Amsterdam wil de PTA (cruiseterminal) verplaatsen. De twee opties zijn de Coenhaven in Amsterdam en de Achtersluispolder (bij Pakhuis de Vrede) in Zaandam. De laatste locatie heeft de voorkeur van Amsterdam.
Over de verplaatsing is op woensdag 1 november een inloopavond in de Passenger Terminal Amsterdam.
De huidige Passenger Terminal Amsterdam (PTA) wordt onbereikbaar voor grote cruiseschepen als er bruggen over het IJ gerealiseerd is volgens Amsterdam. In die plannen is trouwens ingecalculeerd dat de fiets- en voetgangersbrug bij het Stenen Hoofd open kan, dus een onneembare hindernis is dat niet.
Ook zegt Amsterdam dat “de gemeente wil de drukte in de stad beter spreiden. Dat maakt het logischer om de terminal te verplaatsen naar de rand van de stad.” Ook op die redenering is wel wat aan te merken, de nieuwe terminal kan “meer en grotere cruiseschepen” aan die “de huidige terminal niet aankan”. De nieuwe terminal levert dus extra drukte op en extra verkeer omdat ze passagiers die nu kunnen lopen vanaf de huidige PTA met bussen (of sneltram of metro) vervoerd moeten worden.
In december besluit de gemeente Amsterdam welke van de twee locaties het meest geschikt is. Of Zaanstad daar wat over te zeggen heeft, wordt op de site van Amsterdam niet duidelijk gemaakt.
UPDATE: Zaanstad heeft woensdag 18 oktober een druk bezochte informatiebijeenkomst in de Achtersluispolder gehouden. Zaanstad werkt aan het onderzoek naar de twee locaties mee. Zaanstad is zelf ook bezig met het maken van een (ruimtelijk) kwalitatieve analyse naar de wenselijkheid van de cruiseterminal in de Achtersluispolder.
Wanneer Amsterdam op basis van het onderzoek de voorkeur geeft aan de Achtersluispolder, zal daarna uiteraard ook een besluit worden voorgelegd aan de Zaanse gemeenteraad. Dan volgt in januari een extra informatieavond in Zaanstad.
De inloopavond is van 18.00 tot 21.00 uur in de Passenger Terminal Amsterdam aan de Piet Heinkade 27 in Amsterdam. Medewerkers van Amsterdam en Zaanstad, het Havenbedrijf en de PTA zijn beschikbaar voor informatie.
Hier het Orkaan-dossier over de cruiseterminal.
Allen, een ieder en ook ik wil naar een betere, schonere, gezondere toekomst, liefst zonder verbrandingsmotoren, houtkachels, kolen- kerncentrales, etc. met veel zon-, wind- en waterenergie, en alles wat daar bij hoort; de z.g. energietransitie. Wat ik niet wil is het huidige klimaat van criminaliseren van mensen dien niet in een dag om willen. Het heeft even tijd nodig, om iedereen mee te krijgen en ik denk dat we elkaar die tijd moeten geven. We hebben sinds de industriele revolutie iets opgebouwd, dat moeten we op gepaste wijze over laten gaan in de schone vorm.
Boon, je kan beginnen om die stinkboten te verbieden zoals men dat in Hamburg ook heeft gedaan. Toen kon er nl. wel door de reders opgetreden worden en heeft men maatregelen getroffen om beduidend minder uitstoot te produceren. Deze boten mogen wel Hamburg binnen lopen. Als alle aanleghavens dat nu eens overnemen dan scheelt dat al heel veel. Dat uitstoot niet voorkomen kan worden is mij duidelijk maar dat dit beduidend minder kan hebben de bestuurders van hamburg wel bewerkstelligd.
Natuurlijk wil die mijnheer dat. Alleen wil je je gasten temidden van containers,olie en kolen ontvangen? Coenhaven binnen de Ring en er zijn uitbreidingen van de woningbouw die richting in de planning. En ook al doen ze het aan de Zaanse zijde dan zal ook industrieterrein Achtersluispolder helemaal op de schop gaan. Woningbouw zal de industrie daar dan verdringen . Wel zal die ontsluiting voor het OV een grote sprong voorwaarts betekenen.
http://deorkaan.nl/waarom-die-cruiseterminal-niet-in-de-ceres-haven/
In Amsterdam is per 1 januari a.s. een verbod op het gebruik van oudere snorfietsen/scooters aangekondigd.Die maatregel kondig je makkelijker af dan
een verbod op de komst van cruiseschepen,want geld stinkt niet.Over Schiphol en z'n petroleumbakken maar te zwijgen.
En dan nog dit.De snorfiets/scooter (officieel 25 km/h) verban je naar de rijweg alwaar door overig gemotoriseerd verkeer op z'n minst de dubbele snelheid wordt gereden. Echt over nagedacht.
Uit een Brits onderzoek:
Eén cruiseschip per dag net zo vervuilend als een miljoen auto's
Een cruiseschip stoot per dag evenveel viezigheid uit als een miljoen auto's. Dat blijkt uit Brits onderzoek.
In Hamburg worden cruiseschpen met teveel uitstoot geweerd, nu Amsterdam nog?? Of is het motto vanwege de toeristen laat maar komen en de inwoners kunnen naar lucht happen???????
Uitstoot? in 2004 lag ik met mijn schip in de BM de Vlugthaven achter CS, Waar nu de nieuwe rechtbank staat Behalve de cruiseschepen , braakte de havendienst slepers ook vaak zonsverduisterende roetwolken uit... met 3 of 4 stuks hangend aan zo een cruiseschip op volle kracht ...
In 1974 zag ik een stoomtrein rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=hiYlekGc1Y4
Komt ook een leuke rookwolk uit.
we praten niet over een rookwolk maar:
Eén cruiseschip per dag net zo vervuilend als een miljoen auto’s
1 MILJOEN AUTO'S PER DAG !!!!!!!!!!!!
Laat onze kinderen in ieder geval nog leven!
En dit is nu precies wat ik bedoelde met mijn bericht over de stoomtrein. Het is in mijn ogen niet goed, om te roepen dat 'onze kinderen moeten blijven leven'. Dat is in in mijn beeld linkse populistische retoriek. Ik stond in '74 naast een stoomtrein en ik leef nog. Het is een oproep tot massahysterie die echt fout is.
Je tekst is duidelijk maar hoe dan verder?
Ik weet het is moeilijk maar alleen Groot Amsterdam redt dat niet. Zelfs al zal de regering al die stinkboten verbieden dan nog walmt het gewoon vanaf zee. Dat zullen toch echt alle landen aan de Noordzee moeten willen. Alleen aanleggen als ze voldoen aan de €Uro6 norm ? Het is meer dan alleen Njet roepen.