Dagblad Zaanstreek Vlaams, De Zaankanter in de politiek

Dagblad Zaanstreek, onderdeel van het Noordhollands Dagblad en eigendom van de Telegraaf Mediagroep (TMG), is sinds vorige maand in Belgische handen. Het Vlaamse Mediahuis (ook eigenaar van NRC en De Limburger) verwierf de meerderheid van de aandelen van TMG.

Ook huis-aan-huisblad De Zaankanter is in juni van eigenaar veranderd. Het blad werd op de valreep door TMG verkocht aan de Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij (BDU).

Wat betekenen deze veranderingen voor het Zaanse medialandschap?

Voor Dagblad Zaanstreek is het in eerste instantie goed nieuws. De sfeer binnen TMG was zodanig dat elke nieuwe eigenaar met open armen werd ontvangen. Het gevoel bestond dat TMG weinig op had met de regio-kranten die door grote bezuinigingen werden getroffen.

Het hoofdkantoor ging dicht, er werd gedreigd met de sluiting van regio-kantoren, de centrale redactie verhuisde naar het Telegraaf-kantoor waar het niet-regionale nieuws van de krant deels uit Telegraaf-kopij werd samengesteld. Als klap op de vuurpijl werd het ontslag van 45 journalisten (een kwart van het totaal) aangekondigd. Dat zou tot nog meer gebruik van Telegraaf-nieuws in de krant leiden maar waarschijnlijk ook tot samenvoeging van edities en minder journalisten op de regio-redacties.

Telegraaf-nieuws

Het plannetje was in elkaar gezet door hun eigen hoofdredacteur Arjan Paans en Telegraaf-hoofdredacteur Paul Jansen. Als antwoord zegde vrijwel de voltallige redactie het vertrouwen in Paans op die vervolgens door de TMG-leiding uit zijn lijden werd verlost en leiding aan Metro mocht gaan geven. De journalisten starten met de #DitIsMijnKrant-actie (en zitten nu al voor de tweede keer zonder hoofdredacteur, ook de vorige stuurden ze naar huis).

Met de nieuwe eigenaar zijn de problemen de wereld niet uit. De kans dat de 45 ontslagen worden teruggedraaid is klein. Dat betekent dus toch nog meer Telegraaf-nieuws in de krant en verzwakking van de regio-redacties. Het eerste katern is nu al vergeven van misdaad-nieuws en roddel terwijl het ‘Zaanse’ katern voor een groot deel wordt gevuld met nieuws uit Purmerend, Landsmeer, De Rijp, Volendam en Graft. Dat wordt alleen nog maar erger.

Zaankanter: politiek en site

Bij De Zaankanter gaan ze uit een heel ander vaatje tappen. Het huis-aan-huisblad gaat de politiek in. Het blad zoekt:

“verslaggevers die het interessant vinden om op regelmatige basis het (politieke) nieuws uit de gemeente te verslaan voor de krant en de nieuwssite.”

En De Zaankanter vraagt ook sportverslaggevers die (betaald) aan het werk willen. De correspondenten moeten zelf foto’s en video maken (en krijgen een “financiële vergoeding”).

De Zaankanter gaat dus ook online. En dat is ook groot nieuws, want sinds partner Dichtbij zo goed als dood is, hebben ze geen online platform meer. Dat gaat veranderen: “24 uur per dag, zeven dagen in de week een actuele nieuwssite”.

Dagblad Zaanstreek een stapje terug… De Zaankanter een stapje vooruit?

2 Reacties op Dagblad Zaanstreek Vlaams, De Zaankanter in de politiek

  1. Ernst Debets schreef:

    Hallo redactie: TMG is nog niet geheel in eigendom van Mediahuis => volgens mij heeft Talpa (U weet wel van J.de M. uit B.) nog ca 30% van de aandelen in handen. 60% is van Mediahuis/van Puyenbroek en de rest ligt “vrij” in de markt, met dien verstande dat John de Mol EUR 6,50 per aandeel TMG biedt (meer dus dan Mediahuis).

    • De Orkaan schreef:

      @ernst
      Dat staat in het artikel: “Het Vlaamse Mediahuis verwierf de meerderheid van de aandelen van TMG.”
      Daarmee heeft men de zeggenschap. Zo gaat dat met beursgenoteerde bedrijven. Mediahuis is zelfs meer eigenaar van TMG dan De Persgroep van de Volkskrant. Die hebben nl maar 51%

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *