworden.
Huidige status project
Op de smalle strook naast de fietstunnel tussen het centrum van Zaandam en Westerwatering, is de bouw van woontoren ‘Catharina’ van start gegaan (zie grafiek en foto’s hieronder). Voordat er één schop de grond in is gegaan, waren alle appartementen al verhuurd. Het project heeft langer in de plannings- en ontwerpfase gezeten dan verwacht vanwege bezwaren van omwonenden en de gemeente. In het oorspronkelijke plan was plaats voor de bouw van een woontoren van 70 meter hoog, maar dat werd uiteindelijk 63 meter.
Verwachting
Na afronding van de ruwbouw en afbouw kan de woontoren Catharina de volgende fase ingaan: oplevering. De bouwtijd wordt geschat op ongeveer twee jaar voordat het project kan worden opgeleverd. Tot die tijd kunnen nieuwsgierige Zaankanters die in de buurt zijn van het Zaandam station de voortgang van de bouw in de gaten houden.
Onder het beeld vanaf de andere kant (foto: Kevin Nugter), het terrein naast het Stadhuisplein wordt als werkplaats gebruikt, als de Catharina klaar is wordt hier de Figaro-woontoren gebouwd. De Catharina komt op het stuk op de voorgrond.
Een woontoren met het “silhouet van een melkmeisje”!? Gewoon op een klein vloeroppervlakte zoveel mogelijk hokjes realiseren. Bovendien is er geen spatje groen
in de omgeving te bekennen en voldoet dit soort bouwen niet aan de uitgangspunten van een
Gezonde Stad. Doorgroeien naar 200.000 inwoners moet geen doel op zich zijn, want binnenstedelijke verdichting gaat ten kosten van
een hoogst noodzakelijke groene stad.
Het is voor de Zaankanter de keuze of Verdichten en Omhoog of een Weiland Ophogen zoals al 100 jaar gebeurd. Maar dat laatste gaat niet gebeuren en dus klaagt iedereen over het verdichten.
Beste gemeente Zaanstad,
Kunnen jullie a.u.b. de de doeken voor de tunnel die aan het begin het eerste hek bevestigd is verwijderen. Het maakt niet echt overzichtelijk om zo zowel in als uit de tunnel te komen fietsen/brommeren. Je ziet namelijk niet de tegenliggers op dat moment. Gisteren zijn er twee fietsers frontaal op tegen elkaar gefietst.