GroenLinks en ROSA zijn niet tevreden over de Zaanboot en de Zaanhopper: te vaak uit de vaart, een koffiejuffrouw die kleding verkoopt en onduidelijkheid over het aantal passagiers en de kosten voor Zaanstad.

De Zaanboot onderhoudt de  bootverbinding tussen Amsterdam en Zaanstad, de Zaanhopper vaart alleen op de Zaan (Wormerveer – Zaanse Schans – Zaandam Centrum).

Romkje Mathkor (GroenLinks) en Hans Kuyper (ROSA) stellen dat:

“met name de Zaanboot de gemaakte afspraken niet zou nakomen; zij varen met storingsgevoelig materieel en hebben in het algemeen niet de uitstraling die we van een verbinding met Amsterdam mogen verwachten (de koffiejuffrouw is een kledingzaak aan boord begonnen).”

Rederij Wolfrat, die de Zaanboot exploiteert, exploiteert ook Varen op de Zaan, waar de Zaanhopper onder valt. De Zaanhopper ondervindt nadelige gevolgen van de haperende dienstverlening van de Zaanboot volgens Mathkor en Kuyper.

GroenLinks en ROSA willen graag weten hoeveel passagiers gebruik gemaakt hebben van de Zaanboot en de Zaanhopper en ze ontvangen graag:

Een overzicht van de subsidiebedragen en algemene middelen die gemoeid zijn geweest met het in de vaart houden van de Zaanboot en de Zaanhopper en van de andere geldbronnen voor de Zaanboot en de Zaanhopper.

Ook zagen ze graag het overzicht van de klachten over de Zaanboot en de incidenten die zich het afgelopen jaar met deze dienst hebben voorgedaan.

Als er iets mis gaat, wat zijn dan de sancties “voor een rederij die contractueel vastgelegde verplichtingen niet nakomt?” vragen GroenLinks en ROSA daarnaast. En als er sancties zijn, zijn deze in het afgelopen jaar ook opgelegd?