De gemeente Amsterdam wil op 22 juli 2018 voor het eerst de Noord-Zuidlijn laten rijden. Echt. Eerlijk. Beloofd.

We zijn een beetje wantrouwig omdat de opening al vaker voor eerdere momenten is aangekondigd: 2005, 2008, 2009, 2011, 2013, 2015 en 2017…

Maar deze keer lijkt het er echt op. Wij zagen de metro namelijk zelf rijden dit weekend. Gewoon naast de IJtunnelweg op weg naar Amsterdam CS (filmpje onderaan).

Voor reizigers vanuit Purmerend en de Zaanstreek gaat er veel veranderen. Voor Zaankanters komt het centrum van Amsterdam dichterbij. Het eindstation, station Noord, komt vlakbij de A10, bovengronds in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg (IJtunnelweg) ter hoogte van de IJdoornlaan.

Bij station Noord komt een enorm busstation. Bestaande buslijnen vanuit de Zaanstreek zullen deels anders gaan lopen waarbij Station Noord het eindpunt wordt. Connexxion:

“verbindingen via de ZaanIJtangent (huidige lijnen 391 en 394) blijven door de IJtunnel naar Amsterdam CS IJzijde rijden, de verbinding via Oostzaan (huidige lijn 392) in Amsterdam Noord zal eindigen bij station Noord van de Noord/Zuidlijn.”

Reizigers van 391 en 394 moeten op station Noorderpark overstappen.

Vanaf het Centraal Station duurt een rit naar station Noord een paar minuten. Dagelijks zullen zo’n 41.000 passagiers op dit station de metro nemen.

nz_trajectkaart_big_00

Zowel Zaanstad als Purmerend dromen van het doortrekken van de metro naar hun gemeente maar dat zal voorlopig toekomstmuziek blijven.

De Noord-Zuidlijn heeft inmiddels 3,1 miljard gekost en is daarmee volgens de Volkskrant het duurste OV-project ooit in het land.

De rijdende metro, lijn 52.

Hieronder een drone-filmpje van het nieuwe eindstation: Noord (gemaakt door de gemeente Amsterdam).