Stef Beijers verzwikte zijn enkel toen hij uitgleed op de ‘tijdelijke noodtrap’ bij station Zaandam. Hij beklaagde zich bij de gemeente en vroeg wanneer er eindelijk een “degelijke trap” kwam, “of moeten er eerst mensen iets breken?”
De Gemeente Zaanstad vond het “heel vervelend” maar kon Stef ook antwoorden dat er “waarschijnlijk” eind 2019 een “degelijke ‘luie’ trap zou komen, met het Cultuurhuis”.
Dat is natuurlijk mooi nieuws (dat er een luie trap komt, niet dat Stef zijn enkel verzwikte), en dus strak op schema: “eind 2019 (waarschijnlijk)”.
In de Raadsinformatiebrief van 26 april 2016 was sprake van “een geplande bouwtijd van twee jaren” en werd de oplevering van het Cultuurcluster in september 2019 verwacht.
Maar toen werd er nog vanuit gegaan dat het contract met aannemer in december 2016 zou worden afgesloten. Een maand later (januari 2017) had het bouwteam van start moeten gaan terwijl “de oplevering van het Cultuurcluster in september 2019 was te verwachten.”
Onwaarschijnlijk
Eind 2019 is bijna te mooi om waar te zijn. Want bij de opleverdatum van september 2019 werd uitgegaan van een voorselectie van mogelijke bouwers in augustus/september 2016 waarna er maximaal vijf gegadigden zouden worden uitgenodigd, die zouden dan in november 2016 een bieding moeten uitbrengen.
Die bieders zijn er niet, de vijf geselecteerden ook niet en de uiteindelijke kandidaat al helemaal niet. Er is een uitstel van minimaal een half jaar, dus dat een opleverdatum in 2019 “waarschijnlijk” is, is zeer onwaarschijnlijk.
De nieuwe aanbesteding is op 17 januari online gezet:
“Realisatie van het gebouw Cultuurcluster Zaanstad (met o.a. film- en theaterzalen, poppodium, bibliotheek, fietsenstalling, horeca gelegenheid, leslokalen, radiostudio en kantoorruimte, in samenhang met infrastructurele voorzieningen voor o.a. de fietsenstalling, laden en lossen, etc.), beheer en onderhoud voor 5 en/of 10 jaar (optioneel)”
Bij Filmhuis De Fabriek waren ze realistischer, daar vroegen ze een nieuwe directeur die in 2020 in het nieuwe Cultuurcluster zou trekken.
Wij hebben de ‘tijdelijke’ trap nog even van dichtbij bekeken: 43 treden. Volgens ons geplaatst toen de traverse naar ’t Trefpunt werd afgebroken en dat gebeurde in 2008. Volgens één van de reacties is dat pas gebeurd nadat De Zweed is gesloopt, en dat zou dan pas eind 2013 zijn gebeurd. In dat geval haalt de trap de 10 jaar niet…
De Twitter-conversatie tussen Stef en de gemeente.
Beste @SBeijers, wat vervelend om te horen! Dit is een tijdelijke trap. Met het Cultuurgebouw komt er een degelijke ‘luie’ trap ^MW
— Gemeente Zaanstad (@GemZaanstad) 14 februari 2017
@SBeijers wrsl eind 2019 pas. De lift bij het busstation kun je tot die tijd wellicht gebruiken als alternatief? ^MW
— Gemeente Zaanstad (@GemZaanstad) 14 februari 2017
Die bouwsteigertrap is niet de enige onmogelijke trap in dat gebied. Wat te denken van de welhaast nog onmogelijkere trap die van het stationspleintje naar het busstation loopt? Te stijl, te smalle treden en altijd glibberig. De in Zaanstad heilig verklaarde stadsarchitect, die dit onding bedacht, heeft kennelijk nooit van 'de gulden snede' gehoord waaraan trappen moeten voldoen. Als men uit een vertraagde trein nog snel een bus wil halen is de kans op een gebroken nek groter dan dat de bus gehaald wordt.
Afgezien daarvan: Waarom zijn er geen roltrappen in 2 richtingen aangelegd tussen Stadhuisplein en busstation?
Het verwaarlozen van de plek waar het cultuurcluster "moet" komen is vast onderdeel van de strategie om dat ding "gewild" te maken.
