‘Zijn we even weg geweest; kom je terug…..zit je ineens tegen een schandalige horizon-vernacheling aan de kijken! Getverderrie…’

De pas geplaatste reclametoren van Van der Valk Oostzaan is een bron van inkomsten: 24 uur per dag verspringt het reuzenscherm van de ene na de andere reclame-uiting.

Voor de ruimte op het scherm wordt flink betaald, want het ding staat op een zichtlocatie met veel verkeer. Dat de zichtlocatie betekent dat voortaan de horizon van Oostzaan voor de mensen in het dorp verandert in een 24-uurs kermis, nemen het bedrijf en de gemeente voor lief.

In het bestemmingsplan uit 2010 van bedrijfsterrein Bombraak vinden wij de zin:

‘De entree van het bedrijfsterrein zal worden gemarkeerd door een reclamezuil die goed zicht- baar zal zijn vanaf de rijkswegen.’

(Over exploitatie door Van de Valk of andere bedrijven en over zichtbaarheid vanuit het dorp wordt niet geschreven).

Oostganger Lokie/Leo de Boer werd verrast toe hij terugkwam van vakantie. Vanaf zijn steiger zag hij ineens een knipperde reclamezuil van Van der Valk Oostzaan zo’n 3km verderop:

Foto: Leo de Boer

Op deze foto wordt zelfs met een verrekijker teruggekeken:

Foto: Leo de Boer
Foto: De Orkaan
Foto: De Orkaan
Foto: De Orkaan

In de avond schrokken we van het feit dat -behalve de maan- geen ander lichtschijnsel eerder zo diep was doorgedrongen tot Oostzaan… Let wel: het schijnsel in het water komt van 3km afstand over het dorp.