Voor de failliete zonnepanelenfabrikant Energyra uit Westknollendam hebben zich tot half mei 12 potentiële kopers gemeld bij curator Bas Coelingh Bennink van Visie Advocaten.
Daarmee is een doorstart van het in april failliet gegane bedrijf een stap dichterbij gekomen.
Dat blijkt uit het verslag van de curator die vooral samenwerkt Rabo Lease, de voornaamste schuldeiser van het bedrijf. Rabo Lease heeft voor bijna 4 miljoen euro een contract met Energyra afgesloten om de productielijn te financieren.
De problemen met de oplevering van productielijn hebben geleid tot het faillissement.
De curator en Rabo Lease zijn volgens het verslag in onderhandeling over de overname van de inventaris, voorraad, overige activa en de productielijn. Tijdens de onderhandelingen over de doorstart betaalt Rabo Lease de lopende verplichtingen van de onderneming.
Uit jaarcijfers van Energyra blijkt dat er in 2016, 2017 en 2018 geen omzet werd gerealiseerd. In 2016 was er een verlies van € 2.773, in 2017 liep dat op tot € 61.000 en in 2018 tot maar liefst € 2,7 miljoen. Het balanstotaal (de bezittingen) waren ruim € 7 miljoen in 2018. (bron: Solarmagazine)
Eerder op De Orkaan: Zaandam krijgt zonnepanelenfabriek (augustus 2017), Energyra failliet (april 2019) en Doorstart Energyra nog niet rond (mei 2019).
O, je hebt gelijk, ik linkte ze bij vergissing aan elkaar.
We laten het maar even staan, zochten al een tijdje naar een voorbeeld van "off topic"...
Misschien goed voor de gegadigden om even naar Dave Jones van eevblog te luisteren.
https://www.eevblog.com/2015/05/13/eevblog-743-solar-roadways-test-results/
Marc, zeker goed om te bekijken, maar wat heeft de Solaroad met het faillissement van Energyra te maken? Leverden zij soms de zonnecellen voor die onzinnige en tot mislukken gedoemde pilot (die nu desondanks in een autoweg wordt voortgezet)?