Idem voor de omgeving van De Fabriek.
Ja er zijn onder groot vertoon door scholieren bloemetjes gezaaid, maar die willen er niet eens opkomen...
Ook bij de de (niet) te verhuizen instellingen zelf gaat het hard achteruit, aangezien die nu al jaren en zeker de komende jaren niets meer investeren in achterstallig onderhoud van hun panden.
Zo triest allemaal..
De trap waar we het nu over hebben is een bouwsteigerconstructie die voor (slechts) enkele maanden geplaatst zou worden. Ik werkte 10 jaar geleden bij DHV in de Icoon en een collega constructeur heeft toen nog meegewerkt aan de tijdelijke bouwvergunning (zou een tijdelijke trap voor een paar maanden zijn). Ik vond het toen al een bijna lachwekkende oplossing: een te smalle steigertrap waar duizenden mensen (personeel van het hoofdkantoor van Ahold en de Icoon) dagelijks gebruik van moeten maken. Hij is te smal (gelijktijdig de trap op en af lopen lukt bijna niet (zeker niet met paraplu), hangt letterlijk met tie-rips aan elkaar, de regenwaterafvoer van het dak ernaast komt letterlijk op de onderste traptree terecht (koude douche) en de afgelopen jaren is deze trap nog nooit schoon gemaakt (stront, kots alles ben ik erop tegen gekomen). Bouwtechnisch een bouwval maar nog erger: zo verwelkomt de gemeente Zaanstad en NS-vastgoed al tien jaar haar zo gewenste hoger opgeleide personeel. Een collega verzuchtte ooit, "man, dit lijkt wel Grozny aan de Zaan". Het is met recht een schaamteloze vertoning en met de oranje reclame-uitingen van de Kade is het een vlag op een modderschuit. We moeten hem maar dopen tot de “Ramzan Kadyrov-trap” van Inverdan”. Gemeenteraadsleden: laat dit niet nog 3 tot 4 jaar voortduren!
N. Grandiek, Zaandam
In juli en augustus 2010 heb ik via een uitzendbureau als fulltime schoonmaker op het NS station gewerkt. In die periode heb ik regelmatig de brede tijdelijke trap langs het spoor/fietspad moeten schoonmaken. De huidige noodtrap was er toen nog niet. Enkele maanden daarna werd de brede trap weggehaald. Volgens mij is toen of kort daarna de huidige noodtrap geplaatst.
Maar misschien weet de gemeente Zaanstad deze mysterie op te lossen.
Afgezien hiervan, het feit is, dat de gemeente wederom lak heeft aan veiligheid en de boel jarenlang laat versoberen.
Ehum, "3" verschillende trappen ;)
Voor mijn gevoel is die trap geplaatst nadat het busstation is geopend.
Ik denk dat we praten over 2 verschillende trappen
Er is eerst een trap geweest die, na het sluiten van de traverse + trefpunt, nodig was om van de begane grond bij de ingang van het station te komen en die stond langs de provincialeweg en daar kon je vanaf twee kanten omhoog
Later is er een trap geplaats langs het spoor die je naar de stations hal bracht(een hele brede)
Nog weer later is er een trap gekomen bij de in/uitgang van het station(na de opening van de buiging) zodat de mensen hun fiets konden ophalen bij de fietsen stalling onder het oude hotel Inntel
De laatste is dus waar het over gaat. Dus na of vanaf de opening van het stadhuis of vanaf de sloop van de fietsenmaker.
De vloer in het station kan bij regen spekglad zijn, maar daarvoor moeten we zeker bij een ander loket zijn?
Hij is er gekomen na de sloop van De Zweed
Dan zou het minder dan 10 jaar zijn, we hebben overal gezicht naar foto's maar konden die niet vinden. Hoe ging je dan naar beneden na sloop traverse? Is die betonnen wenteltrap nog lang in bedrijf geweest?
De trap staat er inderdaad geen tien jaar, ik ben nu 15 en ik weet zeker dat die eerst niet gestaan heeft.
De trap stond er al toen de zweed er nog stond, sterker nog, de trap stond er al toen het oude inntel nog gesloopt moest worden...
(eind 2010)
Ik ga eens in mijn archieven kijken voor de foto's