Zaanstad wil eind 2017 een nieuw afvalsysteem. Restafval moet naar ondergrondse containers. De grijze bak wordt voor plastic verpakkingen, blik en kartonnen verpakkingen van dranken en zuivel.
Dat moet zorgen voor een halvering van de hoeveelheid restafval. Inwoners moeten verder lopen maar krijgen daar een “lagere gemeentelijke belasting” voor terug.
Uitgangspunt van het nieuwe afvalsysteem is dat gescheiden afval aan huis wordt opgehaald en het restafval in containers komt.
- Bij laagbouwwoningen wordt naast het gft en papier ook het plastic aan huis opgehaald.
- Het restafval moet naar een ondergrondse verzamelcontainer in de buurt.
- De grijze bak is voor plastic, blik en kartonnen verpakkingen van dranken en zuivel.
- Voor flatbewoners komen extra verzamelcontainers voor gescheiden afval.
- Grofvuil kan gratis naar de milieustraat. De openingstijden van de milieustraten worden aangepast en er komt een nieuwe publieksvriendelijke opzet van de milieustraat in het zuiden van Zaanstad.
- Bedrijven mogen geen gebruik meer maken van de milieustraten.
- Coaches gaan bewoners informeren over en ondersteunen bij het scheiden van afval.
Test: 38% minder restafval
Het nieuwe inzamelsysteem voor huishoudelijk afval is vorig jaar bij ongeveer 3.000 woningen in Krommenie, Rooswijk, Wormerveer en Zaandam Zuid getest. Zaanstad:
“Over het algemeen is de invoering hiervan positief verlopen. De hoeveelheden gescheiden ingezamelde grondstoffen zijn boven verwachting hoog. De afname van de hoeveelheid restafval bedraagt maar liefst ruim 38%. Bij enkele locaties van verzamelvoorzieningen blijkt het voor te komen dat bewoners afvalzakken naast de container plaatsen, wat weerstand oplevert bij omwonenden. Met de bewonerscoaches en betrokken instanties is hier zo adequaat mogelijk op gereageerd.”
Dit voorjaar wordt het nieuwe inzamelsysteem aan de gemeenteraad voorgelegd.
Goedkoper?
Wat staat er precies over de belasting en de kosten voor de bewoners? Drie verschillende dingen:
Een bijkomend effect hiervan is dat de kosten voor inwoners op termijn minder hoog oplopen.
Hoe minder restafval wordt aangeboden, hoe minder hard de kosten stijgen. Met het nieuwe inzamelsysteem denken we ook aan de portemonnee van de bewoner.
Halvering van hoeveelheid restafval moet zorgen voor lagere gemeentelijke belasting.
Die halvering werd in de test niet gehaald. We hebben het rapport inmiddels opgevraagd bij de gemeente en opheldering gevraagd over de beloofde belastingverlaging. Ook zijn we benieuwd of het echt zo is dat “gescheiden afval aan huis wordt opgehaald”. De Orkaan moet nu nog naar de hoek van de straat lopen met de groene, blauwe en grijze bak.
En hoe gaat dat met afval in bv de IJdoorn/Noordwachtr. Daar zijn nog steeds de ontzettend grote containers die met veel lawaai 2 x per week naar buiten worden gezet. Ja, ze staan binnen in het gebouw, kunt u zich voorstellen hoe dat ruikt? Kom maar snel met de ondergrondse afvalcontainers. Hoe eerder hie beter!
Het is allemaal heel mooi bedacht. Maar leer mij de mensen kennen: ik voorzie dat in heel veel grijze containers een of meer zakken restafval onder het plastic verstopt zullen worden. En hoe wil je daar op controleren? Gaat die inspecteur (M/V) in containers met stinkende vleesbakjes en zure melkcartons zitten graaien? Ik dacht het niet....
Zien ook vaak genoeg dat grijz en groen in de zelfde vuilniswagen geleegd wordt. Dus onzin
Nog een tip, het blijkt dat de afval kalender rond het Vissershop niet klopt,het is gebleken dat het afval zeven weken niet op gehaald word.
Waar u wel voor betaald hebt.
Misschien een tip, neem contact op met mevrouw E. Lenting deze is
( beleidsadviseur Afval-grondstoffen)
Ho wacht even. Deskundigen hebben op de tv uitgelegd dat het apart inzamelen van plastic duurder is dan in de centrale te sorteren. Dit komt door verbeterde technologie die afval sorteert. Wie is er nu gek. En wie houdt wie nu voor de gek. Hoezo minder hoge belasting. Dat gelooft toch niemand? Eens met de heer Kreuger.
