Vanmiddag ontvingen ook wij dit persbericht waarin wordt gemeld dat de Amsterdamse rederij Lee (spreek je uit als ‘Lie’) de exploitatie gegund heeft gekregen van de bootverbinding tussen Amsterdam, Zaandam, de Zaanse Schans en Wormerveer voor de periode 2018-2022.

De rederij zou onder de naam Zaan Ferry tien keer per dag tussen Zaandam en Wormerveer varen met het luxe passagiersschip Elly Glasius, met een bar aan boort. De fietsen mogen mee (gratis!), op de kade wordt de wachtende reiziger door middel van digitale borden van informatie voorzien, en, of het allemaal al niet te gek is, er vaart een Chinese tolk mee die ook nog Engels spreekt. Daarnaast komen er twee nieuwe elektrische rondvaartboten.

Wethouder Addy Verschuren (Verkeer en Mobiliteit):

‘Fijn dat er een partij is gevonden die vaart tot aan Wormerveer en onze toeristen omarmt door aan boord een tolk in te zetten.’

Wat wij missen in het persbericht

  • Er wordt gesteld dat er tien keer per dag gevaren wordt. Dat is misschien ietwat te rooskleurig gesteld: het gaat alleen om het hoogseizoen (1 mei tot 1 oktober) en dan nog alleen om donderdag tot en met zondag.
  • Per passagier werd er het afgelopen seizoen een subsidie van € 15,- a € 18,- verstrekt. In het onverhoopte geval dat de tolk, de bar en de verwarming geen massa’s nieuwe toeristen de boot in trekken, zal dat bedrag per passagier de komende vier jaar ongeveer gelijk blijven.
  • Naast de € 600.000,- subsidie over 4 jaar, betaalt de gemeente € 100.000 aan de inbouw van elektrische aandrijving in de boten (wij gaven daar in mei een handige bespaar-tip over).
  • Het tarief van een kaartje (enkele reis of retour) wordt niet vermeld.

En wat we ook missen is het leuke feitje dat rederij Lee de twee elektrische boten in eigen beheer gaat bouwen in hun werkplaats in de Achtersluispolder in Zaandam. Hier een artist impression van de te bouwen boot (met Zaans groen!):

Boatavia

Wij vroegen de eigenaar van Boatavia -die nu subsidieloos tussen Zaanse Schans en Wormerveer vaart- wat hij van de nieuwe exploitant vindt:

‘Wij wensen ze veel succes. Zelf varen we niet op een vast schema, zodat we niet ‘leeg’ hoeven te varen.’

Boatavia vaart graag door in 2018:

‘We werken lang en bikkelhard om een boterham te verdienen en we investeren met liefde zelf in een nieuwe boot. Maar daarvoor hebben we wel graag een vergunning van minimaal drie jaar als ondergrond en zekerheid. Die aanvraag ligt nu bij de gemeente.’