Op kerstavond werd een 19-jarige jongen op basis van zijn ID geweigerd bij The Mail Company in Zaandam. Het gaat om een Syrische vluchteling die in oktober 2015 in de tenten van het In ’t Veldpark arriveerde, die nu een verblijfstatus heeft (voor 5 jaar).

Met de woorden “Niet vanavond jongen” werd hij weggestuurd, terwijl zijn Nederlandse vrienden probleemloos naar binnen mochten.

Hoewel TMC-eigenaar Nick Hiemstra de commotie onterecht vindt, en vandaag in het NHD stelt dat ze juist heel multicultureel zijn en dat het aan de jongen lag die zich bij een eerder bezoek “niet zou hebben gedragen”, bood zijn manager Nick Mooser namens TMC gisteren excuses aan. Er was een fout gemaakt, de zaak was in onderzoek en er zou een gesprek komen met het beveiligingsbedrijf.

De SP, GroenLinks en Rosa stuurden een brief naar het college waarin zij hun zorgen uiten over de ontwikkeling:

“Uit de discussie op social media die hierop volgde, blijkt dat dit soort weigeringen op grond van status of afkomst vaker voorkomt. Van vrijwilligers, met wie wij goed contact mee hebben, krijgen wij steeds meer van dit soort berichten.”

En:

“Met de komst van een groot AZC in de binnenstad van Zaandam in de loop van 2017 bestaat de kans dat dit soort incidenten zal toenemen.”

Ook blijkt dat er dit soort incidenten lang niet altijd worden gemeld bij politie of Bureau Discriminatiezaken.

SP, GroenLinks en Rosa willen graag antwoord op de volgende vragen:

  • Is het college op de hoogte van het feit dat er in de Zaanse horeca wordt gediscrimineerd?
  • Is er enig zicht op de aantallen incidenten van discriminatie in de horeca en is bekend op
welke gronden de discriminatie plaatsvindt?
  • Hoe worden de betreffende horecaondernemers aangesproken op het gedrag van hun personeel en zijn er afspraken politie hierover gemaakt?
  • Worden vluchtelingen en statushouders geïnformeerd over de wegen die zij kunnen bewandelen als ze slachtoffer zijn van discriminerend gedrag?
  • Wat is de huidige status van acties als ‘Wie discrimineert wordt hier geweerd’, en wat zijn de effecten daarvan (geweest)?
  • Is het college bereid om, met de komst van het AZC in gedachten, een (nieuwe, grotere) campagne op te zetten, zowel gericht op de toekomstige bewoners van het AZC als op de horeca-ondernemers, om gevallen als hierboven beschreven in de toekomst zo mogelijk te voorkomen en, indien zij zich toch voordoen, snel en adequaat handhavend op te treden?
  • En is het college met ons eens dat het weigeren van de toegang in horeca gelegenheden op grond van “je ID is vijf jaar geldig”, in strijd is met horeca convenant? Graag een toelichting.
  • Uit de berichten blijkt dat er lang niet altijd blijkt melding wordt gedaan. Is het college daarmee bekend? En is het college bereid om duidelijker te communiceren waar én hoe je meldingen kunt doen van discriminatie?
  • Is het college bereid om horecagelegenheden direct aan te spreken of beboeten van de horecagelegenheid/heden in kwestie?