In het reclame-vakblad Adformatie ontvouwt Marc Vangeel, de nieuwe CEO (baas) van de Telegraaf Media Groep (TMG) zijn toekomstplannen.

Op termijn verdwijnen 150 banen, maar “het concern streeft ernaar het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.”

Voor de regionale kranten, waaronder Dagblad Zaanstreek (Noordhollands Dagblad) “komt de focus op Noord-Holland te liggen en op duiding en achtergronden van het (regionale) nieuws.” Dus – zoals al door de nieuwe hoofdredacteur Hugo Schneider werd gesteld – nieuws dat voor alle Noord-Hollanders interessant is, voor lokaal nieuws (“verhalen die maar in één editie passen”) is minder ruimte.

Volgens de NOS gaat het om 25 ontslagen bij de regionale kranten in plaats van de 45 waar aanvankelijk sprake van was.

Dagblad Zaanstreek is een editie van het Noordhollands Dagblad, maar:

“Het aantal edities, nu 16, wordt geleidelijk verminderd en het aantal websites gaat van vijf naar twee.”

Zaankanters krijgen daar nu al mee te maken doordat de redacties van Dagblad Zaanstreek en Dagblad Waterland samen op één plek werken. Dus minder lokaal nieuws en meer nieuws uit Landsmeer, Volendam en Purmerend (en uit de rest van Noord-Holland). En meer nieuws uit De Telegraaf.