Supermarkten maken de boel ook niet netjes hoor ,
Bij de Deka in de Oostzijde is het soms een puinhoop ,
ligt ook aan de filiaalhouder vindt ik , die miet er ook op letten ,
ik vindt het idee niet verkeerd , maar dan moeten ze vaak geleegd worden anders verval je van pissen bed in kakkenbed ,
ze moeten de supermarkten ( waar toch de meeste afval vandaan komt ) verplichten om een ruimte te maken waar je alle troep kwijt kan, dan is het ook voor de meeste een kleine moeite, lege flessen breng je tenslotte ook daar heen, dus gelijk met boodschappen doen de rotzooi van de vorige keer meenemen, probleem van overvolle containers ook opgelost, supermarkt zorgt er wel voor dat het netjes blijft toch?
Zo doe ik dat elke zaterdag. Bij de supermarkt staan bakken voor glas, plastic, papier. En een zuil voor batterijen, cd's, opladers e.d. Kleine moeite om even mee te nemen.
Alles in de grijze bak en dan achteraf,fabrieksmatig, scheiden. Dat is bewezen als de goedkoopste manier. Bovendien levert het de beste afvalscheidings resultaten en dus het minste afvalaanbod voor de stort en de verbranding. Het nu door de gemeente gevolgde DIFTAR-systeem is door de techniek achterhaald.
Heb Zaanstad al meerdere malen gewezen op deze onderzoeken echter nooit iets op gehoord. Verbaast me niet hoor.
Zou verstandiger zijn eerst eens even af te wachten voordat er weer eens met veel geld gesmeten wordt om deze hele infrastructuur aan te gaan leggen om het vervolgens later weer terug te gaan draaien.
Maar goed, geld genoeg.
Ik heb wekelijks 1 klein pedaalemmerzakje rest afval en 3 tassen vol plastic papier glas. Maar wie garandeert dat de mensen geen rest afval in de grijze containers gooien. Je weet, veel mensen zijn te beroerd om moeite voor iets te doen, vooral afval scheiden. Want het aantal GFT containers wat aan nu de weg staat is zoveel minder dan de grijze. Wat ik overal zie bij ondergrondse containers zijn bergen grofvuil die er altijd worden gedumpt. Krijg je dat weer. Ook geen sieraad voor je deur.
Het wordt jusit duurder met dit Systeem.
In almere doen ze dit al jaren. Echter komt er eerst iemand van de gemeente rijden om te controleren of je echt je afval hebt gescheiden. Als je dit fout hebt gedaan krijg je een gele kaart, daarna rode kaart en daarna kan je het 3 maanden zelf wegbrengen.
Echter wat denk je dat deze ambtenaren kosten die elke kliko gaan controleren? Dan ben je er niet met een extra ambtenaar|!
Mensen zetten zakken naast ondergrondsen omdat hij vol is. Oplossing is vrij zimpel: vaker legen. Net als de grijze als daar het plastic in moet. Eens per 4 weken is veel te kort. Zou fijn zijn als de gemmente daar rekening mee houdt en de frequentie van plastic ophalen opvoert al naar gelang het aanbod is.
Als mensen toch uiteindelijk met hun plastic moeten lopen naar een ondergrondse, verdwijnt het hier in huis bij het restafval. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
Het zou wel fijn zijn wanneer we dan een bak kregen voor het restafval. Die hoeft echt niet zo groot te zijn. Maar iets een deksel is wel prettig.
Veel beloven weinig geven doeteen gek in vreugde leven!!
1x (soms wel 2x) per week met de auto je restafval weggooien!! Wat zijn we milieubewust door deze ongein (maar niet heus)
Rommel rond de ondergrondse containers is mij een doorn in het oog. Mensen zijn lui en pleuren het maar neer. "Zolang het maar niet bij mij thuis staat."
Kan zo'n coach dat voorkomen? Denk het niet.
Geen ondergrondse container voor mijn deur zolang het eromheen wordt gezet. Kijk in Poelenburg: al het vuil zwerft daar door de buurt. Geen gezicht!
Bij mij is het plastic ook gauw vol. Nu moet ik nog 2 à 3 keer per week 400 meter lopen naar de dichtstbijzijnde oranje bak. Een eigen kliko zou dat in ieder geval grotedeels oplossen. Kom maar op met die oranje kliko hoor.
Men gaat weer eens ten onrechte uit van het goede van de mens. Vergeet het maar beste ambtenaar die dit uitgedacht heeft: de mens denkt eerder economisch dan ecologisch. Gevolg hiervan zal zijn dat de troep op straat alleen maar zal toenemen. Immers, het is toch veel makkelijker om je vuilniszak over de schutting te gooien dan om hem 500m verder naar de vuilcontainer te brengen. Gemakzucht dient de mens, nietwaar? Dit systeem heeft heel misschien kans van slagen als er goed gehandhaafd wordt. Maar zoals alles in Nederland regeltjesland is goede handhaving iets wat niet gedaan wordt, dan wel onmogelijk is. Ik vrees dat dit net zo'n chaos gaat worden als indertijd het Diftar tarief per kg afval in Oostzaan, waarbij alle zware afval in Poelenburg gedumpt werd omdat Zaanstad geen Diftar had. Kennelijk heeft men niets van het verleden geleerd.
