Eind 2018 loopt de concessie van Connexxion af. Zaanstad wil die met twee jaar verlengen omdat ze tevreden over de service zijn en omdat dat goedkoper is dan een nieuwe aanbestedingsronde te beginnen.

Er verandert wel het een en ander in de komende jaren: meer bussen en nieuwe elektrische bussen. Maar ook het betaalsysteem gaat op de schop. Vanaf 1 januari 2018 is het onmogelijk om nog met contact geld te betalen op de bus.

Er komt “een geavanceerd betaalsysteem” waardoor contant betalen in de bussen niet meer mogelijk is. Het GVB is in Amsterdam in maart van dit jaar overgegaan op deze maatregel. Er komen wel meer opties on online kaartjes te kopen, terwijl er ook buiten-verkooppunten komen.

Online kunnen losse e-tickets (met een QR-barcode) gekocht worden. Ook wordt het mogelijk om met je mobiel in te checken.

Op lijn 391 (Zaandam – Zaanse Schans) wordt met hogere frequentie gereden, de ‘spitsverdichting’ levert drie extra bussen per uur op. Op lijn 891 worden extra bussen (nr 391 naar Zaanse Schans) ingezet gedurende 80 dagen per jaar.

Lijn 65 en 67 (Assendelft – Zaandam) krijgen vijf elektrische bussen. De pilot met toeristenlijn 817 wordt voorgezet. Lijn 59 (Zaandam – Beverwijk) gaat langer doorrijden.

Check hier de dienstregeling van Connexxion.

Ook komen er “schermen met infotainment” in bussen.