Laat die persberichten maar doorkomen komende twee weken.

Zo’n 65% van de redactie (de chef!) fietst de noorderzon tegemoet, in het kader van een ‘welverdiende’ vakantie, en de achtergebleven redactionele 35% loopt de kantjes er vanaf.

We starten met een bericht van het Zaans Museum. Vorig jaar was Evelien Kristensen(?) uit Herwijnen de 100.000ste bezoeker van het Zaans Museum. Wij schreven erover en we waren jaloers omdat ze met directeur Jan Hovers op de foto mocht. Nu viel die eer te beurt aan ene Julia Bartenstein uit Emmendingen. Met haar familie.

Persbericht 1:1

Zaans Museum ontvangt 100.000ste bezoeker van 2017

Het Zaans Museum heeft 29 augustus de 100.000ste bezoeker van 2017 verwelkomd. Daarmee overtreft het museum de groei die in 2016 is ingezet, toen deze mijlpaal in november werd bereikt. Julia Bartenstein uit Emmendingen (Duitsland) was samen met haar man en kinderen de gelukkige. De familie is op vakantie in Wijk aan Zee en verruilde de kust voor een bezoek aan het Zaans Museum en de Zaanse Schans. Ze werden ontvangen met koffie, limonade, taart en een cadeautje. Directeur Jan Hovers: ‘Ik ben ontzettend trots op onze medewerkers en vrijwilligers die een enorme bijdrage geleverd hebben om deze mijlpaal zo vroeg in het seizoen al te bereiken.’

De groei van het Zaans Museum is te danken aan een nieuwe strategie die met name gericht is op het bezoekmotief van toeristen aan de Zaanse Schans. De veelal internationale bezoekers weten het Zaans Museum steeds beter te vinden. De vernieuwde all inclusive Zaanse Schans Card – waarmee alle betaalde locaties op de Zaanse Schans, waaronder het Zaans Museum, bezocht kunnen worden – speelt hier een belangrijke rol in. De komende jaren zal het museum zich blijven richten op het verdiepen van een bezoek aan de Zaanse Schans; hoe het Hollands imago in grote mate is uitgevonden in de Zaanstreek.

 Het Zaans Museum opende in 1998 zijn deuren op de Zaanse Schans. De eerste jaren ontving het museum een kleine 25.000 bezoekers per jaar. Sinds 2009 groeide het museum explosief naar gemiddeld 60.000 bezoekers per jaar door de toevoeging van de Verkade Experience. Eind 2014 ontwikkelde het Zaans Museum een nieuwe vaste opstelling, inclusief ‘molenspektakel’. Een jaar later stuntte het museum door een Zaans werk van Claude Monet aan de collectie toe te voegen. Sinds 2016 is de strategie van het museum gericht op bezoekers aan de Zaanse Schans. Het Czaar Peterhuisje in het centrum van Zaandam maakt vanaf 2003 deel uit van het Zaans Museum.

Fotocredit: 100.000ste bezoeker Julia Bartenstein uit Emmendingen (Duitsland) wordt samen met haar man en kinderen, Thomas, Leonard (6) en Nora (2) feestelijk ontvangen door Jan Hovers, directeur Zaans Museum. Foto: Dirk Jongejans