De stad OP DE KAART zetten! Dat wil toch iedereen?

In 1999 werd onze stad nog gemarket als  ‘Zaanstad, top van de Randstad’, maar er moest brood chiazaad, gojibessen en tarwegras op de plank komen en ZNSTD werd geboren. Met daarnaast Zaankanters die zichzelf op grote banners door de stad terugzien als ze bereid zijn te betalen voor de titel ‘Zaanmaker’.

Het levert in ieder geval een hoop creatieve Audi’s, BMW’s, trendy vintage-brillen, ruitjespakken en Italiaanse kalfslederen schoenen in felle kleuren op.

ZNSTD is daarin niet de enige. Elke stad is zo hard bezig met het zichzelf ludiek OP DE KAART te zetten, dat ons land dichtslibt. Wij brengen wat malligheid OP DE KAART in kaart.

Laten we beginnen met de letterkunstenaars waarvan wij vermoeden dat de slogans uit dezelfde koker (Teldesign) komen als die van ZNSTD (kostte een ton):

  • Schermafbeelding 2015-06-13 om 00.07.00HarDEnberg
  • AlKmaAr prAchtStad
  • M&. Maak het mee!

Om eerlijk -en dan zijn we dus heel even heel eerlijk- te zijn, snappen wij het niet. De hoofdletters van Hardenberg vormen HDE. Er zal een diepe boodschap in liggen? Alkmaar geeft ons ALKAAS. Alles kaas? Waarschijnlijk wel. Leuk. Het &-teken van Emmen is kort en goedkoop. Maar dan moet je er niet ‘Maak het mee’ achteraan gooien, daar gaat je winst!

Schermafbeelding 2015-06-13 om 00.09.25Dan zijn er de plekjes die het rijmwoordenboek van Hazes geleend hebben:

  • Dedemsvaart, uw aandacht waard
  • Ik heb een band, met Schouwen-Duiveland

Kippenvel…

En de duurbetaalde minderwaardigheidscomplexen:

  • Schermafbeelding 2015-06-13 om 00.18.26Vlagtwedde, de op één na mooiste gemeente
  • Harlingen heeft wad
  • Er is meer in Groningen … Veendam
  • Losser, leuker dan je denkt

Hierbij kan aangetekend worden dat Harlingen ook geplaatst zou kunnen worden bij ‘de spitsvondigen’. Maar Veendam… Na ‘Er is meer in Groningen’ volgen drie puntjes… De doelgroep die eventueel open zou kunnen staan voor Veendam haakt af na het tweede puntje… Dit betekent dat zij massaal voor Groningen zullen gaan. Of zijn wij nou gek… (De Gekste!).

De zichzelf overschattende plaats is dan weer het andere uiterste:

  • Roermond, that’s all you need! Schermafbeelding 2015-06-13 om 00.19.46

Tsja…

En dan komen we onvermijdelijk bij een der sterkste prikkels. Sex sells:

  • Schermafbeelding 2015-06-13 om 00.05.02Zin, in Zevenaar
  • Je doet het in Doetinchem
  • Haaksbergen – Ster In Twente

Natuurlijk is het een kwestie van het leggen van de klemtoon en een dirty mind, maar toch… (wellicht mikt Haaksbergen op de gay-scene?)

Al you need
Leiderdorp Amersfoort en Noordwijkerhout beroepen zich op ’n hart: ze zijn er één of ze beschikken over een kloppend exemplaar.

Zonder iedereen af te willen troeven: ZNSTD bestaat uit: niet 1, niet 2, niet 3, niet 4, niet 5, niet 6, maar… uit 7 harten! Dat maakt ons: leuker dan je denkt, een stad waarin je zin krijgt, een ster… kortom: het is all you need.

Toolkit
In het kader van burgerparticipatie kan je zelf aan de slag als citymarketeer, hier vind je de toolkit -was daar nou geen Zaans woord voor te bedenken?-