Dion van Steensel, directeur van de HVC – de supervuilnisman van Zaanstad dus – krijgt een supersalaris van twee ton, zo’n 10 procent boven de grens van € 181.000 die Wet Normering Topinkomens (WNT) aanhoudt.
Wethouder Dick Emmer onthield zich tijdens de bijzondere aandeelhoudersvergadering van 9 maart van stemming. Hij stemde namens de IJmond-gemeentes en Zaanstad. Omdat IJmond tegen zo’n hoog salaris was en Zaanstad voor, leek hem onthouding wel een slimme zet.
In de IJmond zijn ze niet blij met de slimme zet van Emmer. De colleges van Velsen, Beverwijk en Heemskerk hebben aan hun gemeenteraden gezegd dat tegen gestemd is – dat is dus onjuist, er is niet voor gestemd, een subtiel verschil. In Velsen gaat Velsen Lokaal vragen stellen omdat ze vindt dat ze misleid is door hun college.
Maar was de raad van Zaanstad dan voor een verhoging?
Op 19 mei 2016 dienden Tjeerd Pietersma (PvdA), Ruud Pauw (ROSA), Paul Laport (GroenLinks), Patrick Zoomermeijer (SP), Anneke Snijder (ZOG), Christien Kalteren (CDA) en Juliëtte Rot (DZ) een motie is waarin gevraagd werd de WNT te handhaven. Die motie werd aangenomen.
WNT-norm
Waarom is Emmer dan toch akkoord gegaan met een hoger salaris dan de WNT-norm? Hebben de voorstemmers tijdens de besloten vergadering van 2 maart over het salaris water bij de wijn gedaan?
Tot eind van de middag waren de notulen geheim maar na vragen van De Orkaan zijn ze openbaar gemaakt. Wat is daar gebeurd?
Emmer zegt tijdens de vergadering dat hij de
“zienswijzen nodig heeft om eerst in AIJZ daarover eens te worden en vervolgens namens die club volgende week donderdag als een van de aandeelhouders in te brengen.”
“Jullie zijn uiteindelijk mijn baas.”
Complicerende factor is dat de vorige directeur, Wim van Lieshout, 262.000 verdiende, Van Steensel was adjunct en zou ook al meer verdienen dan de WNT-norm. Zijn promotie zou dus een salarisverlaging betekenen.
Tjeerd Pietersma is voor de WNT-norm, maar:
ik denk dat het goed is dat we als raad van de gemeente Zaanstad onmiskenbaar heel duidelijk maken dat de WNT-norm bij ons uitgangspunt is.
Maar in dit voorkomende geval, nogmaals in de overgang die zich nu voordoet, kan ik daar nog wel enigszins begrip voor hebben.
Waar Pietersma begrip voor heeft is dus toch een hoger salaris dan de WNT-norm, hij wil akkoord gaan met 20% boven die norm. En alleen voor deze directeur.
Ruud Pauw (ROSA):
ik sta er toch nog een beetje anders in. Dat betekent dat ik echt een streep trek bij de WNT-norm.
Paul Laport (GroenLinks):
Ik ben het daar helemaal mee eens. (…) Je kunt nu niet opeens van de ene op de andere dag afspraken gaan veranderen. Maar ik vind wel dat je moet zeggen ‘Nou, over 3 jaar zitten we op die WNT-norm’. (…) ik zou dan wel de afspraak willen maken dat je in 3 jaar af gaat bouwen naar die WNT-norm.
Flip Hoedemaeker (D66)
Zorg nou dat het hele salarisgebouw in de toekomst in zijn geheel binnen de WNT-norm gaat vallen.
Patrick Zoomermeijer (SP):
Die WNT-norm is volgens mij al behoorlijk riant en is al jaren een hot item. We hebben daar een motie over aangenomen. Andere gemeenten ook. Het kan voor de ambtenaren-in-kwestie (zo noem ik ze maar even voor het gemak) geen verrassing zijn dat dit moment zou komen. Ook niet voor de doorgroeiende directeur.
Het voorstel was 20 procent boven de WNT-norm. De VVD, CDA, CU, D66, DZ en PvdA waren het daarmee eens alhoewel de laatste twee partijen wel een “moreel appèl” wilden van de wethouder om af te stappen van de overschrijding van de WNT-norm. Laport wilde het WNT-Plus-systeem binnen drie jaar laten afbouwen.
SP, ROSA, ZOG en ZIP waren tegen. CDA, PvdA, DZ en GroenLinks zijn dus (onder voorwaarden) min of meer ‘omgegaan’ in de besloten vergadering.
