De overbouwing die het centrum van Zaandam via een voetgangers- en fietsersroute verbindt met de westzijde van het station, is vanmorgen een stuk dichterbij gekomen.
Zojuist is het stadhuis de overeenkomst voor de realisatie van de Spooroverbouwing getekend door waarnemend burgemeester Ruud Vreeman, Heike Luiten van NS Stations, en Kees Rutten van ProRail.
Het Zaanse bureau Nunc Architecten ontwierp de overbouwing. Tijdens de bijeenkomst werd het definitieve ontwerp onthuld. Het ontwerp is geïnspireerd op een schilderij dat Herman Heijenbrock in 1920 schilderde. Daarop staat dicht bij station Zaandam stoomzagerij De Veldlust.
Begin 2018 starten de eerste werkzaamheden. Eind 2019 moet het vernieuwde station Zaandam klaar zijn.
Eerder verscheen dit filmpje. Er zijn inmiddels wat kleine wijzigingen doorgevoerd, maar in grote lijnen geeft het een goed beeld:
Station Zaandam is het sluitstuk van het stedenbouwkundige programma Inverdan. De overbouwing verbindt het centrum via een voetgangers- en fietsersroute met de westzijde van het station.
Wauw de binnenkant van die fietsenstalling aan de Westkant. Echt petje af voor de architect, prachtig gedaan, vooral die trappen.
Ik ga verhuizen. Wat een naar gedoe. Het Soetersconcept slaat nu zover door dat het voor mij althans geen optie meer is om in mijn geboortestreek te blijven.
Mooi filmpje, hoor, petje af!
Kundig ook hoe die beeldverstorende kolos van een cultuurcluster er in vermeden is.
Ben ook zeer benieuwd of er voor de realisatie werkelijk geen (extra) geld nodig is, want hoe zat het ook weer? "Kultuurklutser liegt, want het cultuurcluster gaat echt geen 30 (nou ja, inmiddels dus al 43,7) miljoen kosten, want dat bedrag is inclusief alle benodigde infrastructuur en de fietsenstalling..."
N.B. vandaag is het bezwaar tegen het wegmoffelen van een referendum nog even door de raad (lees: slager keurt zijn eigen vlees) afgewimpeld...
En zo ben ik weer benieuwd wat de gemeentelijke procedures kwa tijd hebben gekost naar aanleiding van jou aktie. Daar heb ik en 150.000 inwoners namelijk ook aan meebetaald. Op een handje vol mensen na die jou petitie hebben getekend (waarvan vele niet een woonachtig in zaanstad), hebben daar namelijk ook "ongevraagd" aan mee betaald. Of is dat net iets teveel zelfreflectie? de amerikanen hebben een mooie gezegde voor je "You've tried and lost, Deal with it and go on!"
De handtekeningen onder het referendumverzoek dat bij de gemeente is ingediend waren van inwoners van Zaanstad. De kosten voor het niet doorgaan van een referendum waren te verwaarlozen. Behalve de kosten voor het onderzoek. Maar de raadsmeerderheid was toch niet van plan zich daar wat van aan te trekken. Die kosten kunnen dus niet op conto van debaanvragers komen.
Maar dat wegmoffelen past toch geheel in de door U gewenste bezuinigingen. Stel dat het was doorgegaan dan had het zo nog 10 milj. meer kunnen kosten. Het heilige referendum en oplopende kosten door een bouwstop.
In het filmpje is een derde peroneiland te zien. Krijgt Zaandam station met het oog op Spoorboekloosrijden en de IC Hoorn die in 2018 gaat stoppen op Zaandam, een extra perron?
Geachte burgemeester Ruud Vreeman, Heike Luiten van NS Stations, en Kees Rutten van ProRail,
Blij dat jullie dit voor elkaar hebben gekregen. Ziet er goed uit en er is goed over nagedacht. Hoe zit het met de Taxi standplaatsen waarmee wij in onze stad onze Toeristen, Ouderen, Invaliden en Bezoekers aan Zaandam onze dienstverlening kunnen verbeteren?
Ik refereer naar artikel:
http://deorkaan.nl/opinie-taxis-znstd-klantvriendelijk-versus-overleven/
en
http://deorkaan.nl/waarom-geen-taxistandplaats-bij-busstation-zaandam/
Want dit kan zo niet langer. De route naar de Taxi standplaats blijkt een van de slechste. Deze Bezoekers aan Zaandam moeten een heel eind lopen en alsnog kunnen ze het niet vinden. De verwijzing naar de Taxi standplaats is ook erg slecht aangegeven. Is dit het beeld van wat een Toerist/Bezoeker als eerste indruk krijgt van Zaandam als deze een taxi zoekt?
Dit is een bekend probleem. Meeste Taxi klanten/vervoerders klagen hier dan ook al een tijd over.
Er is een oplossing. Maar deze kan alleen uitgevoerd worden door goedkeuring. Meerdere chauffeurs/dienstverleners zijn het hiermee eens.
Dit door gewoon 2 Taxi's bij het busstation neer te zetten met de standplaats als bufferzone. Hier is genoeg ruimte voor.
Hoop het hiermee voor onze bezoekers aan Zaandam een stuk makkelijker te maken.
Is dit ook geen oplossing dan zouden wij van de Taxi graag een herziening van dit probleem willen zien.
Met vriendelijke groet,
EA Taxi 104
De taxistandplaats en Kiss & Ride komen naast het stadhuis/cultuurhuis.
Oplevering begin 2020.
http://www.defabriekisuniek.nl/wp-content/uploads/2014/03/Programma_van_Eisen_Cultuurcluster_en_Infrastructurele_voorzieningen_op_de_Figaro_locatie.pdf.pdf
Dag Caramelvla,
Goed om te horen dat er een mooie Taxistandplaats komt.
Maar de optie om in de tussentijd 2 Taxi's bij het Bushalte station te plaatsen is geen optie ? Denk aan een Oma die haar kinderen wil verassen met een koffer vol cadeautjes en de Taxi wilt pakken naar haar bestemming. Deze eerst een heel avontuur op het station moet afleggen voordat ze eindelijk bij de Taxi standplaats terecht komt.
U vraagt zich af wat een voorbeeld, maar het is ons overkomen.
Met vriendelijke groet,
EA Taxi 104