De plannen om de Zaanse brugbediening over te brengen naar Heerhugowaard beginnen vaste vormen aan te nemen.

In januari gaat een delegatie van raadsleden op bezoek in Alphen a/d Rijn om te kijken hoe in Zuid-Holland de centrale brugbediening organiseert. In het voorjaar van 2017 moet de gemeente een besluit nemen (B&W neemt het besluit maar vraagt Raad om een zienswijze)*.

In november werd het plan voor het eerst aan de raad gepresenteerd. De Provincie Noord-Holland wil “één regionale regisseur afwikkeling vaarwegverkeer” en bruggen 24 uur per dag open. Twee centrales in Noord-Holland zouden al de openingen moeten coördineren.

24 uur open

De druk vanuit de provincie is groot, halverwege 2017 is de Verkeerscentrale Heerhugowaard klaar. “Zaanstad kan aansluiten vanaf 2020” stelt de provincie.

Maar geheel vrijblijvend is dat niet. De provincie gaat de uitbreiding van de openingstijden namelijk niet financieel compenseren. Zaanstad kan niet onder de 24-uurs-openingen uit. Gemeenten moeten ook zelf investeren om de bruggen te kunnen aansluiten op de centrale.

Bij de nieuwe plannen zal alleen de Wilhelminasluis ‘lokaal’ bediend blijven worden. Er zijn drie scenario’s voor de bruggen.

  • Alles blijft bij het oude (scenario 0)
  • Zaanstad bedient Den Uylbrug, Wilhelminabrug, Beatrixbrug, Bernhardbrug, Alexanderbrug, Zaanbrug, William Pontbrug en twee bruggen over de Nauernasche Vaart (Vaartbrug, Reint Laan jr. brug), de rest gaat naar de provincie (scenario 1)**
  • Alles gaat naar de provincie, inclusief de brug bij de Wilhelminasluis, die zelf wel lokaal bediend blijft worden (scenario 2)

Bij het laatste scenario worden er tussen de 50 en 80 objecten ‘ritsend’ bediend: “Aandacht gedurende het bedienproces bij andere brug.” Zaanstad geeft de voorkeur aan “bediening na elkaar”, een wens die de provincie wil honoreren.

Lees ook: Privatisering: brugwachters wacht WW.

De “lokale kennis is niet vast te houden voor 50 tot 80 objecten” volgens de provincie, terwijl er een “grote fysieke afstand tussen bediening en nautisch beheer” is. De lokale kennis kan volgens het rapport over de plannen worden “vastgehouden door clustering bediening en jaarlijks locatiebezoek.”

€ 10.000 verschil per jaar

Als er niks gebeurt (scenario 0) kost dat € 283.000 extra per jaar (door 24-uurs openingen). Bij scenario 2 is dat extra bedrag € 29.000. Dat lijkt een groot verschil, maar bij dat laatste bedrag zitten niet de eenmalige kapitaalkosten van ruim € 3 miljoen. Dat kost € 244.000 per jaar. Samen € 273.000 – dus een verschil van niet meer € 10.000 (als de centrale bediening een ietsepietsie duurder uitvalt, is het dus duurder dan scenario 0).

In juni van dit jaar besloot Zaanstad nog niet over te gaan op centrale provinciale brugbediening.

* In de eerste versie stond dat de raad besliste, dat is dus onjuist.

** In de eerste versie stond dat Julianabrug, Clausbrug en Beatrixbrug bruggen van Zaanstad waren, dat is onjuist, het zijn provinciale  bruggen