Eind oktober is het gehele oppervlakte van het zonne-energie-fietspad van SolaRoad in Krommenie voorzien van een nieuwe slijtlaag.

Het innovatieve fietspad is niet bestand tegen het Hollandse weer.

Bij SolaRoad sprak men van een nieuwe verbeterde coating voor het zonnefietspad.

Een jaar geleden werd het fietspad officieel geopend door minister Kamp. Maar in de maanden daarop begon wegdek steeds meer gebreken te vertonen.

SolaRoad twitterde opgewekt:

De nieuwe deklaag, ofwel ‘slijtlaag’ is in detail te zien op een Twitter-foto van VLAQ Synthetics:

De ‘Groene Krant‘ bericht hierover:

De oude coating bleek niet tegen grote temperatuurwisselingen te kunnen. Hierdoor kwamen eind december en in het voorjaar van 2015 kleine delen van de coating los.

Curieus is dat er in de afgelopen winter helemaal geen “grote temperatuurwisselingen” zijn geweest. Hieronder de temperaturen in Nederland tijdens de winter (bron KNMI via wintergek.nl). De groene lijn is het gemiddelde (drie keer rond vriespunt), de blauwe zijn de laagste temperaturen maar die zijn vooral in oosten van ons land gemeten. winter_2015_nederland_temperatuur Het winterklaar maken van het fietspad bleek een ingrijpende (en dus dure) operatie. Het hele stuk werd met een grote werkten afgedekt, fietsers moesten via een noodfietspad.

Het PR-circus werkt op volle toeren, volgens Bespaarenergiescan ging het om een “klein deel van de coating van het SolaRoad fietspad”. Dat is aantoonbaar onjuist. De Orkaan maakte een paar maanden geleden een filmpje waarop de gehavende panelen te zien waren. Zeker een derde van de platen was beschadigd.

 

Op twee gebieden is de onderneming uiterst succesvol. Bij het halen van de publiciteit en bij het binnenhalen van subsidies. Na de opening volgende een schier eindeloze stroom van berichten over het innovatieve fietspad. En die stroom is nog steeds niet opgedroogd. Drie weken geleden zat het fietspad nog in Klokhuis.

Het pad heeft niet overal een goede pers. In het Dossier SolaRoad is te lezen dat de opbrengst de helft lager is dan van een ‘gewoon’ zonnepaneel omdat het niet goed ten opzichte van de zon staat en omdat het vuil wordt. De kosten daarentegen zijn veel hoger door de dure productie en het forse onderhoud dat de panelen nodig hebben.

Zou het kunnen dat zo’n zonne-panelen-fietspad gewoon niet zo’n heel erg goed idee was?