Er staan natuurlijk ook maar een stuk of tien borden: verkeerssituatie gewijzigd, verboden, afgesloten, beweegbare objecten, camera-toezicht, centrum dicht!
En dan kom je toch oog in oog te staan met de poller. Wat te doen als je geen zin hebt om terug te rijden? Erlangs dus.
Dat kan bijvoorbeeld als je een Fiat 500 (163 cm breed) of een Toyota Yaris Aygo (162 cm) hebt bijvoorbeeld. We zagen het zelf. Dat de Mini (191 cm) en de Golf (2 meter) er tegenaan knalden is logisch.
Borden genoeg. Maar – eerlijk is eerlijk – niet altijd op de slimste plaats neergezet en ook niet altijd even duidelijk. De enorme tekstborden op de Provincialeweg zijn niet te lezen voor wie daar met 50 km per uur langs komt, het bordje daarna suggereert dat het alleen om vrachtverkeer gaat maar meteen daarop weer een klein bord waar de afsluiting staat.
Op de Hogendijk helemaal geen bord, maar vanaf de Czarinastraat moet je wel Oostindisch blind zijn om de borden niet te snappen.
En dan… dan rij je er gewoon langs.
De Russische Buurt profiteert nog niet optimaal van de maatregelen: veel terugrij-verkeer en sluipverkeer over de Rozengracht. Ook wordt er voor 12:00 en na 18:00 nog steeds onbekommerd tegen de richting in gereden.
We hebben wethouder Verschuren inmiddels 4 vragen gesteld:
- Wordt er wat aan de breedte van de doorgangen gedaan?
- Staan de auto’s die langs de poller rijden op camera en wat gebeurt er met die beelden?
- Staan nu ook de auto’s die het inrijverbod negeren op camera en krijgen die een boete?
- Is er controle (handhaving) op het negeren van het inrijverbod richting Rozengracht?
Het centrum van Zaanstad moet gewoon goed bereikbaar zijn voor elke gemeentelijke inwoner die hier belasting voor betaald en voor onze bezoekers.
je kunt ook een soort buurt als "murano" maken woonwijken iets hoger parkereneronder (hoofd)wegen eromheen
.
Enkele 10 talle jaren geleden toen de noordzuidlijn gepresenteerd werd in Amsterdam. kwam ik met een plan om de noordzuidlijn door te trekken naar Zaandam Station midddels een tunnel voor tram, bus en auto verkeer onder de gedempte gracht door middelvan een baken onder de Zaan door een tunnel opkomend bij de peperstraat.
De plannen voor een tram of metrolijn door het centrum dus ook het stukje onder de grond is zo van de baan geveegd ..
Mooi plan vind ik, alleen denk ik,gezien de voortgang van de Noord Zuidlijn, dit toch al gauw 2070 zou worden en ik vrees dat Inverdan tegen die tijd wel weer verdwenen zal zijn.
Blijf het een raar verhaal vinden, dat de Gemeente Zaanstad schuldig is als er een idioot de wet overtreedt.
Wat je ook van die poller vind, er staan gewoon verkeersborden en een stoplicht, volgens mij is dat gewoon goed voor een boete van € 400,-
Ik hoop ook dat die idioot deze boete krijgt.
De suggestie dat de gemeente "schuldig is" (waaraan eigenlijk?) komt in het stuk niet voor. Misschien zijn niet alle borden even handig geplaatst maar wie alles negeert kom pas voor een omhoog staande poller te staan.
In de commentaren kom je inderdaad mensen tegen die de gemeente graag overal de schuld van geven (teveel auto's, te weinig ruimte voor auto's, teveel borden, te weinig borden, verkeerde borden, etc.).
Zolang ze niet schelden laten we dat toe. We gaan er vanuit dat de lezer op basis van alles zijn eigen mening wel kan vormen.
j, z lst k r ng wl n stk f tn! n btj srs grg, dn kmn w r smn wl t...
Ptr schp j hbt glk. Znstd bkt r nks vn.
Wayfinding heet het in goed Nederlands en het is een vakgebied waar de ambtenaren van ZNSTD geen zak van begrijpen.
Bureau Mijksenaar kan het wel en is daarom wereldberoemd;
http://www.mijksenaar.com/nl/
In hel nieuwe Zaans Medisch Centrum (ZNSMDSCHCNTRM) voorheen De Hel (DHL) bakt men er ook niks van.
Fijne 4 vragen aan de gemeente, redactie De Orkaan, alleen maar gericht op overtreders pakken. Stel liever vragen waarom de gemeente er met alle onduidelijke borden en lappen tekst op of om die borden zo'n ongelooflijke puinhoop van maakt. Autoluw maken van de binnenstad heeft geen enkele zin als dat tot gevolg heeft dat auto's enorme omwegen rond het centrum moeten maken en daarmee meer kilometers maken. Fijn voor de bewoners van de omliggende wijken en zeer milieuvriendelijk (not!).
Ben het met Liesbeth eens. Heb de fiets eens gepakt en die plekken bekeken en het is inderdaad een rommeltje. Allemaal verschillende borden en waarschuwingslichten, ziet er niet uit.
Maar zoals deze figuur er langs rijden, dan ben je wel idioot bezig zeg.
De Zaandammers weten het a!lemaal wel maar je zult als bezoeker van buiten hier maar in deze chaos terecht komen.
Begrijp me goed, het autoluw maken van het centrum is een goede zaak maar op deze manier verplaats je het probleem inderdaad.
Helaas, wil je een aantrekkelijk centrum dan zal dat autovrij of op zijn minst autoluw moeten zijn.En omrijden is alleen voor direct aanwonenden aan de orde maar als je elders wegkomt rijd je niet schoner door ipv om het centrum. Vooral leesbrillen voor die koekblik overtreders.
Als iemand nu nog niet weet dat die afsluiting er is dan ben je of zeer eigenwijs of een struisvogel die de kop in het zand heeft. Maatregelen zijn zeer lang van te voren aangekondigd in heel veel soorten media. En of je het er mee eens bent of niet, die dingen zijn er nu en de tijdelijke afsluiting is een feit. Lijkt mij dat er gewoon stevig gehandhaafd moet gaan worden, dan wordt het vanzelf rustiger...
Het "pakken van overtreders" is niet het belangrijkste volgens ons, maar de verkeersveiligheid en het woongenot in dat deel van het centrum. Door het niet handhaven van inrijverboden (al jaren aan de gang) is de situatie in de Russische Buurt onveilig en onprettig doordat er op Czaar Peterstraat en Rozengracht hard gereden wordt en het doorgaande routes zijn geworden. Als je in het centrum wilt zijn (met de auto) kan je daar nog steeds prima komen. Als je erdoor wilt: rij dan maar om (of neem de fiets, nog beter).
Het woongenot is heel ver te zoeken in het centum van Zaandam als bewoonster van de Rozengracht kan ik hier een boek zo dik over schrijven maar ook dit heeft geen nut het wordt toch niet gelezen want ons bestuur is wat de overlast betreft analfabeet en luistert naar niemand alleen naar zichzelf