In het Nieuwsblad Transport breekt voormalig directeur Hans Gerson van Havenbedrijf Amsterdam een lans voor de deels lege containerterminal van het oude Ceres als plek voor de nieuwe cruiseterminal.

Die terminal, oorspronkelijk “Amsterdam Container Terminal” (ACT) werd in 2000 opgeleverd, de gemeente Amsterdam investeerde 280 miljoen gulden in het project.

Het werd een magistrale mislukking. Er kwamen nauwelijks schepen, de terminal werd met zwaar verlies verkocht, wisselde opnieuw van eigenaar en doet nu deels dienst als vuilnisoverslag.

Maar volgens Gerson is het een ideaal alternatief voor de  Coenhaven en Zaanstad als Amstetdam de terminal in het centrum wil verlaten:

“Wij hebben daar in het verleden ook cruiseschepen laten aanmeren als tijdelijke oplossing. Je zet daar een tent neer en het werkt. Verder bespaar je een uur vaartijd. Het grote voordeel van de oude containerterminal is bovendien dat je daar al de kademuren hebt liggen en dat zijn infrastructureel altijd de hoogste kosten. Verder is er voldoende ruimte op het terrein om te parkeren.”

Zaanstad is sowieso een slecht idee:

“Dan ligt die cruiseterminal gewoon aan de verkeerde kant. Alle mensen moeten dan door de Coen- of IJ-tunnel naar de binnenstad.”