Mede op verzoek van Zaanstad is er gewerkt aan een plan waarbij buslijnen 391, 392 en 398 een minuut sneller door hun traject zoeven.

Het idee is dat de bussen via de Thorbeckeweg gaan rijden en Halte Hotels Vijfhoek skippen. Wat dat in de praktijk betekent voor de mensen die gebruik maakten van de halte –vaak ouderen die de begraafplaats bezoeken, of toeristen met aardige koffers- lieten we zien door het stuk te lopen en 1:1 te filmen.

Wij deden er met frisse benen, inclusief stoplicht-tijd, 6 minuten en 42 seconden over:

Toen wij er vragen over stelden, spraken de gemeente en de rayonmanager elkaar tegen. Wij noemden het ‘zwartepieten.’ En de zwarte piet ligt momenteel bij Connexxion blijkt uit het bericht dat we van de gemeente kregen. De mail begint met de zin:

“Connexxion wil* in december 2017 enkele aanpassingen aan de dienstregeling te doen.”

En eindigt met:

“Het college begrijpt de afweging van Connexxion om de gewenste rijtijdverbetering te bereiken, maar hecht ook groot belang aan de bereikbaarheid van hotels, bedrijventerrein, begraafplaats en crematorium. Het college gaat Connexxion daarom vragen bij een van deze buslijnen toch de Halte Hotels Vijfhoek in de route op te nemen.”

Dat het college de afweging van Connexxion begrijpt, lijkt duidelijk: het was immers mede op verzoek van Zaanstad dat er een ‘rijtijdverbetering’ zou plaatsvinden.

Het ziet ernaar uit dat er dus twee van de drie lijnen niet meer bij de begraafplaats stoppen.

*Dat Connexxion dat ‘wil’ wordt overigens tegengesproken in een memo die wij in ons bezit hebben:

“Het is nu definitief dat, tegen de zin van Connexxion in, de halte Vijfhoek Hotels in beide richtingen zal komen te vervallen. De route richting de Vlinder zal via de busbaan langs de Thorbeckeweg gaan lopen.”

Op een eerdere vraag of De Orkaan het rapport (of de ‘studie’) mag hebben waarin die minuut tijdwinst wordt aangetoond, blijft het antwoord uit. Van buschauffeurs hebben wij vernomen dat in hun beleving de grootste tijdswinst zou kunnen worden behaald door de meest rechtse baan busbaan te maken (met een doorsteek naar Halte Vijfhoek Hotels), en dan de bus door middel van een bus-licht voorrang te geven op het kruispunt. Want dat is waar de meeste tijd verloren gaat.