Wat lastig is aan het nieuwe systeem is dat de grijze bak, met het plastic afval dus, slechts 1x per maand wordt opgehaald. Als hij eerder vol is, kan het plastic en blik in de ondergrondse container, maar de meest dichtbije container gaat niet open met ons pasje - bij onze straat wordt er immers afval opgehaald. Dus moet de zak alsnog een aantal straten verderop in de Plastic Heroes container daar. Het zou helpen als de grijze bak vaker werd opgehaald, of als je met een pasje overal in de buurt gewoon bij kon. Het plastic afval met blik e.d. is nogal veel, net te veel voor 1 grijze bak per maand.
Ook is het lastig voor mensen met veel restafval. Ik ben blij dat onze dochter uit de luiers is! De regels voor restafval zijn blijkbaar ook veranderd: vroeger kon alles wat in de grijze bak paste mee. Maar de opening van de ondergrondse container is veel kleiner. Daardoor blijf je met een aantal te grote spullen zitten.
en over een jaar of 10 moet men het restafval zelf naar de vuilverbranding brengen, dit om de kosten voor de gemeente zo laag mogelijk te houden, al is het alleen maar om verre reizen te kunnen maken om te kijken hoe ze het daar doen.
Dus, we houden in de tuin een goenbak, een papierbak en een plasticafvalbak, dat ruimt lekker op, NOT!
Dan liever een verzamelplek bij Spitsbergen of burgermeesterbuurt.
Ik vind de ondergrondse containers een uitkomst. Niet meer die stinkbakken binnen. En dat stukje lopen is niet erg.
Mijn kliko's staan buiten. Misschien een ideetje voor jou?
Even serieus. Lagere lasten in Zaanstad.
Fakenews!!!
Weer zo een kansloos figuur die wat bedenkt achter zijn burea
Het restafval moet naar een ondergrondse verzamelcontainer in de buurt.
Worden deze nog geplaatst , ik zou er niet een weten bij mij in de buurt, zie mezelf al lopen met een paar zakken rest afval op mijn nek in de sneeuw, je bedenkt toch wat op zo'n bureaustoel,ik zou maar eens echt gaan denken over iets wat zinnigs is
Wij houden nauwelijks restafval over vanwege de afvalscheiding. Het is opvallend dat je meer plastic overhoudt (die je gelukkig apart kunt inleveren) dan restafval. Dus niet eens een heel gek idee van achter dat bureau.
Wel is het zo dat de zakken met alleen restafval een stuk zwaarder zijn. Als je slecht ter been bent is 100 meter al een heel eind met zo'n zware zak.
Waarom geen rest afval in de grijze bak deze is zwaar En dan plastic in een ondergrondse bak.Wij zijn ouder en is dan minder zwaar.
Dan neemt men een kleinere zak. Er staat nergens dat je een volle vuilniszak tegelijk erin moet gooien.
En zou fijn zijn als men elkaar helpt. We zijn immers een participatie maatschappij .
Zelf ben ik er blij mee. Scheelt me naar de plasticbak gaan met mijn zak, dat is veel verder dan de ondergrondse bak.
Ik mag toch hopen dat die niet 3 straten verderop is.
En veel minder restafval is toch ook mooi.
Lagere belasting klinkt geweldig maar dat moet ik nog zien. Ziei de optimist.
1 x met een volle zak of 2 x met een halfvolle...lijkt mij hetzelfde. En we gaan niet minder betalen he, de lasten stijgen minder snel.
Jeetje, moest je wel naar de hoek van de straat lopen? Pffff
Het is iedereen zijn verantwoordelijkheid en laten we die ook nemen. Dus een paar stappen meer moet geen probleem zijn.
Wij zijn beide slecht ter been. Zomaar een stuk verder lopen met een zak afval zit er niet in. Natuurlijk....hulp van anderen. Hoe laat kom je elke week?
Een eenpersoonshuishouden betaalt in Zaanstad net zoveel als een gezin van 10 personen. Raar. En lager, hahaha. Fake news!
"Een bijkomend effect hiervan is dat de kosten voor inwoners op termijn minder hoog oplopen.
Hoe minder restafval wordt aangeboden, hoe minder hard de kosten stijgen. Met het nieuwe inzamelsysteem denken we ook aan de portemonnee van de bewoner.
Halvering van hoeveelheid restafval moet zorgen voor lagere gemeentelijke belasting."
Wacht even... lagere gemeentelijke belasting, in Zaanstad? Ja, Tuurlijk... dat gaat nooit gebeuren. Ze hebben dan wel weer een ander gat op de begroting of iets wat veel duurder uitvalt...