De allernieuwste trein van de NS, de FLIRT-sprinter, zal niet regulier op trajecten door de Zaanstreek rijden, maar deze week toch was er eentje te bewonderen die station Zaandam aandeed.
De FLIRT (Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug) is een ontwerp van de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail en wordt gebouwd in Hongarije en Polen.
Ze hebben – in tegenstelling tot de gewone Sprinter – wel een toilet. Ook zijn ze voorzien van uitschuifbare treeplanken waardoor ze beter toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, en van extra grote ramen. Het interieur is gebaseerd op schilderijen van Piet Mondriaan.
Volgens Wikipedia hebben de treinen ook “jacobsdraaistellen gecombineerd met brede open bakovergangen en een hoog aanzetkoppel” (maar dat hebben we in weerwil van onze gewoonte niet gecheckt).
De machinisten die proefrijden met de FLIRT vinden hem wel okay volgens een reportage in SpoorPro, ze zijn “blij met de bok” – en dat vinden wij dan weer leuk.
Een filmpje van de tocht door de Zaanstreek is gemaakt op 5 oktober 2016 en op 6 februari 2017 online gezet (zie comment) door KoploperMau. Van flitsen was overigens geen sprake (maar de kop “Nieuwe FLIRT kruipt door Zaandam” vonden we maar niks, vandaar).
Erg slimme berichtgeving weer, deze testrit was gewoon op 5 oktober 2016, mijn garantie heb je. Koplopermau upload vrijwel nooit recente filmpje, zijn meestal al maanden oud. Gelieve het bericht even aan te passen, voor heel Noord-Holland denkt dat dit gisteren was. De testrit was overigens om het gedrag van de Flirts te testen bij de bovenleidingloze bruggen, hier zijn er namelijk drie van tussen Zaandam en Hoorn. Het stel reed vanuit Eindhoven dus een testrit via Zaandam naar Hoorn. Foto van zo'n bovenleidingloze brug: https://www.flickr.com/photos/berthollander/30131590545/. Het is dus vooral afwachten, of er dan geen storingen optreden bij de treinstellen. Als er opeens geen stroom meer komt, kan er namelijk een defect optreden. Dit wilde men dus even testen, vandaar de rit naar Hoorn. Als jullie e.e.a. aan willen passen, zou dat fijn zijn.
Beste Jan-Mark Schout, kunt u, als deskundige, mij vertellen of de aanduiding 'Leichter' in de naam ook betekent dat dit inderdaad een soort light rail is?
Licht duidt voornamelijk op het lage gewicht, er zijn geen zware materialen gebruikt zoals in de Hondekop bijvoorbeeld. Met lightrail heeft dit niets van doen, dit zijn gewoon treinen, en geen sneltram of zoiets.
Dank voor het snelle antwoord. Wel jammer, sneltram-achtige treinstellen zouden veel problemen op de Zaanlijn kunnen oplossen volgens mij.
Dat kan wel zie maar hoe ze dat rondom Karsruhe hebben aangepakt. Maar dat blijft dagdromen zolang de Zaanse lijnen niet verdubbeld worden.https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjlsZDG54DSAhUMzmMKHQdtDVgQFggaMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.kvv.de%2F&usg=AFQjCNF46YTWJjw20GIhuAuIZcbqqj5IEw&bvm=bv.146094739,d.d24
Mag je eerst een nieuw lijntje bouwen ;-) Het blijven gewoon gelijkvloerse treinen op de Zaanlijn in de sprinterdiensten.
Deze week? Van het nieuwe appartementengebouw Krommenie is nog NIETS te zien. Moet dus maanden geleden zijn. Door de Zaanstreek? De trein komt van het viaduct bij de Hoornselijn en is dus alleen in Zaandam te zien geweest.
Filmpje is 6 februari gepost, de testritten zijn in heel 2016 gedaan. Dat ze door Zaandam (ook Zaanstreek toch?) reden was in zoverre opmerkelijk omdat ze niet op de trajecten naar Hoorn en Alkmaar worden ingezet. We hebben gevraagd aan de maker van het filmpje wanneer het gemaakt is. Als we dat weten zetten we het erbij.