Met de verkiezingen in zicht, heeft de Zaanse politieke groepering ROSA voor een nieuw logo gekozen, met: “drie van de ontelbare tinten Zaans groen en het helderrood van de arbeidersbeweging.”

Raadslid Mariska Schuttevaêr stuurde ons dit bericht over hoe het nieuwe logo van ontwerper Hanneke de Graaf tot stand kwam.

Het nieuws komt dus van ROSA, vandaar toevoegingen als “De beste partij van Zaanstad” – dat zouden we zelf niet zo snel opschrijven, wij zijn namelijk dol op alle partijen.)

“Toen ontwerper Hanneke de Graaf nog maar net in de Zaanstreek woonde, wandelde ze langs een blinde muur waarop iemand in in haastige letters ‘ROSA’ had gekalkt. ‘Die moet wel hevig verliefd zijn geweest,’ mompelde Hanneke in zichzelf. Pas veel later kwam ze er achter dat ROSA een politieke partij is. De beste partij van Zaanstad zelfs.

Dit voorjaar kreeg Hanneke de opdracht om een nieuw en fris logo voor ROSA te ontwerpen. Ze herinnerde zich haar eerste kennismaking met de naam en nam die als uitgangspunt. Want, zo redeneerde ze, een logo moet direct duidelijk maken waar het voor staat.

Dus koos ze voor de drie kernwaarden van de partij (Zaans, groen en sociaal) die ze meanderend als de Zaan zelf door het hart van haar ontwerp liet lopen. Daarboven, in stevige, maar niet strakke letters, de naam van de partij en eronder, als reflecties, fraai gestileerde verbeeldingen van die woorden. De industrie, een rode cirkel van verbondenheid, een blad en een Zaanse gevel. Ze koos als kleuren drie van de ontelbare tinten Zaans groen en het helderrood van de arbeidersbeweging.

Zo ontstond een logo dat staat als een (houten) huis, en dat door de leden met applaus werd begroet. Wij zijn ervan overtuigd dat dit frisse, nieuwe beeldmerk de aandacht van veel Zaankanters zal trekken.

En wat ons betreft mogen ze er best hevig verliefd op worden.”


(In 62 arikelen – inclusief deze – werd #ROSA getagd in de berichtgeving van De Orkaan, dat is 1,1% van het totaal op De Orkaan gepubliceerde stukken tot dusver.)

Hieronder het oude logo.