D66: Zaanstad hard nodig voor Amsterdamse groei

D66 Amsterdam en D66 Zaanstad zijn het eens: de beide steden moeten meer samenwerken. Amsterdammers moeten in Zaanstad kunnen wonen, er moet een Metro komen (zodat ze weer terug naar hun werk kunnen) en een cruiseterminal (voor de toeristen die naar Amsterdam komen).

D66-raadsleden Bart Vink (Amsterdam) en Sanna Munnikendam (Zaanstad) gaan samen een voorstel indienen.

Amsterdam wil 50.000 nieuwe woningen bouwen tot 2025, Zaanstad heeft tot 2040 een bouwambitie van 20.000 woningen. Bart Vink zegt over de bouwplannen:

“Zaanstad kan een geweldige optie zijn voor Amsterdammers op zoek naar woonruimte, maar ook als locatie voor de nieuwe cruiseterminal. We hebben alle opties nodig om de groei in goede banen te leiden. Laten we de krachten bundelen.”

Vink ziet het Hembrugterrein en de Zaanse haven (?) als mogelijke bouwlocaties en tegelijkertijd als toeristische trekpleisters:

“Onontdekte parels voor woningbouw en recreatie die bezoekers en toeristen naar Zaanstad kunnen trekken.”

Woningen

Munnikendam onderschrijft dat: “Deze woningen zijn hard nodig”. Toen wethouder Jeroen Olthof de ambitie van 20.000 in 2015 uitsprak, leek het echter voor al om groei voor Zaanstad zelf te zijn. D66 wil dus vooral voor Amsterdam gaan bouwen.

De woningmarkt in Amsterdam is volkomen overspannen, o.a. door het oprukkende toerisme. De gemeente Amsterdam heeft een hotelstop afgekondigd en AirBnB de oorlog verklaard, maar de huisjesverhuurder verzet zich tegen meldplicht.

Cruiseterminal Achtersluispolder

De toeristenstroom via cruises wil Amsterdam anders laten lopen. De huidige terminal is te klein en niet geschikt voor grote schepen. Bovendien zijn cruiseboten onhandig als er een brug over het IJ moet komen.

Daarom moet de terminal verhuizen, de Achtersluispolder is één van de twee opties (het Cornelis Douwes terrein in Noord is de andere). Vandaag hebben beide colleges (Amsterdam en Zaanstad) over bestuursopdracht vergaderd. Voor de zomer moet er een raadsvoorstel liggen.

En een metro…

Munnikendam:

“voor nieuwe woningen en toeristische trekkers zijn goede verbindingen en voorzieningen enorm belangrijk. Tussen Amsterdam en Zaandam-Centrum moeten we echt een slag maken. De snelfietsroute moet nu echt gauw afgerond worden, maar denk ook aan betere koppeling van het openbaar vervoer, betere verbindingen over water en bruggen en inderdaad – op langere termijn – ook aan een metro naar Zaanstad.”

Die metro is vooral luchtfietserij, de huidige stopt echt in Amsterdam-Noord en er zijn geen plannen om die te verlengen. Wel is een idee geopperd voor de sneltram langs de Hemweg.

Van de drie plannen zijn de 20.000 woningen en de cruiseterminal het meest concreet. Vooral die woningbouw. Dat er vooral gebouwd moet worden om Amsterdamse problemen op te lossen is een toevoeging van D66.

Zaanstad zou profiteren vanwege de werkgelegenheid die de cruiseterminal zou opleveren en de extra toeristen die de gemeente zou kunnen trekken. De terminal is echter een ‘verhuizing’ dus veel extra banen (behalve in hotel De Vrede en voor de bouw) levert dat niet op.

En waarom Zaanstad aantrekkelijker wordt voor toeristen is onduidelijk. Dat Vink het Hembrugterrein een “onontdekt pareltje” noemt is wellicht veelzeggend.

13 Reacties op D66: Zaanstad hard nodig voor Amsterdamse groei

  1. Jaap schreef:

    Er moet een cruiseterminal in Zaanstad komen (voor de toeristen die naar Amsterdam komen). Uhh, er is toch een cruiseterminal in Amsterdam ?
    Wat een lieve plannetjes allemaal en Amsterdam maar lachen.
    Nog even en ZNSTD kan de naam weer gaan veranderen in Groot Amsterdam.

  2. Ruud schreef:

    Wat die Amsterdammers toch al niet bedenken om van die grote vervuilende cruise schepen af te komen,
    Deze keer ben ik het met DENK eens.
    Trap er niet in !!

  3. JBP schreef:

    Dat Groot Amsterdam is inderdaad het idee. Ik vind daar zelf niks mis mee. Ik herinner mij dat in de jaren ’90 van de vorige eeuw in Amsterdam een referendum werd gehouden over een ‘stadsprovincie Amsterdam’. Persoonlijk was ik daar voor maar als Zaandammer mocht ik niet stemmen. Afgestemd door alle witte, hoogopgeleide import-Amsterdammers. Die ook niks met Amsterdam-Noord hadden. Kijk nou eens. Time travels fast.

