De Amsterdamse wethouder Kajsa Ollongren (D66) zegt dat Amsterdam cruiseschepen uit het centrum gaat weren. Die moeten voortaan elders aanmeren: “Er zijn meerdere plekken denkbaar. Maar het zal in westelijke richting zijn, bijvoorbeeld richting Zaanstad” volgens het FD.
Amsterdam had een drietal locaties op het oog voor zo’n nieuwe terminal, één daarvan is de Noorder-IJplas, dat gebied naast Zaanstad zou ook de meest geschikte locatie zijn. De verhuizing zou “binnen vijf jaar” een feit kunnen zijn aldus de wethouder (NOS).
Een nieuwe terminal op die plek zou tot gevolg hebben dat er grotere schepen kunnen komen en er ook ruimte komt voor meer schepen omdat de capaciteit van de huidige Passengers Terminal beperkt is. Een nieuwe terminal vergroot ook de kans op een fiets- en voetgangersbrug.
De Amsterdamse wethouder heeft echter iets anders op het oog: minder toeristen en minder bussen in het centrum van Amsterdam, Ollongren wordt geciteerd door de NOS: “Het 17e-eeuwse Amsterdam is niet gebouwd voor al die tourbussen die in de rij staan om deze mensen van cruiseschip naar de Dam of de Wallen te brengen.”
Volgens de gemeente Amsterdam wordt bij verplaatsing voorkomen dat toeristen “ook het gebied rond Amsterdam bezoeken” en dat niet “alle passagiers van een cruiseschip tegelijkertijd de stad ingaan, want dat leidt tot opstoppingen”.
Een curieuze redenering.
- De huidige terminal ligt een paar honderd meter van de Wallen, dat daar bussen aan te pas komen is onzin.
- De nieuwe cruise-terminal leidt tot meer toeristen, niet tot minder.
- De nieuwe terminal zal afhankelijk zijn van busvervoer, veel meer dan de huidige terminal.
- Toeristen die naar Amsterdam gaan, willen naar Amsterdam, niet naar “het gebied rond Amsterdam”.
- “Passagiers van cruiseschepen maken maar 2% van het totaal aantal toeristen uit dat Amsterdam bezoekt. Van die 2% gaat ook nog eens de helft naar bestemmingen in de regio, zoals Volendam.” (FD)
- De toeristen in Amsterdam komen op de coffeeshops en de hoeren af, dat zijn issues waar de gemeente Amsterdam liever niks aan doet, de publiciteit over de cruiseterminal is ketelmuziek om de echte problemen te maskeren.
- Het effect van AirBnB op de toeristenoverlast is veel en veel groter dan de cruiseboten, maar ook daar ontbreekt het in Amsterdam aan beleid (in New York weten ze daar trouwens wel hoe ze daar tegen moeten optreden).
- De bussen-overlast bestaat uit de bussen die naar Marken, Volendam en de Zaanse Schans gaan, niet uit bussen die tussen de cruiseterminal en de hoeren heen en weer rijden.
- In 5 jaar klaar? Door een gemeente die het niet lukt om binnen 2 jaar een bierfiets uit de stad te krijgen?
(Foto van Yvonne Wijsman, van de Splendida, het grootste cruiseschip dat door het Noordzeekanaal voer, 2 juni 2015).
De ambtenaren die hier praten moeten maar eens komen kijken naar de plas. Naar de mogelijkheden. Ik ben een leek en ik woon er. Maar mijn ogen en hersenen werken wel. De verondiepte Noorderijplas is onmogelijk voor een terminal.
De verplaatsing van de cruiseterminal is mede ingegeven vanuit de enkele jaren geleden door de gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf vastgestelde Havenvisie, om een verdere groei van het cruisetoerisme naar Amsterdam mogelijk te maken: een verdubbeling van het aantal schepen ten opzichte van 2014 (groei naar 250 schepen per jaar)!! Wie zit daar op te wachten? Volgens burgemeester Van der Laan kan de drukte zo niet langer en is de grens bereikt. Er worden maatregelen gezocht om de de alsmaar stijgende toerismestroom in te perken (stop hotelbouw, inperking Airbnb etc.). Waarom dan toch vasthouden aan deze groei van de sterk milieuvervuilende en steeds groter wordende cruiseschepen? En waarom moet bestaand groen en natuur als de Noorder IJ-plas wijken voor nog meer toeristen? Als de plannen toch door moeten gaan, kijk dan maar eens naar het havengebied, waar de komende jaren ruimte vrij zal komen omdat de fossiele brandstoffenopslag zal verminderen en de energiecentrale gaat sluiten.
Het zijn niet de schepen met hun passagiers maar het feit dat die toeristen hun geld op het schip uitgeven en hooguit een klein aandenken kopen. Financieel onaantrekkelijker dus.
Om nog maar niet te spreken over de uitstoot wat zo'n schip met zich meebrengt...
http://925.nl/archief/2016/03/31/cruiseschepen-amsterdam-even-vervuilend-als-688-vrachtwagens-1/
Laat die Cruiseschepen maar even lekker ver weg van Zaanstad.
Ik mis nog een puntje. De Cruise toerist is over het algemeen beter bij kas dan die cheapticket reiziger die met een bus komt. Als het haar echt te doen was om de kwaliteit van het centrum te verbeteren dan maakte ze het binnen de ring liggende deel van de stad touringcarvrij. Met wat ontheffingen voor hotels is dat goedkoper en effectiever dan de cruisterminal te sluiten.
PS, ik zie het anders graag want dat betekent dat de NZ-lijn binnen 5 jaar al tegen Poelenburg aanschurkt