De Zaanboot die tussen Amsterdam, het Hembrugterrein en Zaandam pendelt, vaart dit jaar ook in de wintermaanden. De winterdienst is goed nieuws voor de Afrikaanse indoor foodmarkt Yada Yada, die op 1 november op het Hembrugterrein geopend wordt.
Yada Yada heeft de gemeente om een bijdrage gevraagd: “een bootverbinding tussen Amsterdam en het Hembrugterrein is noodzakelijk voor het succes van hun ontwikkeling” aldus een Raadsinformatiebrief van wethouder Addy Verschuren.
Zaanstad staat garant voor € 52.500 (een derde van de totale exploitatiekosten van € 157.500) en betaalt de haven- en kadegelden van zowel Amsterdam als Zaanstad. Totaal gaat dat om € 15.280. Samen een bedrag € 67.780.
Curieus is de timing. De komst van Yada Yada is al maanden bekend. Het plan (en de subsidie) voor de bootverbinding komt 10 dagen voor de opening naar buiten.
De Zaanboot vaart op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Vanaf 7:00 tot 23:00 kan er gebruik gemaakt worden van de boot. De vaartijd van Amsterdam CS naar halte Hembrug is ruim een half uur. De boot vaart elke twee uur.
De opstapplaatsen zijn Amsterdam CS (achter het station), HEMbrug (steiger Havenstraat) en Zaandam (steiger bij Zaantheater). Een retourtocht van Amsterdam naar HEMbrug kost € 5 per persoon, een enkele reis € 3. Voor het stuk tussen HEMbrug en Zaandam betalen passagiers € 1 extra. Kinderen tot 11 jaar zijn gratis. Fietsen mogen gratis mee.
De vaarverbinding wordt geëxploiteerd door Rederij Wolfrat en er wordt gevaren met de Friesche Poort. Sinds 1919 verzorgt deze rederij rondvaartritten op de Loosdrechtse plassen en in de Vecht. Tijdens de vaart kunnen passagiers koffie, thee of frisdrank bestellen. De boot vaart in principe tot en met 30 april. (dienstregeling)
Begin 2016 wordt besloten, op basis van de resultaten, of de vaarverbinding voor de maanden februari, maart en april wordt voortgezet. Daarna wordt bezien of de Zaanboot ook weer in de zomer gaat varen. In de Raadsinformatiebrief staat echter niet wat de criteria voor die levensvatbaarheid zijn (hoeveel passagiers?).
Als de verbinding levensvatbaar is wil de rederij de tocht ook op maandag, dinsdag en woensdag maken en de frequentie opvoeren door met twee boten te gaan varen.
Foto van Hollandroutehuis.
Tja, het blijft sowieso een rare relatie. Op laatste moment steun gevraagd, vlak voor datum bekend gemaakt, opening uitgesteld, en inderdaad de Amsterdamse havengelden. Ook het ontbreken van criteria voor evaluatie is vreemd. Wanneer gaat het dan wel of niet door? Het is een voorschot voor Yada Yada en de reder om over 6 maanden weer hun hand te komen ophouden.
Ik word er ibbel van, om maar weer eens een lekker ouderwets woord te gebruiken.
Als ik goed reken is de boot met gemiddeld 20 betalende passagiers (157.500 euro gedeeld door 5 euro voor een kaartje gedeeld door 52 weken per jaar gedeeld door 7 maal 4 omdat de boot op drie dagen niet gaat, gedeeld door 9 vaarten tussen 7 en 23 uur gedeeld door 2 omdat we heen en weer gaan) per vaartocht uit de kosten. Waar is de subsidie dan nog voor nodig? En waarom betaalt Zaanstad de havengelden in Amsterdam, terwijl er ongetwijfeld juist op last van de Amsterdamse VVV weer zo'n onpraktische 'Old Holland' boot moet worden ingezet, in plaats van een lekker snelle ferry?
Uiteraard, onze fout, aangepast!
Ik neem aan dat begin 2016 het besluit valt. ;-)