Vorige week was bij het SBS-programma “Van Onze Centen” het Solaroad-fietspad bij Krommenie te zien. Een uitzending waar Solaroad, TNO en de Provincie Noordholland niet blij mee zullen zijn.
De Orkaan besteedde al diverse keren aandacht aan het ‘innovatieve’ fietspad: erg duur, gevoelig voor schade en met een laag rendement.
SBS: “Krommenie heeft een bijzonder fietspad. Over een lengte van 86 meter bestaat het wegdek uit zonnecellen. De kosten? 3,5 miljoen euro. Op zich een goed idee, alleen levert het nauwelijks energie op.”
In het item komen Krommenieërs en deskundigen aan het woord. Het oordeel is eensluidend: wel een leuk idee maar geen goed idee.
Hieronder de video (eerst even door de SBS-reclame):
De foto boven is gemaakt in 2014 toen er vorstschade aan het fietspad ontstond.
Provincie NH heeft blijkbaar geld over:
https://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/solaroad-straks-ook-voor-zwaar-verkeer
Weer 2,7 mln Euro over de balk.
Nieuwe video waarom SolaRoad ways niet effectief zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=rpwx-8s1M38&feature=youtu.be
OK, misschien geen zonnecellen, maar van die gewicht gevoelige bewegingsenergie sensoren dan? We bewegen ons suf met ons gejakker.
Gewoon nog een paar miljoen er tegenaan. Als je het niet probeert kom je geen steek verder. Dus niet peeuwen, maar doen !
Zelf produceren we duidelijk veel efficienter. Dus laat de provincie en Zaanstad vanaf nu liever investeren in een Virtual Power Plant! Zie https://amsterdamsmartcity.com/projects/city-zen-virtual-power-plant
Nee. Het is geen YouTube maar een eigen player van SBS. Dat automatisch afspelen zit daarin.
Kan trouwens het automatisch afspelen van het filmpje uit gezet worden?
ja graag!
Tsja, het is een experiment en experimenten mislukken wel eens...
Ik denk dat de investering voor het eerst gemaakte zonnepaneel ook enorm geweest is en het rendement van zonnepanelen is heden ten dage nog steeds niet echt hoog
Zonnepanelen op een dak leveren voldoende rendement om rendabel te zijn. Dit komt mede omdat de overcapaciteit van de elektrische installatie nuttig wordt gebruikt.
Bij een los zonnepark (zoals ook SolaRoad) zijn dit extra kosten. Hierbij komt bij SolaRoad nog bij dat het oppervlak tegen het verkeer moet kunnen (dus nog meer extra kosten).
Bij de proef in Krommenie is dit dus duidelijk het probleem. Ook bij de nieuwe elementen die in oktober vorig jaar neer gelegd zijn zit al behoorlijk wat schade aan het oppervlak.
Gemeente Zaanstad gaf een paar jaar geleden per jaar EUR 100.000 uit aan subsidie voor zonnepanelen. Dat was op op de dag van inschrijving dus de behoefte was enorm!
Waarom dan 3.500.000 aan dit fietspad spenderen ipv particulieren subsidieren???
Had deze mislukte 'proef' niet gedaan kunnen worden met bijvoorbeeld 50 meter fietspad???
Het IS maar 73 meter fietspad (dus 47945,20 euro per meter)!
Natuurlijk is het geen goede investering. Maar leren kost ook geld en nu weten we beter welke fouten er zijn gemaakt. Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.
Hoezo leren? En tegen (w)elke prijs?
Het fietspad levert volgens Solaroad "zelfs meer op dan verwacht".
Aangezien dat dus minder dan voor 3 huishoudens blijkt te zijn, moet men vooraf al geweten hebben dat het uiterst inefficiënt zou zijn.
Bovendien zijn gelijksoortige experimenten elders op de wereld eerder ook al faliekant mislukt.
Hebben de betrokkenen zich daar van te voren werkelijk niet in verdiept of was dit voor hen gewoon een "slim" idee veel (subsidie)geld mee te verdienen?
Ideetje voor de Solaroad 2.0:
Het fietspad vanaf de Hempont tot aan Uitgeest OVERDEKKEN met (gewone efficiente) zonnepanelen en daar (naast stroom voor omwonenden) onder in 2 richtingen ventilatoren mee aandrijven. Voortaan altijd meewind! :-)
Wel een beetje jammer: SBS6 knipte al bijna het hele interview met mij er uit en jullie de rest ook nog?