Moreel appèl
Paul Laport laat nog weten:
GroenLinks is teleurgesteld dat wethouder Emmer geen ‘moreel appel’ heeft gedaan, terwijl dat toch algemeen werd gevraagd. Ook lijkt het door zijn bijdrage dat de Zaanse gemeenteraad niet erg kritisch was over de beloning van de nieuwe directeur. Als je naar de vandaag openbaar gemaakte notulen kijkt, blijkt daar wat anders uit. Jammer dat Emmer dat deze kritische houding nauwelijks heeft laten doorschemeren in de aandeelhoudersvergadering.
Wethouder Emmer beloofde overigens wel dat appèl te doen, in de publiciteit is dat echter niet duidelijk geworden. We hebben ook de woordvoerder van wethouder Emmer om commentaar gevraag maar daar nog geen antwoord op gekregen.
Emmer tijdens de besloten vergadering:
Ik wil het appèl doen. Ik ben het er persoonlijk en ook als wethouder niet mee eens maar ik zal het appèl doen. Dat wil ik met u afspreken, maar dat doe ik dan in de vorm dat ik van mijn gemeenteraad de opdracht heb gekregen om een appèl te doen op.
De grens in de Wet Normering Topinkomens betekent dat iemand in de publieke sector niet meer dan een minister mag verdienen. De HVC is eigenlijk niet echt ‘publieke sector’ maar omdat HVC volledig eigendom is van gemeenten en waterschappen vinden veel gemeenten dat die norm toch moet gelden.
Tegen
In de besloten vergadering werd min of meer gesuggereerd dat tegenstemmen onmogelijk was. Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Uitgeest, Wormerland, Den Helder, Purmerend, Smallingerland, Schagen, Hollands Kroon, Dronten, Texel, Urk, Zeewolde en Beemster stemden toch gewoon tegen.
HVC zelf heeft een interessante kop boven hun eigen bericht over het nieuwe salaris en het overschrijden van de WNT-norm gezet: “HVC sluit voor beloning algemeen directeur aan bij WNT”.
En zo is er voor elke salarisuitwas wel weer zo een fopverhaal te verzinnen.
Kent men elkaar toevallig ook in het "informele' circuit?
af-val-emmer
Ik heb met stijgende verbazing de beraadslagingen van Zaanstad gelezen. Men vergeet blijkbaar dat we met Zaanstad, Beverwijk, Heemskerk en Velsen in een gemeenschappelijke regeling zitten: Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ). Emmer is daarvan de voorzitter en heeft zichzelf in een lastig pakket gemanoeuvreerd. Het Afvalschap is namens deze gemeenten aandeelhouder in de aandeelhoudersvergadering. Is het niet ook zijn taak om consensus tussen de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling te krijgen. De IJmond heeft duidelijk stelling genomen tegen een hoger salaris dan de WNT-norm. Wat is dan nog de meerwaarde van AIJZ? Het is bijzonder dat Emmer niet gemeld lijkt te hebben dat de IJmond-gemeenten vast zouden houden aan de WNT-norm als maximum. Ook hier in Velsen zitten we nu met een kater: http://velsenlokaal.nl/salaris-hvc-directeur-wethouder-leggen/
-Cynische module aan-
Ik kan me vergissen maar is HVC niet een commercieel bedrijf?
Dan geld het salaris plafond niet...
Anders krijg je nooit een top bestuurder die de boel draaiende houd door afval te importeren uit andere Europese landen
Wil je een bestuurder voor een grijpstuiver dan gaat de HVC onherroepelijk verlies draaien, en dan gaan de gemeetelijke lasten weer stijgen omdat het afval scheiden meer kost dan dat het opbrengt...
-Cynische module uit-
Afval is big buiseness
Dat staat in het stuk: "De HVC is eigenlijk niet echt ‘publieke sector’ maar omdat HVC volledig eigendom is van gemeenten en waterschappen vinden veel gemeenten dat die norm toch moet gelden." Dus de directeuren (alle vier boven de WNT-norm) zijn geen ambtenaren, zelfs geen semi-ambtenaren. Maar dan kan je als eigenaar nog steeds zeggen (omdat je 100% publiek gefinancierd wordt) dat je die norm wilt.
Is dit nu de Zaanse hoogmoed? O, o, wat is die Emmer sluw daar zakt je broek toch van af!
Schande! WNT-norm is de grens. Dat roepen velen... maar er blijkt altijd een neuzelreden te zijn om dat voor x-organisatie niet te doen. Nogmaals: schande! We hebben een fopwethouder!
https://zaanstreek.sp.nl/blog/alle/patrick-zoomermeijer/2017/04/hvc-weer-topsalaris-voor-bestuurder-maar-het-houdt-een-keer