De Zaanlijn (Uitgeest-Amsterdam) is nu al de meest beklaagde lijn in het Nederlandse spoorwegnet: overvol. En met een beetje vertraging of bij uitval van treinen een ramp voor de reiziger.

In de komende maanden dreigt dat nog erger te worden. De NS haalt begin 2016 de ‘apenkoptrein’ (MAT ’64) uit de dienstregeling omdat de treinen te oud zijn. De nieuw bestelde treinen kunnen pas eind 2016 worden ingezet.

De oplossing wordt gevonden in een iets aangepaste dienstregeling – niet voor de Zaanlijn overigens – en door treinen in te korten. Dat laatste zal vooral gevolgen kunnen hebben voor de Zaanlijn. Die gevolgen zullen volgens reizigersvereniging Rover zich vooral in de ochtendspits voordoen.

De NS gaat om de problemen het hoofd te bieden onderhoud uitstellen, 16 MAT-treinen stand-by houden en in sprinters een deel van de 1e klas ombouwen naar 2e.

Dat laatste zal voor de Zaanlijn een druppel op een gloeiende plaat zijn. Nu al zit in de ochtendspits de 1e klas vol ‘gewone’ reizigers. Controle is een uitzondering.

ns maatregelen

(Foto links boven: Juliette van Eeten)