Op woensdag 1 november is er een inloop/voorlichtings-middag in Amsterdam over de toekomstige plek van de nieuwe Passengers Terminal Amsterdam (PTA) die in de Coen/Vlothaven (Amsterdam) of in de Achtersluispolder (Zaandam) moet komen.

De plannen voor beide opties moeten morgen klaar zijn. Eén van de ‘rondzingende’ vragen betreft de milieubelasting van een haven en de aanmerende en langsvarende boten.

Hoeveel cruiseschepen komen er per jaar naar Amsterdam? Op de website van de PTA staat dat in 2017 ruim 130 cruiseschepen Amsterdam aandeden of nog verwacht worden. De topmaanden zijn mei t/m september en december. Gemiddeld minder dan drie per week. Op sommige dagen arriveren er wel drie schepen. De PTA kan twee schepen tegelijkertijd aan. Voor de capaciteit hoeft er geen nieuwe terminal te komen, er is ruimte voor groei.

Hoe vuil of schoon zijn die schepen? Vuil dus…. De NOS:

“Op vol vermogen verbranden de motoren per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie van de meest vervuilende soort. Volgens de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip net zoveel CO2 uit als 84.000 auto’s, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto’s, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto’s en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto’s.”

De zware stookolie is goedkope brandstof omdat het een rest-product is van de olie-industrie. Het leven op zo’n schip – lekker pierewaaien of zonnen op het dek, is niet zonder risico. Op het dek van de boten wordt meer fijnstof ingeademd dan in het centrum van Londen, Sjanghai of Dehli meldt The Independent.

P&O

De krant baseert zich op een onderzoek van het Engels Channel 4 programma Dispatches dat de vervuiling vaststelde op het dek van het P&O schip Oceana dat ruim 2000 passagiers kan herbergen.

De Oceana wordt 31 december in Amsterdam verwacht. Volgens de website Friends of the Earth waar cruiseschepen op hun milieuvriendelijkheid worden beoordeeld, is het schip een drijvende milieuramp, zowel wat betreft de manier waarop ze afvalwater lozen als de manier waarop ze de luchtkwaliteit bewaken. De boot krijgt een ‘F’, wat de slechtste beoordeling (onacceptabel) is.

Het zusterschip de Aurora – op 14 en 26 december in Amsterdam – krijgt een ‘D-‘ (slecht). P&O krijgt als geheel ook de beoordeling ‘F’. Het bedrijf vaart ook met de Oriana (5 december) en de Arcadia (20 november) op Amsterdam. Begin oktober voer P&O’s Azura door het Noordzeekanaal.

Open zee

De boten zijn maximaal vervuilend op de open zee, als ze in de binnenwateren varen moeten ze de vervuiling beperken.

De terminal ligt nu 10 minuten lopen vanaf het Centraal Station, in een nieuwe terminal moeten passagiers met taxi’s, bussen of boten vervoerd worden. Ook dat betekent een extra milieubelasting. Er wordt wel gesproken over een metro-verbinding maar zoiets zal jaren op zich laten wachten.

Aanvulling: 2030

In 2030 wil de Amsterdamse Haven de vervuiling met 50 procent verminderen.