Eén van thema’s in het MAAK-Zaanstad-project was bereikbaarheid. Ook hier moest gedroomd worden. Over bruggen over het Noordzeekanaal, lightrail, extra fietspaden, een extra tunnel naar Amsterdam.

Dromen is mooi. En goedkoop. Hoeveel het MAAK-project gekost heeft (inclusief filmpjes, Zinder-spelletje, SRV-bus en blog) weten we niet, maar het is vast veel goedkoper dan een tunnel, brug of metrolijn.

Bij dromen geldt: hoe doller hoe beter. Politiek is dat ook prettig, de kans dat je zoiets ooit in de huidige raadsperiode kan opstarten is verwaarloosbaar.

Zelfs sommige ‘concrete plannen’ zijn ver weg. Het plan om meer treinen tussen Alkmaar en Amsterdam te laten rijden (12 in plaats van 8) moet “uiterlijk in 2028” gerealiseerd zijn.

Waarom geen snelle, goedkope, concrete en efficïente plannen? In de comments op een Orkaan-post over vervoer kwamen er een paar langs, en ook bij ons bericht over de problemen met de rampzalige NS-Zaanlijn werden er suggesties gedaan:

  • Eén Hempont erbij: elke 10 minuten in plaats van elke 20. De pont is vaak overvol, en… fietsen is DUURZAAM!
  • Bussen bij knooppunt De Vlinder beter op elkaar aan laten sluiten.
  • Fietssnelweg langs de busbaan naar Amsterdam-Noord aanleggen in plaats van nog jaren te wachten op de route door Achtersluispolder en Barnegat.
  • Langere treinen totdat er meer gaan rijden (dus nu in plaats van pas over 12 jaar).