    Burgemeester Van der Laan verklaarde onlangs in Het Parool dat ze niks aan marketing voor de stad deden. De mensen komen gewoon. 15 jaar geleden klaagden ze in Amsterdam dat er teveel ‘backpackers’ waren die primair voor de coffeeshops kwamen. En veel te weinig geld in de stad uitgaven. Toen is er megamarketing voor Amsterdam gedaan. Nou… dat heeft resultaat gehad – nog los van het feit dat massatoerisme sowieso flink is toegenomen. En daar hebben ze nu last van? Zeurpieten zijn het!

    Maar kijk nu eens naar het aantal toeristen in Zaandam… dat is het 100-of 1000-voudige van 10 jaar geleden. Goed voor de stad, vind ik. Onze horeca kan daar niet anders dan blij mee zijn.

    Met andere woorden: ik begrijp het probleem niet zo. Wat ik wel begrijp: veel koopwoningen in mijn buurt worden gekocht door mensen uit Amsterdam. Veel huurwoningen via Woningnet komen terecht bij mensen die uit Amsterdam verhuizen. Het is daar ook niet meer te betalen.

    Onze beleidsmakers gaan jarenlang uit van verkeerde prognoses. Neem het onderwijs: jarenlang lullen ze over dalende leerlingenaantallen… en die blijken alleen maar toe te nemen. Op beleidsniveau, is mijn conclusie, werken we met amateurs. Gaat lekker zo.

  4. Tycho schreef:

    @JBP. D66 in Zaanstad en Amsterdam trekken nu samen op, maar de opgaven op het gebied van bijvoorbeeld bereikbaarheid en mobiliteit zijn veel groter en strekt zich niet alleen uit tot Zaanstad, maar van Purmerend tot Haarlem tot Aalsmeer tot Almere, enz. Het ontbreekt aan een overkoepelende visie, waardoor iedere gemeente zelf maar plannetjes gaat bedenken en zelf gaat bedenken of de Noord/Zuidlijn door moet worden getrokken naar Hoorn of Zaandam. D66 doet daar dus nu net zo hard aan mee.

  5. Czaar Peter schreef:

    Samenwerking is oké, maar de band tussen Amsterdam en Zaanstad is niet een van samenwerking maar van Amsterdam dicteert en Zaanstad zegt ja en amen.
    Dat was in het verleden zo en zal in de toekomst ook zo zijn, tientallen jaren gesteggel over ijsbanen en gevangenissen, met maar een uitkomst altijd voordeel voor Amsterdam, geen ijsbaan (al werd er zelfs een lokale politieke partij voor op gericht) dus geen concurrentie voor de Jaap Edenbaan en na een verloren referendum toch nog een overbodige gevangenis in ruil, zodat Amsterdam een nieuw woonproject “het Amstelkwartier” rond de oude locatie, tegen veel geld uit de grond kan stampen.
    Dus praat niet over samenwerken, als Amsterdam, Zaanstad zo hand nodig heeft……stel dan ook eens harde eisen

  6. Hans Kuyper schreef:

    Ik vind vooral de tekening fascinerend.
    Die dubbele IJzertijdboerderij mét veekraal aan de Noorder IJplas lijkt me wel wat. En als alle cruiseschepen zo schattig klein zijn, willen we er wel twintig van!
    Dat Christusbeeld op de punt van de Achtersluispolder lijkt me wat overdreven, en het is ook niet echt de bedoeling dat er zo veel monumenten en bos verdwijnen op het Hembrugterrein, dacht ik. Bij Zilvermeeuwen en aan de Havenstraat zullen wat wenkbrauwen gefronst worden.
    Maar met de luchtbellen en hunebedden in het Westelijk Havengebied is natuurlijk iedereen blij!
    Kortom, een fijne D66-plaat! Ik zie zelfs hier en daar wat touwtjes uit brievenbussen hangen. Met een bordje erbij: Savez en sochez, sachiez belle!

  7. Ernst Debets schreef:

    Er gaan in A|msterdam stemmen op (zelfs staat er al een voorbereidingsbesluit op stapel) om een 2e brug over het IJ te bouwen, ter hoogte van het Stenen Hoofd. Daarvoor moet wel de PTA verkassen naar de Coenhaven of de Noordoever van het Noordzeekanaal.
    Zie het Parool van vandaag: http://www.parool.nl/amsterdam/tweede-brug-over-het-ij-in-aantocht-bij-stenen-hoofd~a4500939/

  8. Jaap schreef:

    O, ik dacht al dat ze met die plannen de cruiseschepen helemaal vergeten waren 🙂
    Wat een geldsmijterij allemaal voor één z’n brug. Misschien gewoon een paar pontjes erbij, even een rustmomentje tijdens de minicruise en nog leuk ook.
    Zal gerust wel weer te simpel gedacht zijn van mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *