De afgelopen jaren werd € 150.000 subsidie per jaar door de gemeente gegeven aan de bootverbinding tussen Amsterdam, Zaandam, Zaanse Schans en Wormerveer.

Maar de gemeente wil vaker laten varen, meer passagiers trekken en ook nog eens met duurzame elektrische boten de route onderhouden, dus trekt ze daar ze voor de komende jaren… € 150.000 per jaar voor uit.

Dat wordt een puzzeltje. De bootverbinding komt nu al neer op zo’n € 16,50 subsidie per passagier. Naar Wormerveer wordt er dit seizoen al niet meer gevaren door de rederij die de subsidie krijgt.

Morgen praat het Zaans Beraad over de aanbesteding van de bootverbinding tussen Amsterdam, Zaandam, Zaanse Schans en Wormerveer.

Aanbesteding

Het wordt een aanbesteding voor 4 jaar: € 600.000 in totaal. In het hoogseizoen (1 mei – 1 oktober) moet op donderdag t/m zondag 10 keer de retourvaart Wormerveer – Zaanse Schans en Zaanse Schans – Zaandam gemaakt worden. Tussen Amsterdam en Zaandam zijn 5 retourvaarten genoeg.

In het laagseizoen (1 oktober tot 1 mei) moeten alle trajecten 3 retourvaarten krijgen.

In die laatste voorwaarde zit het probleem. In de winter varen de boten vrijwel leeg tussen Amsterdam, Zaandam, Zaanse Schans en Wormerveer heen en weer. Maar de kosten blijven doorlopen. Varen naar de Zaanse Schans levert 5 maanden wat op, 7 maanden is het huilen met de pet op.

Winter?

Maar waarom moet die boot eigenlijk in de herfst en winter varen als er niemand mee wil? Het is toch geen openbaar vervoer? Dan ga je wel met de bus of de trein (dat doen veel meer dan die 7000 bootpassagiers per jaar, en dat kost de gemeente niks). Het is voor toeristen en als er geen toeristen zijn, hoeft die boot niet te varen. Simpel.

De Boatavia die nu subsidieloos tussen Zaanse Schans en Wormerveer vaart, doet dat ook alleen maar in het toeristenseizoen (voor een toeristenprijs: € 10).

Orkaan-ideetje: maak een nieuwe aanbesteding (en een nieuwe berekening) voor alleen het zomerseizoen. Dat is al 5/12e van de € 600.000. Dan zitten we al op € 250.000. Maar in die periode is het aanbod van passagiers relatief veel hoger, dus daar kan best nog eens € 150.000 vanaf, vooral als er meer passagiers van de verbinding gebruik maken.

Foto uit Gemeentearchief: Raderboot Zaanstroom, 1890.