Oktober 2015 arriveerde de toen nog 18-jarige jongen in de tenten van het In ’t Veldpark. Hij ontvluchtte Aleppo. Inmiddels heeft hij een status, hij gaat naar de Hogeschool van Amsterdam, spreekt prima Nederlands en hij heeft Nederlandse vrienden.

Met die vrienden had hij zich verheugd op het feest op kerstavond in The Mail Company in Zaandam. The MC beloofde dat het ‘epic’ zou worden:

“JOUW KERSTAVOND VIER JE NATUURLIJK ZOALS IEDER JAAR IN THE MAIL COMPANY. MAAK JE KLAAR VOOR EEN GEWELDIG FEEST MET DE BESTE DJ’S UIT DE REGIO.”

Vanavond niet… 
De groep was niet dronken of vervelend. Bij binnenkomst toonden ze hun ID, en dat gaf geen problemen. Behalve voor deze jongen. Op basis van zijn ID werd hij tegengehouden met de woorden: “Niet vanavond jongen.”

Natuurlijk besloten de vrienden dat ze voor een echt feest ergens anders heen zouden moeten. In Café Noire waren ze welkom.

We vroegen Erik Schaap van Bureau Discriminatiezaken of dit een een bekend verhaal is.

In het verleden ontving het BD af en toe klachten over het deurbeleid van TMC en uit onderzoek dat wij deden kwam TMC ook naar voren als een van de meest genoemde Zaanse horecabedrijven waar het ging om een discutabel deurbeleid. De afgelopen tijd heeft het BD echter geen klachten meer ontvangen over deze onderneming. Mochten er echter concrete aanwijzingen zijn dat het (weer) mis is, dan vernemen we dat graag. Helaas wordt discriminatie aan de deur zelden gemeld bij het Bureau Discriminatiezaken of de politie, en dat maakt het moeilijk om misstanden te bewijzen.

Ons bereikten eerder berichten over het weigeren van statushouders, maar of dit beleid is of structureel, dat weten wij niet. We proberen vanaf gisteren zonder succes The Mail Company te bereiken.

In het Horeca-convenant dat Zaanstad met de ondernemers op de Dam wordt selectief deurbeleid en discriminatie nadrukkelijk uitgesloten:

Er moeten bovendien duidelijke huisregels zijn en er mag geen onderscheid bij het toelaten van bezoekers of het bedienen van gasten zijn. Discriminatie wordt niet geaccepteerd in het horecabedrijf en bezoekers worden aangesproken op discriminerend gedrag.