De Thorbeckeweg (N516) is een knelpunt volgens de provincie Noord-Holland, met een verkeersintensiteit van “boven de 30.000 motorvoertuigen per etmaal.”
De doorstroming en de verkeersveiligheid zijn eveneens “slecht” volgens de provincie.
Noord-Holland wil de problemen oplossen door de weg aan te pakken. Aanvankelijk zou medio 2016 met de werkzaamheden worden begonnen maar volgens het Noordhollands Dagblad wordt dat begin 2017. Het duurt een driekwart jaar. De provincie wil de overlast beperken door verkeer om te leiden, in het weekend te werken of verkeer via een strook langs het werkverkeer te laten rijden.
Het wegdek wordt vervangen, het viaduct wordt opgeknapt en de twee duikerbruggen die in de weg zijn opgenomen, worden ook onder handen genomen. Alle verkeerslichten en alle borden worden vervangen. Lichtmasten worden aangepast, de vangrail wordt rechtgezet.
Daarnaast komen er maatregelen die de doorstroming moeten versnellen.
- een extra opstelstrook voor rechtsaf vanaf de Westkolkdijk (de weg tussen Noorder-IJ- en Zeedijk) naar de N516
- een vrije rechtsaffer vanaf de N516 naar de oprit naar de Coentunnel
- een vrije rechtsaffer vanaf de N516 naar de Verlengde Stellingweg (de weg langs het nieuwe Van der Valk-hotel)
- een dubbele linksaffer vanaf de N516 naar de A8 (dat is nu een enkele)
- een extra opstelstrook voor rechtdoor vanaf de afrit A8 naar de Verlengde Stellingweg
Foto links boven van Google Street View, overzichtskaart N516 van Provincie Noordholland, kaart met werkzaamheden De Orkaan/Google Maps.
Het wegdek wordt vervangen? Waarom? Het is een prima wegdek. Stoplichten? Kleuren zijn goed en wat is er mis met het viaduct? Geen scheurtje te bekennen.
Waarom zou dat niet kunnen .In tegenstelling tot de busbrug "De Binding" kan de busbrug "De Vlinder" dan mooi in de spits open. Van 7 tot 9 vanuit Poelenburg en van 16 tot 19 uur Poelenburg weer in. Paar cameraatjes en het marcheert door.
Ik denk dat hier over verschillende busbruggen gesproken wordt. De busbrug bij Westerkoog die er niet zoveel mee te maken heeft en de Vlinderbrug over de Thorbeckeweg. Ik fiets dagelijks over de vlinderbrug en moet er niet aan denken dat over deze smalle brug gedurende enkele maanden veel autoverkeer gaat rijden.
Ik woon bij de busbrug en van mij mag die gewoon open.
Permanent.
Ik heb er geen last van als de busbrug open gaat.
En nee, niemand is er de dupe van. Het is juist een bevrijding als die busbaan open gaat.
Die busbrug mag dan omrijden schelen voor veel mensen, maar wat te denken van die mensen die daar wonen? Vragen die om die overlast? Zoals de zaak met die busbrug er nu voor staat is acceptabel. Permanent openstellen? Wie neemt de verantwoording als er kinderen aangereden worden op de z.g. rondweg die naar de busbrug leidt? Is dat die meneer die van De Rijp of een ander buitengebied zo snel mogelijk naar de Coentunnel wil? Of is dat de bewoner die 'niet wil omrijden'? Nee, de direct omwonenden zijn dan de dupe en niemand anders.
Nee niet op die meneer vanuit de Rijp afschuiven, die gaat bovendien al eerder. Het zijn toch echt mensen uit de wijken om Westerkoog heen die de Busbrug gebruiken. Maar als de Westerkogers een beetje meegaander waren geweest de afgelopen 25 jaar dan had er nu een verdiept aangelegen weg kunnen liggen over het trace van de Westerkoogweg. En nog steeds kun je niet de kool en de Geit sparen. De keuze is over de Busbrug of toch nog door het veld.
Ps Bij verdiept spoor krijgt Westerkoog wel het hele zaakje van de Provinciale weg te verwerken, regeren is vooruit zien.
Lijkt mij een perfect plan alleen is het misschien het handigst/goedkoopst als dan de busbrug "de binding" 24/7 opengesteld wordt!!!!!!!!!!
Scheelt een hoop omrijden voor de meeste.