De winkeliers van Krommenie willen het zware vrachtverkeer in het centrum – de Noorder- en Zuiderhoofdstraat tot en met het Kerkplein – aan banden leggen. Een inrijverbod voor vrachtwagens vanaf het Vlietsend ‘is mogelijk ook noodzakelijk’.

De winkeliersvereniging DOKA vraagt in een brandbrief aan B en W van Zaanstad dringend om een oplossing voor dit probleem. Daarvoor is meer nodig dan alleen vaste tijden voor het bevoorraden van winkels.

De winkeliers constateren dat de smalle hoofdstraat niet berekend is op grote en kleinere vrachtwagens. Het onlangs vernieuwde wegdek verzakt en is snel beschadigd. Het zware verkeer leidt tot scheuren in de panden ‘ook bij de goed gefundeerde’. De geparkeerde vrachtwagens zorgen regelmatig voor onveilige situaties. ‘Vanwege de beperkte ruimte wordt er vaak op de stoep geparkeerd waardoor het langzame verkeer zich nog nadrukkelijker moet mengen met het snelverkeer.’

Een goede dagelijkse bevoorrading van de winkels is belangrijk ‘maar om dit centrum ook in de toekomst gezellig te houden zal gezocht moeten worden naar een oplossing voor grote, zware, maar ook voor kleine vrachtwagens’

Weer tweerichtingsverkeer Padlaan
De DOKA constateert in de brief dat de invoering van het eenrichtingsverkeer op het Padlaan niet heeft geleid tot de verwachte vermindering van het verkeer dat over het Vlietsend Krommenie binnen rijdt. Zij pleit voor herinvoering van tweerichtingsverkeer, omdat die volgens de winkelier  wel tot verlichting van de verkeersdruk op Vlietsend, Zuiderhoofdstraat, Weiver en de Vlusch leidt. Bovendien zijn de winkels in het centrum makkelijker te bereiken.

De ervaringen met tweerichtingsverkeer tijdens de reconstructie van de Noordervaartdijk hebben bewezen dat het probleemloos kan. Bewoners hebben de indruk dat er in die periode minder hard werd gereden op het Padlaan. De argumenten om eenrichtingsverkeer in de voeren zijn gebaseerd op milieumaatregelen uit 2007. ‘De vraag is of die nog stand houden in een nieuwe wereld van geluidsarm asfalt en elektrische auto’s.’, schrijft de Doka aan B en W van Zaanstad.

Dit is een bijdrage van Orkaankracht Jaap de Jong