Alyt Postma kwam van de rotonde, reed over de Bernhardbrug en sorteerde voor om linksaf te slaan de Westzijde in.

Voor het stoplicht stonden meer auto’s waardoor ze met haar kont nog net op de brug stond.

‘De bellen van de brug begonnen te rinkelen, en ik kon niet weg. De slagbomen daalden ik vloekte, en hoorde kadoeng.’

Postma nam contact op met de gemeente en ze werd direct goed geholpen. De afdeling juridische zaken kreeg bevestigd van de havendienst dat de schade mogelijk door hun slagboom was ontstaan en het ziet er naar uit dat de boel naar tevredenheid zal worden afgehandeld. Wel rijst de vraag hoe dit kon gebeuren.

Postma:

‘Het gaat om lakschade, dus dat valt erg mee. Maar het feit dat je geen kant op kan en dat ik blijkbaar niet goed zichtbaar was… Je gaat er vanuit dat er sensoren of iets dergelijks in de bomen of in het wegdek zitten.’

De gemeente Zaanstad meldt over het incident:

Bij het sluiten van de slagbomen heeft de brugwachter ingeschat dat de boom achter de auto langs kon. Dat bleek niet het geval, een inschattingsfout, waardoor de boom de auto aan de achterzijde schampte. De auto was zichtbaar. Dit soort gevallen komt zelden voor. Dit jaar raakte de slagboom bij alle Zaanse bruggen 8 keer een auto, maar dan meestal doordat iemand door het rode licht rijdt.

Het incident bij deze brug staat niet op zich. In 2015 werden er 775 incidenten gemeld (dus inclusief door rood licht rijden en onder de slagboom doorgaan). Daarmee staat de Bernhardbrug op de 2e plaatst van de meest gevaarlijke bruggen in de Zaanstreek. (De Alexanderbrug in Koog aan de Zaan staat op één met 870 incidenten in 2015).

Hier vind je eerdere stukken die wij over brugincidenten schreven.

Update: via Otterdvd ontvingen wij foto’s van een incident dat eerder plaatsvond.

bernhardbrug1

bernhardbrug5

bernhardbrug4